Naukowcy: dzieci są bardziej podatne na manipulacje robotów niż dorośli

Naukowcy: dzieci są bardziej podatne na manipulacje robotów niż dorośli

Naukowcy: dzieci są bardziej podatne na manipulacje robotów niż dorośli
Źródło zdjęć: © Chromplex
27.08.2018 11:03

Zdaniem naukowców z Wielkiej Brytanii i Niemiec, im bardziej sztuczna inteligencja integruje się ze społeczeństwem, tym większy wpływ wywiera ona na jego członków. Zwłaszcza na dzieci, które są narażone na niebezpieczeństwo znacznie bardziej.

Według danych, przedstawionych w miesięczniku naukowym "Science Robotics", maszynom znacznie łatwiej manipulować dziećmi niż dorosłymi. Naukowcy skupili się na przeanalizowaniu skuteczności wykorzystania robotów zachęcających w reklamie do kupna produktów i usług, w wyniku czego powstało takie stwierdzenie. Analiza została oparta o metodę amerykańskiego psychologa polskiego pochodzenia Solomona Ascha. Istotą jej działania jest znalezienie sposobu, w jaki jednostka poddaje się wpływowi psychologicznemu ze strony grupy, a następnie zmienia pogląd na daną kwestię, czasami negując przy tym nawet najbardziej oczywiste fakty.

Eksperyment Ascha polega na przedstawieniu podzielonej na zespoły grupie serii obrazków, z których każdy przedstawiał trzy odcinki różnej długości, oznaczone jako A, B i C oraz karty, na której widoczny był jeden odcinek o nieznanej długości. Badanych proszono następnie, by ocenili, który z trzech odcinków widocznych na jednym obrazku jest równy długością do tego, który zaprezentowano na oddzielnej karcie.

W wyniku badań, okazało się, że znaczna część osób, która wcześniej deklarowała odpowiedź prawidłową, pod wpływem nacisku grupy, która celowo wskazała błędną odpowiedź, zgodziła się z nieprawidłowym wynikiem. Według Ascha około 75 proc. badanych jest podatnych na manipulację.

Naukowcy z Wielkiej Brytanii i Niemiec zamiast obrazków przedstawiających odcinki wykorzystali roboty. Eksperyment Ascha wykazał, że dzieci naturalnie podlegają sugestiom ze strony robotów. Jak twierdzą naukowcy, dzieci dość dobrze radziły sobie z podawaniem poprawnych odpowiedzi, jednak gdy do grupy zostały dołączone roboty, dzieci zaczęły je kopiować. Potwierdza to teorię znaną jako CASA (Computers As Social Actors), zgodnie z którą ludzie wchodzą w interakcję z robotami w taki sposób, jakby te ostatnie były osobami.

Zdaniem naukowców, gdyby wykorzystane podczas badania roboty wyglądały bardziej "ludzko" wyniki dorosłych uczestników badań mogłyby być podobne do rezultatów dzieci.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)