Nowa superziemia jedną z najdalszych egzoplanet. Naukowcy: "Odkrycie jedno na milion"

Nowa superziemia jedną z najdalszych egzoplanet. Naukowcy: "Odkrycie jedno na milion"

Źródło zdjęć: © Flickr
13.05.2020 14:33

Superziemia oznaczona przez astronomów z University of Canterbury jako obiekt OGLE-2018-BLG-0677Lb to jedna z najdalszych egzoplanet znanych naukowcom. Nowa planeta skalista została odkryta za pomocą techniki mikrosoczewkowania grawitacyjnego.

Astronomowie z University of Canterbury w Nowej Zelandii odkryli skalistą ezgoplanetę oddaloną o 24 723 lat świetlnych od Ziemi. Obiekt jest jednym z najdalszych tego typu, jaki kiedykolwiek został zaobserwowany przez naukowców. Superziemia oznaczona jako OGLE-2018-BLG-0677Lb została odkryta za pomocą techniki mikrosoczewkowania grawitacyjnego.

Technika ta pomogła w odnalezieniu najbardziej odległych ezgoplanet, które są położone znacznie dalej od swojej gwiazdy, niż Ziemia od Słońca. Nowo odkryte ciało niebieskie jest jedną z najlżejszych planet wykrytych tą metodą. Jego masa jest 3,96 razy większa od masy naszej planety.

Gwiazda macierzysta superziemii jest wyjątkowo mała. Ma masę zaledwie 0,12 razy większą od masy Słońca. Ze względu na swoje niewielkie rozmiary, naukowcy nie są w stanie jednoznacznie określić, czy jest to gwiazda karłowata, czy brązowy karzeł. Odległość orbitalna pomiędzy planetą a gwiazdą wynosi od 0,6 do 0,7 jednostek astronomicznych, jest więc porównywalna do dystansu jaki dzielą Wenus i Słońce.

Pełne okrążenie egzoplanety wokół swojej gwiazdy zajmuje jej około 617 ziemskich dni.

Egozplaneta skalista o tak lekkiej masie oraz małej gwieździe, wokół której orbituje, należy do niezwykle rzadko spotykanych obiektów. Nic dziwnego, że naukowcy nazwali odkrycie OGLE-2018-BLG-0677Lb "jednym na milion".

Superziemią nazywa się obiekt pozasłoneczny, którego masa jest większa od masy Ziemi i należy do planet skalistych.

Odkrycie naukowców zostało szczegółowo opisane na łamach czasopisma naukowego "The Astronomical Journal".