Trwa ładowanie...
d3lnh49

Naukowcy odkryli, dlaczego nie zapamiętujemy swoich snów

Kiedy śpimy, nasze mózgi usuwają bezużyteczne wspomnienia, które stworzyliśmy w ciągu dnia. Nowe odkrycie może okazać się pomocne w zrozumieniu choroby Alzheimera. Wyjaśnia również, czemu tak łatwo zapominamy nasze sny.
Aktywność neuronów MCH wpływa na bezużyteczne wspomnienia.
Aktywność neuronów MCH wpływa na bezużyteczne wspomnienia. (Fotolia)
d3lnh49

Najnowsze badania opublikowane na łamach czasopisma Science wskazują, że podczas fazy snu paradoksalnego, określanej również jako REM, uaktywniają się komórki nerwowe odpowiedzialne za zapominanie.

Jest to faza charakteryzującej się występowaniem szybkich ruchów gałek ocznych i wysoką aktywnością mózgu, w której pojawiają się marzenia senne.

Neurony wytwarzające hormon koncentrujący melaninę (MCH) znajdują się w podwzgórzu, części mózgu, która odpowiada za wiele funkcji: sen, emocje czy apetyt.

Sen u myszy

Zespół badaczy przyjrzał się neuronom MCH u myszy i stwierdził, że 52,8 proc. z nich pozostawało aktywne podczas fazy REM, a 35 proc. kiedy myszy nie spały.

Następnie badacze aktywowali i dezaktywowali neurony MCH podczas testów pamięci u myszy. Neurony zdawały się wysyłać wiadomości do hipokampa, aby zatrzymać tworzenie bezużytecznych wspomnień.

d3lnh49

- Ten wynik sugeruje, że aktywacja neuronów MCH może zakłócić konsolidację pamięci – to znaczy, że neurony MCH mogą ułatwiać zapominanie – wyjaśnił współautor badania Thomas Kilduff, dyrektor Center of Neuroscience w SRI International.

Ostanie badania przeprowadzone na zwierzętach dotkniętych chorobą Alzhaimera sugerują, że zaburzony sen może przyczyniać się do powstawania beta-amyloidu, białka związanego ze stanem neurodegeneracyjnym i jego szybszego gromadzenia się w mózgu. I odwrotnie, zwiększenie ilości snu może spowolnić ten proces – podkreślił Kilduff.

Dlaczego nie pamiętamy swoich snów?

d3lnh49

Portal Newsweek zapytał Kilduff'a, czy badanie wyjaśniło, dlaczego zapominany o naszych snach.

- Nie możemy zapytać naszych badanych myszy] [o ich sny. Jednak my i inni naukowcy wykazaliśmy, że większość neuronów MCH jest aktywnych tylko podczas fazy REM, kiedy u ludzi pojawia się większość snów – odpowiedział badacz.

- Ponieważ wykazaliśmy, że aktywacja neuronów MCH zakłóca konsolidację pamięci, uruchomienie tego obwodu neuronowego podczas fazy REM może rzeczywiście utrudniać zapamiętywanie naszych snów – dodał Kilduff.

d3lnh49

Naukowiec zaznacza jednak, że badanie było ograniczone, ponieważ zostało przeprowadzone w warunkach laboratoryjnych na myszach, a nie na ludziach. Dodatkowo myszy prowadzą życie nocne, a okresy ich snu i czuwania są rozłożone – występują i w ciągu dnia i w nocy. Z kolei większość z ludzi ma jeden skonsolidowany okres snu, który zwykle występuje w nocy.

Źródło: Newsweek, Rp.pl, Science