Nowy samolot hybrydowo-elektryczny MIT. Może pomóc uratować tysiące ludzi rocznie

Naukowcy z MIT opracowali projekt nowego hybrydowo-elektrycznego samolotu, który może zmniejszyć zanieczyszczenie lotnicze o 95 proc. Zdaniem badaczy "projekt mógłby zmniejszyć liczbę zgonów związanych z takim zanieczyszczeniem o 92 proc."

Wizualizacja nowego samolotu hybrydowo-elektrycznego MIT
Wizualizacja nowego samolotu hybrydowo-elektrycznego MIT
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Michał Prokopowicz

15.01.2021 | aktual.: 03.03.2022 06:22

Inżynierowie z MIT opracowali nową koncepcję napędu samolotu, który byłby w stanie emitować mniej tlenków azotu (NOx), co mogłoby spowodować obniżenie zanieczyszczeń lotniczych nawet o 95 proc. Zgodnie z informacjami podanymi na stronie MIT, tym samym przyczyniłby się do zmniejszenia liczby przedwczesnych zgonów związanych z zatruciem gazem o 92 proc. 

Wcześniejsze badania wykazały, w jaki sposób chemikalia wytwarzane przez globalne lotnictwo są powiązane z 16 000 przedwczesnych zgonów rocznie, ale nowy projekt MIT hybrydowego samolotu elektrycznego może znacząco wpłynąć na te liczby.

Zgodnie ze wpisem na blogu MIT, koncepcja wywodzi się z systemów kontroli emisji stosowanych już w pojazdach transportu naziemnego, np. ciężarówkach z silnikiem Diesla. Współczesne samoloty używają silników odrzutowych, do których niestety niemożliwe jest stosowanie urządzeń kontrolujących emisję spalin ze względów bezpieczeństwa.

Dlatego nowo zaproponowana koncepcja MIT może być przełomowa. Silnik hybrydowo-elektryczny MIT integruje turbinę gazową z ładownią samolotu. Dzięki temu mogłaby ona zasilać generator znajdujący się na pokładzie (w ładowni) samolotu i tym samym wytworzyć energię elektryczną.

Energia mogłaby być wykorzystywana do napędzania elektrycznych śmigieł. Z kolei emitowane przez turbinę NOx mogłyby wpadać do układu kontroli emisji, podobnie jak ma to miejsce w silnikach Diesla. Naukowcy przyznają, że "to ogromne wyzwanie inżynieryjne, ale nie ma fundamentalnych ograniczeń fizycznych". 

Specyfikacje projektu obejmują kilka analiz potencjalnych kosztów paliwa oraz wpływu na środowisko i ludzkie zdrowie. Odkrycia zespołu MIT zostały opublikowane w czasopiśmie Energy and Environmental Science, ale prace nad podobnymi projektami trwają od 2015 roku. 

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (30)