Oddali Ukraińcom wszystko, co mieli. Pbv 302 wkraczają na front
Do służby w ukraińskiej armii przyjęto transportery opancerzone Pbv 302, które zostały wysłane do tego kraju ze Szwecji. Przybliżamy możliwości tych wozów.
19.08.2024 21:40
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jak przypomniano na łamach ukraińskiego portalu Militarnyj, transportery opancerzone Pbv 302 weszły w skład 16. szwedzkiego pakietu pomocowego, który został ogłoszony w maju br. Co istotne, Szwedzi zdecydowali się przekazać Ukraińcom wszystkie Pbv 302, jakimi dysponowali (wraz z częściami zamiennymi i amunicją).
Pbv 302 w ukraińskiej armii
Teraz, ukraińskie ministerstwo obrony w oficjalnym komunikacie poinformowało, że zezwoliło na wejście szwedzkich transporterów opancerzonych PbV 302 do służby w ukraińskiej armii.
PBV 302 to transportery opancerzone, które były produkowany w latach 1966 - 1971. Łącznie ze szwedzkich zakładów zbrojeniowych wyjechało kilkaset egzemplarzy. Jednym użytkownikiem tych maszyn przez lata byli Szwedzi, którzy wykorzystywali je w roli podstawowych pojazdów piechoty zmechanizowanej aż do momentu wprowadzenia do służby nowszych wozów CV90.
Każdy PBV 302 mierzy 5,35 m długości i pozwala na transportowanie nawet 10 żołnierzy (poza trzyosobową załogą). Jest wyposażony w armatę automatyczną kal. 20 mm z zapasem ponad 500 naboi oraz wyrzutnię granatów dymnych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Transporter do pracy w trudnym terenie
Ukraińcy nie mają wątpliwości, że mimo swojego wieku PBV 302 będą bardzo przydatne. Podkreślają przede wszystkim przystosowanie tych transporterów opancerzonych do poruszania się w trudnym terenie.
"Transporter opancerzony o masie ponad 13 ton posiada szerokie gąsienice, dzięki czemu wywiera mniejszy nacisk na podłoże. W efekcie ten pojazd opancerzony może poruszać się po trudnych terenach, miękkich i luźnych glebach, w szczególności po bagnach i piaskach, a także pokonywać przeszkody wodne" - napisano w komunikacie ukraińskiego ministerstwa obrony.
PBV 302 posiada gąsienicową trakcję i silnik wysokoprężny Volvo-Penta o mocy niespełna 300 KM. Rozwija prędkość maksymalną 66 km/h oraz do ok. 10 km/h w wodzie.
Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski