Niemieckie sny o potędze. Kupią 8,5 tys. pojazdów opancerzonych
Niemcy przygotowują się do zatwierdzenia ponad 60 kontraktów wojskowych obejmujących m.in. samoloty Eurofighter Typhoon oraz 8,5 tys. egzemplarzy pojazdów opancerzonych i pancernych. To część planu przywrócenia statusu najsilniejszej armii konwencjonalnej w Europie dla Bundeswehry.
Jak podaje Bloomberg, powołując się na swoje źródła zaznajomione z tematem, Niemcy planują zatwierdzić ponad 60 zamówień do końca roku. Wśród nich znajduje się zakup 20 myśliwców Eurofighter, aż 5 tys. wozów GTK Boxer różnego typu oraz co najmniej 3,5 tys. pojazdów Patria 6x6.
Minister obrony Boris Pistorius poinformował parlamentarzystów o priorytetach rządu, które mają na celu przekształcenie Bundeswehry w najsilniejszą armię konwencjonalną w Europie. Niemiecki rząd planuje zatwierdzić średnioterminowe plany finansowe, które przewidują podwojenie rocznego budżetu obronnego do 162 mld euro w ciągu czterech lat.
Ułatwieniem w realizacji tych planów jest decyzja niemieckiego rządu pod przewodnictwem kanclerza Friedricha Merza wyłączająca wydatki obronne z konstytucyjnych limitów zadłużenia. Utworzono też specjalny fundusz o wartości 500 mld euro na inwestycje w infrastrukturę, co umożliwiło zwiększenie wydatków na obronność.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Niemiecki plan na bycie potęgą przy równoczesnym wsparciu bazy przemysłowej
Niemcy poza wspomnianymi Eurofighterami czy pojazdami opancerzonymi rozważają też pozyskanie kilkuset czołgów Leopard 2, rozwijają strategię użycia dronów i planują inwestycje w modernizację infrastruktury satelitarnej, co może prowadzić do zamówień o wartości kilku miliardów euro.
Co ważniejsze, spora część z wydanych pieniędzy wróci do budżetu w podatkach, ponieważ większość z zamówień będzie realizowana w Niemczech m.in. w firmach Rheinmetall czy KNDS, a reszta wspomoże europejski przemysł zbrojeniowy.
Wozy GTK Boxer i transportery Patria
Wozy GTK produkowane przez konsorcjum ARTEC mogą występować w wielu wariantach. Obecnie Niemcy mają je w wersji transporterów opancerzonych, ambulansów wozów dowódczych, ale pojawiają się już pierwsze dostarczone sztuki kołowego bojowego wozu piechoty z armatą kal. 30 mm i wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike bądź wersji przeciwlotniczej Skyranger 30 mającej też zapewnić ochronę przed dronami.
Wozy GTK Boxer są modułową ośmiokołową konstrukcją o masie od 24 ton do nawet ponad 35 ton w zależności od konfiguracji i wersji opancerzenia. To w najmocniejszej wersji obejmuje VI poziom od przodu wedle normy STANAG 4569 (odporność na podkalibrową amunicję kal. 30 mm) oraz poziom IV dla boków i tyłu (odporność na ostrzał z wielkokalibrowych karabinów maszynowych KPW kal. 14,5x114 mm).
Z kolei Patria 6x6 to lżej opancerzony pojazd 6x6 mający pełnić funkcję "taksówki" w regionie przyfrontowym, zapewniając ochronę dla dziesięciu żołnierzy desantu, nie licząc dwuosobowej załogi.
Patrie występują w dwóch konfiguracjach, z czego lżejsza jest w stanie wytrzymać ostrzał z karabinka AK załadowanego amunicją przeciwpancerną kalibru 7,62×39 mm z pociskami API BZ z odległości 30 metrów lub eksplozję miny o masie 6 kg trotylu. Z kolei cięższa ma wytrzymać ostrzał pociskami kal. 14,5 mm bądź wybuch miny zawierającej 10 kg trotylu.
Wojna w Ukrainie pokazuje, że posiadanie wystarczającej liczby opancerzonych pojazdów i mobilnej obrony antydronowej stało się kwestią kluczową w przypadku wojny manewrowej. Niemcy zdają się implementować wnioski z tej wojny do Bundeswehry.