Naukowcy rozwiązali zagadkę nieprzyjemnego zapachu ludzkiego ciała. Poznali winowajcę

Źródło zdjęć: © Unsplash.com
Karolina Modzelewska
02.08.2020 09:50

Badacze odkryli tajemniczy mechanizm, który odpowiada za wydzielanie nieprzyjemnego zapachu przez nasze pachy. Wiedzą już, dlaczego u niektórych jest on wyjątkowo uciążliwy.

Badanie przeprowadzone przez zespół naukowców z University of York pozwoliło ustalić, czemu spocone pachy tak brzydko pachną. Wszystkiemu winien jest enzym, znajdujący się w jednym z drobnoustrojów żyjących w okolicach tej części ciała.

Źródło nieprzyjemnego zapachu

W celu weryfikacji swojej hipotezy naukowcy przenieśli wspomniany enzym na inne drobnoustroje, które żyją pod ludzką pachą. Okazało się, że i w tych przypadkach enzym powodował powstawanie brzydkiego zapachu.

Odkrycie może utorować drogę do tworzenia jeszcze bardziej skutecznych dezodorantów i antyperspirantów. Z badania wynika również, że ludzie mogli odziedziczyć brzydko pachnące mikroby po starożytnych przodkach. Dotyczy to jednak nie wszystkich, a jedynie wybranych jednostek.

- Odkryliśmy, jak powstaje zapach - powiedział prof. Gavin Thomas, starszy mikrobiolog zaangażowany w badanie. Ekspert dodał, że teraz naukowcy planują zrozumieć, dlaczego on powstaje.

Ludzie nie wytwarzają samodzielnie silnych, drażniących zapachów. Takie wonie, znane jako tioalkohole, są uwalniane w postaci produktu ubocznego, gdy drobnoustroje pochłaniają inne związki znajdujące się na ludzkiej skórze.

Enzym odpowiedzialny za brzydki zapach

Zespół badaczy już wcześniej odkrył, że większość drobnoustrojów na skórze nie może wytwarzać tioalkoholi. Jednak dalsze testy wykazały, że jeden z gatunków zamieszkujących pachy, Staphylococcus hominis przyczynia się do powstawania takiej reakcji. Bakterie wytwarzają nieprzyjemny zapach, gdy spożywają bezwonny związek o nazwie Cys-Gly-3M3SH, który jest uwalniany przez gruczoły potowe pod pachą.

W badaniu opublikowanym na łamach "Scientific Reports" naukowcy wyjaśnili, że odkryli enzym, który przekształca Cys-Gly-3M3SH uwalniany przez gruczoły apokrynowe w ostry tioalkohol 3M3SH.

- Bakterie pobierają cząsteczkę i zjadają jej część, ale resztę wypluwają i jest to jedna z kluczowych cząsteczek, które rozpoznajemy jako zapach ciała – podkreślił prof. Thomas.