Niemcy się zbroją. Kupią śmigłowce transportowe Boeinga

Niemcy się zbroją. Kupią śmigłowce transportowe Boeinga

Niemcy chcą zamówić 60 śmigłowców transportwych
Niemcy chcą zamówić 60 śmigłowców transportwych
Źródło zdjęć: © Getty Images | 2017 Anadolu Agency
Adam Gaafar
02.06.2022 12:51

Firma Boeing wygrała przetarg na dostarczenie Niemcom 60 wielozadaniowych śmigłowców CH-47 Chinook. Jak donosi serwis Defense News, wartość transakcji może wynieść ok. 4 mld dolarów.

Jak pisaliśmy na łamach WP Tech, Berlin brał pod uwagę oferty złożone przez amerykańskie firmy Boeing oraz Lockheed Martin, który wystawił śmigłowiec Sikorsky CH-53K King Stallion. Ostatecznie wygrała propozycja pierwszego z tych koncernów. Co wiemy o możliwościach CH-47 Chinook.?

Śmigłowce dla Niemiec

Maszyna, która wygrała niemiecki przetarg, to dwusilnikowy i dwuwirnikowy śmigłowiec wielozadaniowy o dużym udźwigu. Według doniesień medialnych, Berlin pozyska konstrukcję w wersji CH-47F Block 2 "Standard Range". Może być ona tankowana w powietrzu, co było wymogiem stawianym przez niemieckie siły zbrojne.

"Dokładnie rozważyliśmy zalety i wady, a także ryzyko. Następnie podjęliśmy jednogłośną decyzję na korzyść tego modelu (…) . Dzięki tym śmigłowcom wzmocnimy naszą zdolność do współpracy w Europie" – stwierdziła niemiecka minister obrony Christine Lambrecht.

CH-47F Block 2 jest produkowany seryjnie od 2006 r. Maszyna o masie własnej przekraczającej 10 ton stanowi modernizację wersji CH-47D. Wyposażono ją w cyfrowy system zarządzania kokpitem oraz system integrujący podsystemy komunikacyjne i nawigacyjne. Cechą charakterystyczną tego śmigłowca są dwa przeciwbieżne wirniki, umieszczone na przeciwnych końcach kadłuba. Maszyna może wznosić się pionowo; osiąga prędkość ok. 315 km/h.

Jak czytamy na łamach Defence24, centralny zaczep śmigłowca ma udźwig ok. 12 t, a dwa pozostałe po 7,5 t. Średnica wynika wynosi 18,29 m. Śmigłowiec ma 5,68 m wysokości, szerokość jego kadłuba to 3,78m.

Według rzecznika Boeinga nie ma jeszcze oficjalnego porozumienia ws. zamówienia śmigłowców. Niemiecki parlament musi jeszcze zatwierdzić decyzję o przystąpieniu do amerykańskiego programu sprzedaży za granicą (FMS) w celu wymiany obecnej floty śmigłowców Sikorsky CH-53G. 

Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)