Niesamowite odkrycie. Astronomowie zauważyli ogromne jądro planetarne

Karolina Modzelewska
02.07.2020 14:42

Astronomowie odkryli nieznany dotąd typ obiektu krążącego wokół odległej gwiazdy. Ich zdaniem może być jądrem gazowego olbrzyma, przypominającego swoją wielkością Jowisza czy Saturna. Jądro jest pozbawione gazowej otoczki.

Astronomowie z Warwick University natrafili na obiekt, który najprawdopodobniej jest jądrem gazowego olbrzyma nieposiadającego gazowej atmosfery lub gazowym olbrzymem, który zatrzymał się na wczesnym etapie swojej ewolucji. Swoje odkrycie badacze opisali na łamach "Nature".

Niesamowite odkrycie

Gigantyczne planety, takie jak Jowisz i Saturn, mają stałe jądro planetarne pod grubą powłoką wodoru i gazu helowego. Do tej pory naukowcy nie byli w stanie zobaczyć, jak takie jądro wygląda w rzeczywistości. Najprawdopodobniej ostatnie obserwacje to zmieniły, a astronomowie mogli oglądać odsłonięte jądro planetarne.

Do obserwacji kosmicznych obiektów naukowcy wykorzystali teleskop kosmiczny Tess. Dzięki niemu dostrzegli obiekt nazwany później TOI 849. Znajdował się w pobliżu gwiazdy podobnej do Słońca i był oddalony od Ziemi o 730 lat świetlnych.

Rdzeń krąży tak blisko swojej gwiazdy macierzystej, że rok wynosi zaledwie 18 godzin, a temperatura jego powierzchni około 1527 ° C. Badacze nie są pewni, czy jądro straciło atmosferę podczas kolizji, czy po prostu nigdy jej nie miało.

Odsłonięte jądro planetarne

Jedna z teorii zakłada, że obiekt mógł być dawniej podobny do Jowisza, ale stracił swoją gazową otoczkę. Mogło do tego dojść, bo planeta orbitowała zbyt blisko swojej gwiazdy, albo na skutek zderzenia z inną planetą. Inny scenariusz wskazuje, że obiekt to "nieudany" gazowy gigant.

- Myślę, że jedną z największych wskazówek jest to, że znaleźliśmy planetę na "gorącej pustyni Neptuna”, czyli w tym obszarze przestrzeni parametrów, w którym zwykle nie znajdujemy planet - powiedział dr David Armstrong z Wydziału Fizyki na Uniwersytecie w Warwick w rozmowie z BBC News.

Naukowcy planują dalsze obserwacje, aby poznać specyfikę i ewolucję gigantycznych, gazowych planet.