NASA planuje znaleźć wodę na Księżycu. Użyje do tego laserów

NASA planuje znaleźć wodę na Księżycu. Użyje do tego laserów

NASA planuje znaleźć wodę na Księżycu. Użyje do tego laserów
Źródło zdjęć: © NASA
29.04.2020 15:22

NASA planuje wysłać na Księżyc nowatorskiego satelitę Lunar Flashlight, który za pomocą laserów przeskanuje powierzchnię Srebrnego Globu w celu znalezienia cennych surowców. Jednym z nich ma być woda - niezwykle przydatna w misjach astronautów.

NASA od dłuższego czasu nosi się z zamiarem powrotu na Księżyc za sprawą misji załogowej. Kilkuletnie przygotowania i zainwestowane pieniądze z pewnością nie pójdą na marne i w niedalekiej przyszłości pozwolą agencji kosmicznej zrealizować ten ambitny cel. Naukowcy postanowili pochwalić się częścią planu, który zakłada wysłanie w kierunku Srebrnego Globu satelity Lunar Flashlight.

Celem misji będzie znalezienie lodu ukrytego głęboko w kraterach na powierzchni Księżyca. Ich dna schowane są przed światłem słonecznym, będąc tym samym znakomitym środowiskiem do magazynowania zamarzniętej wody.

Podczas krótkoterminowych misji astronautów, większą część potrzebnego zapasu wody pitnej załogi będą mogły zabierać ze sobą. Podczas dłuższych misji, jak np. na Księżyc, stanowiłoby to jednak ogromne utrudnienie ze względu na kolosalne koszty. Plan, którego głównym elementem jest Lunar Flashlight może pozwolić na ich ograniczenie. Wykorzystywanie zasobów naszego naturalnego satelity mogłoby umożliwić dostęp nie tylko do wody pitnej, ale również do tlenu i paliwa rakietowego.

NASA poszuka wody na Księżycu

- Myślimy, że lód znajduje się w najzimniejszych i najciemniejszych kraterach na Księżycu, jednak poprzednie pomiary były dość niejednoznaczne. Z naukowego punktu widzenia jest to w porządku, ale jeżeli zamierzamy wysłać tam astronautów, aby wydobywali lód i pili uzyskiwaną z niego wodę, musimy mieć pewność, że on tam istnieje - mówi Barbara Cohen, kierownik misji z Centrum Lotów Kosmicznych imienia Roberta H. Goddarda.

Lunar Flaslight to jeden z satelitów zwanych CubeSats. Jego wymiary to zaledwie 12 x 24 x 36 cm, a waga 14 kilogramów. Obiekt będzie zasilany panelami słonecznymi oraz napędzany przez cztery silniki odrzutowe. Jego podstawowym instrumentem będzie reflektometr, którego cztery lasery emitujące światło podczerwone umożliwią badanie głębokości kraterów.

Satelita zostanie wystrzelony w przestrzeń kosmiczną w ramach lotu Artemis 1. Misja powinna odbyć się jeszcze w tym roku. Szczegółu planu, jak i budowy Lunar Flaslight zostały opublikowane w kwietniu na łamach czasopisma IEE Aerospace and Electronic Systems Magazine.