Niemcy się zbroją. Kupią śmigłowce transportowe Boeinga
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Firma Boeing wygrała przetarg na dostarczenie Niemcom 60 wielozadaniowych śmigłowców CH-47 Chinook. Jak donosi serwis Defense News, wartość transakcji może wynieść ok. 4 mld dolarów.
Jak pisaliśmy na łamach WP Tech, Berlin brał pod uwagę oferty złożone przez amerykańskie firmy Boeing oraz Lockheed Martin, który wystawił śmigłowiec Sikorsky CH-53K King Stallion. Ostatecznie wygrała propozycja pierwszego z tych koncernów. Co wiemy o możliwościach CH-47 Chinook.?
Śmigłowce dla Niemiec
Maszyna, która wygrała niemiecki przetarg, to dwusilnikowy i dwuwirnikowy śmigłowiec wielozadaniowy o dużym udźwigu. Według doniesień medialnych, Berlin pozyska konstrukcję w wersji CH-47F Block 2 "Standard Range". Może być ona tankowana w powietrzu, co było wymogiem stawianym przez niemieckie siły zbrojne.
"Dokładnie rozważyliśmy zalety i wady, a także ryzyko. Następnie podjęliśmy jednogłośną decyzję na korzyść tego modelu (…) . Dzięki tym śmigłowcom wzmocnimy naszą zdolność do współpracy w Europie" – stwierdziła niemiecka minister obrony Christine Lambrecht.
CH-47F Block 2 jest produkowany seryjnie od 2006 r. Maszyna o masie własnej przekraczającej 10 ton stanowi modernizację wersji CH-47D. Wyposażono ją w cyfrowy system zarządzania kokpitem oraz system integrujący podsystemy komunikacyjne i nawigacyjne. Cechą charakterystyczną tego śmigłowca są dwa przeciwbieżne wirniki, umieszczone na przeciwnych końcach kadłuba. Maszyna może wznosić się pionowo; osiąga prędkość ok. 315 km/h.
Jak czytamy na łamach Defence24, centralny zaczep śmigłowca ma udźwig ok. 12 t, a dwa pozostałe po 7,5 t. Średnica wynika wynosi 18,29 m. Śmigłowiec ma 5,68 m wysokości, szerokość jego kadłuba to 3,78m.
Według rzecznika Boeinga nie ma jeszcze oficjalnego porozumienia ws. zamówienia śmigłowców. Niemiecki parlament musi jeszcze zatwierdzić decyzję o przystąpieniu do amerykańskiego programu sprzedaży za granicą (FMS) w celu wymiany obecnej floty śmigłowców Sikorsky CH-53G.
Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski