Nowy rosyjski samolot naddźwiękowy. Buduje go Tupolew
Concorde to pierwszy i jedyny naddźwiękowy samolot pasażerski? Błąd. Wcześniej był Tu-144, wyprodukowany w Związku Radzieckim. Teraz Rosjanie szykują jego następcę.
06.09.2018 | aktual.: 26.02.2019 12:04
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
"Rosyjski koncern lotniczy kończy wstępną fazę projektowania pasażerskiego samolotu naddźwiękowego Tu-160M2" - czytamy na portalu rp.pl.
Samolot ma być niewielki. Na jego pokładzie znajdzie się maksymalnie 30 pasażerów. Jego planowana masa to 70 ton, zaś prędkość ma wynieść od 1,4 do 1,8 Macha. Pierwsze loty planowane są na lato 2019 r. Jak pisze serwis rp.pl, "na początku maszyna ma być nieco droższa od swoich tradycyjnych odpowiedników".
Rosjanie na swoim koncie mają już jeden naddźwiękowy samolot. Tu-144 wzniósł się w powietrze na dwa miesiące przed Concorde’em. Chociaż radziecka konstrukcja była podobna, to okazała się znacznie mniej doskonała. Stąd też kariera Tu-144 była mniej imponująca. Mimo że samolot był pasażerski, to jego ładunkiem były głównie drobne ładunki i poczta.
"Loty pasażerskie Tu-144 uruchomiono wyłącznie ze względów propagandowych, aby uczcić kolejną rocznicę rewolucji październikowej. Pasażerowie latali tylko przez kilka miesięcy – od listopada 1977 roku do czerwca 1978 roku" - pisał Łukasz Michalik, przedstawiając losy Tu-144.
W sumie powstało 16 sztuk Tu-144. Tu-160M2 nie ma więc wysoko zawieszonej poprzeczki.
Szukasz inspiracji zakupowych i nie chcesz przepłacać? Sprawdź stronę Groupon kody promocyjne.