WAŻNE
TERAZ

Afera CPK: minister zawiadamia prokuraturę

NASA rozpoczyna montaż supersonicznego X-59. To będzie następca Concorde'ów

Nadchodzą następcy Concorde'ów. Na zlecenie NASA Lockheed Martin rozpoczyna montaż pierwszego samolotu doświadczalnego X-59. Ma być zbudowany w technologii QueSST, umożliwiającej cichsze przekroczenie bariery dźwięku.

NASA pracuje nad supersonicznym samolotem
Źródło zdjęć: © Lockheed Martin/NASA
Arkadiusz Stando

W trakcie lotu z prędkością naddźwiękową powstaje tak zwany grom dźwiękowy (sonic boom). Ten efekt akustyczny spowodował ograniczenia w ruchu lotniczym. Powodem jest przede wszystkim tragiczny wpływ na środowisko oraz ludzi na całym świecie. Tym samym rozwój lotnictwa naddźwiękowego otrzymał ogromny cios i przez wiele lat się nie podniósł.

Lockheed Martin na zlecenie NASA buduje naddźwiękowy samolot X-59 QueSST

Ale jest nadzieja. Lockheed Martin buduje X-59 QueSST, gdzie X oznacza samolot eksperymentalny. Oznacza to, że póki co powstaje samolot testowy. Dopiero po jego oblataniu i uzyskaniu odpowiednich certyfikatów, technologię będzie można wykorzystać do budowy samolotów pasażerskich. Jednak w fabryce Skunk Works w Palmdale w Kalifornii rozpoczęły się prace montażowe samolotu, więc możemy być pełni nadziei.

2 kwietnia 2019 roku NASA poinformowała o przekazaniu kontraktu firmie Lockheed Martin. 16 grudnia tego samego roku opublikowano informację prasową na blogu NASA, oraz zdjęcie przedstawiające halę montażową wraz z szkieletem Lockheed Martin X-59 QueSST Low-Boom Flight Demonstrator. Wedle zapisów w kontrakcie, sama budowa samolotu X-59 ma pochłonąć 247,5 miliona dolarów.

Jak wynika ze zdjęcia, budowa samolotu X-59 została podzielona na trzy główne sekcje. Są nimi kadłub, skrzydła oraz ogon.

Obraz
© Lockheed Martin/NASA

X-59 ma latać na wysokościach 17 km nad poziomem morza z prędkością przekraczającą barierę dźwięku. NASA mówi o 1,24 Mach, czyli około 1512 km/h. Quiet Supersonic Flight, czyli loty w opracowanej przez Lockheed Martin technologii będą znacznie cichsze. Grom dźwiękowy ma generować zaledwie 75 PLdB. NASA porównuje taki poziom hałasu do trzaśnięcia drzwiami.

Dystans między Warszawą a Nowym Jorkiem wynosi 6850 km, więc X-59 będzie w stanie go przebyć w zaledwie 4,5 godziny. Oczywiście wliczając obniżenie prędkości podczas sekwencji lądowania i start samolotu, trwałoby to delikatnie dłużej.

Kiedy X-59 wzniesie się w powietrze?

Budowę X-59 QueSST oficjalnie rozpoczęto. Kiedy pracownicy firmy Lockheed Martin zakończą montaż wszystkich elementów, NASA będzie musiała zatwierdzić jego gotowość. Pod koniec 2020 roku wysoko postawieni pracownicy agencji kosmicznej dokonają przeglądu X-59, aby następnie zatwierdzić jego testowy lot w 2021 roku.

Kto dokona lotów testowych? Są już pierwsi chętni, w tym Buzz Aldrin - jeden z dwójki pierwszych ludzi na Księżycu

NASA przetestuje X-59 na wybranych amerykańskich społecznościach, aby zebrać opinie od mieszkańców. Podobnie jak to miało miejsce w przypadku samolotu F/A-18 Hornet nad Galveston w Teksasie (artykuł poniżej). Te testy pomogą ustanowić nowe prawa dotyczące komercyjnych lotów naddźwiękowych samolotów wykonanych w technologii QueSST.

Jeśli wszystko będzie szło zgodnie z planem to i tak będziemy musieli jeszcze długo poczekać. Nawet jeżeli w 2021 roku pierwsze loty testowe zostaną uznane za sukces, to X-59 będzie nadal testowy. Następnie, zanim powstaną pierwsze pasażerskie samoloty, które zostaną również zatwierdzone, może potrwać nawet kilkanaście lat.

QueSST będzie mieć zastosowanie także w przemyśle militarnym? Niewykluczone

Ograniczenia nałożone na samoloty pasażerskie nie zostały nałożone samolotom bojowym. Stąd od czasu do czasu możecie usłyszeć nagły, niepokojący wręcz huk. Prawdopodobnie winowajcami będą latające nad Polską myśliwce F-16 lub MiG-29, należące do Sił Powietrznych RP.

Obraz
© Lockheed Martin/NASA

Pojawiły się już spekulacje, iż technologia wykorzystywana przez X-59 ma wcale nie posłużyć do budowy samolotów pasażerskich. Niektórzy twierdzą, że amerykanie mogą chcieć wykorzystać wynalazek Lockheed Martin do celów militarnych - opracowania cichszych samolotów bojowych. I nikogo nie powinno to dziwić, w końcu pierwsze testy QueSST zostały dokonane na maszynach stworzonych do walki - F/A 18 Hornet.

Wybrane dla Ciebie
Przemytniczy dron z Białorusi. Niebywałe, co znaleźli w nim Polacy
Przemytniczy dron z Białorusi. Niebywałe, co znaleźli w nim Polacy
Tysiące razy większe od Słońca. Takie gwiazdy kiedyś istniały
Tysiące razy większe od Słońca. Takie gwiazdy kiedyś istniały
Oriesznik w Białorusi. Może wzmocnić zdolności Rosjan
Oriesznik w Białorusi. Może wzmocnić zdolności Rosjan
Czeka ją rehabilitacja. W Pobierowie odnaleziono młodą fokę
Czeka ją rehabilitacja. W Pobierowie odnaleziono młodą fokę
Odmówili myśliwców Ukrainie. Teraz zmienią zdanie?
Odmówili myśliwców Ukrainie. Teraz zmienią zdanie?
Są w NATO od niedawna. Wyślą Ukrainie górę sprzętu
Są w NATO od niedawna. Wyślą Ukrainie górę sprzętu
Chińska agencja kosmiczna zgłosiła się do NASA. Tak jeszcze nie było
Chińska agencja kosmiczna zgłosiła się do NASA. Tak jeszcze nie było
Ptasia grypa zdziesiątkowała słonie morskie. Wyginęło 97 proc. młodych
Ptasia grypa zdziesiątkowała słonie morskie. Wyginęło 97 proc. młodych
Chińska sonda sfotografowała kometę 3I/ATLAS. Z orbity wokół Marsa
Chińska sonda sfotografowała kometę 3I/ATLAS. Z orbity wokół Marsa
Są lepsze niż Patriot. Strącają wszystkie pociski Rosjan
Są lepsze niż Patriot. Strącają wszystkie pociski Rosjan
Baltic Power: pierwsza polska farma wiatrowa na morzu nabiera kształtu
Baltic Power: pierwsza polska farma wiatrowa na morzu nabiera kształtu
Tajemnicze sieci wokół Pokrowska. Będą stanowić problem na lata
Tajemnicze sieci wokół Pokrowska. Będą stanowić problem na lata