NASA zmienia logo. Po 28 latach powróci do "robaczka"

W całej historii istnienia NASA korzystała z trzech oficjalnych logo. Jedno z nich kojarzycie pewnie najbardziej - to tzw. "meatball", czyli "klops". Ale przez wiele lat NASA korzystała z innego logo, które już w tym roku ma powrócić.

NASA zmienia logo. Po 28 latach powróci do "robaczka"
Źródło zdjęć: © NASA
Arkadiusz Stando

27.04.2020 | aktual.: 28.04.2020 11:11

"Meatball" to najbardziej rozpoznawalne logo NASA i określa się je jako insygnium. Agencja wykorzystywała je w latach 1959-1975 oraz od 1992 roku po dziś. Drugie, określane mianem logotypu i potocznie nazywane "robaczkiem", było używane w latach 1975-1992. Trzecim znakiem rozpoznawczym jest tzw. pieczęć.

Tak wygląda logo w stylu "meatball" NASA.

Obraz
© NASA

Robaczek, używany jako oficjalne logo NASA przez 17 lat, wkrótce powróci. Nie zastąpi co prawda aktualnie używanego, ale znajdzie swoje miejsce. Logo ma być stosowane w misjach kosmicznych, więc zobaczymy je na rakietach, statkach kosmicznych czy satelitach NASA.

Tak wygląda logo w stylu "robaczka" NASA.

Obraz
© NASA

Logo NASA powróci już w maju tego roku. Zostanie umieszczone na rakiecie SpaceX Falcon 9, która jako pierwsza od 2011 roku zabierze astronautów na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej startując z terenu Stanów Zjednoczonych.

Czemu NASA powróciła do pierwotnego logo w 1992 roku?

W rozmowie z CNN, historyk NASA został poproszony o wyjaśnienie całej historii zmiany logo. To dość niebywałe, aby na 17 lat je zmienić tylko po to, by znów do niego powrócić. Zacznijmy od tego, dlaczego w ogóle zdecydowano się na "robaczka"?

"Jednym z powodów, dla których administracja chciała zmienić logo NASA, była chęć zmiany samej misji agencji, aby służyła do rozwiązywania problemów i miała większy wkład w gospodarkę - co oznaczałoby mniej eksploracji przestrzeni kosmicznej" - powiedział Bill Barry, główny historyk NASA. "Robak został celowo zaprojektowany bez gwiazd i rakiet. Składał się tylko z liter, ponieważ NASA może być czymkolwiek, czym chcesz, w tym agencją kosmiczną" - tłumaczył Barry.

To logo nie cieszyło się zbytnią popularnością wśród pracowników NASA. Według nich, pierwotna wersja znacznie lepiej opisywała dokonania agencji. Nowe logo było proste, zwykłe i jedynie informujące odbiorcę, z czym ma do czynienia. Zostało też stworzone przez dwóch młodych projektantów, a większość pracowników nie została nawet poinformowana o jego zmianie. Dowiedzieli się dopiero patrząc na nowe dokumenty.

W końcu robak został wycofany niemal z dnia na dzień w 1992 r. Decyzję podjął wtedy nowo mianowany administratora NASA, Daniel Goldin. Sądził, że powrót do korzeni przypomina o lądowaniu na Księżycu i pomoże zwiększyć morale. I tak zostało do dziś. Wkrótce, NASA będzie korzystać z dwóch logo.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)