NASA pracuje nad supersonicznym samolotem. Boeing może im pozazdrościć
W odpowiedzi na doniesienia o hipersonicznym Boeingu, NASA przypomina o swoim samolocie. X-59 jest dużo bardziej realnym projektem i prawdopodobnie wygra wyścig o rynek lotów transkontynentalnych. Pierwszy model powstanie za kilka, a nie jak w przypadku Boeinga, za 20-30 lat.
02.07.2018 | aktual.: 02.07.2018 13:53
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
F/A-18 Hornet to jeden z naddźwiękowych samolotów, wykorzystywanych między innymi przez Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych. Jest także obiektem eksperymentalnych badań prowadzonych przez NASA. Amerykańscy naukowcy pracują nad technologią cichych samolotów naddźwiękowych, które wprowadzą erę szybszych podróży lotniczych na Ziemi. Prawdopodobnie pierwszą z takich maszyn będzie X-59 QueSST.
Teraz zadaniem naukowców jest wykorzystać Horneta do oszacowania poziomu głośności, jaki muszą osiągnąć, aby był akceptowalny przez społeczeństwo. Ta misja pomoże projektantom X-59 weryfikować poziomy hałasu bezpośrednio podczas budowy samolotu. Projekt QueSST przewiduje opracowanie technologii tzw. "low boom", który można nazwać przeciwieństwem "sonic boom". Przełamanie bariery dźwięku łączy się z ogromnym hałasem. Poniżej przykład.
Czytaj także: Boeing prezentuje koncept hipersonicznego samolotu. Czy to powrót naddźwiękowych maszyn?
O projekcie kolejnego samolotu z kryptonimem X poinformowały 26 czerwca Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych. "Dla każdego kto pracuje nad tym projektem jest to wspaniała wiadomość i jesteśmy zachwyceni tym oznaczeniem naszego samolotu" - powiedział Jaiwon Shin, administrator NASA ds. aeronautyki. "Jestem przekonany, że wkład jaki X-59 QueSST wniesie do życia naszego narodu i świata zapewni mu miejsce pośród najważniejszych samolotów X, jakie kiedykolwiek latały" - dodaje Shin.
Nie możemy jednak się spodziewać, że X-59 pojawi się lada chwila. Przed nim przede wszystkim kilka lat budowy i udoskonalania, a dalej jeszcze lata testów. Prawdopodobnie pierwszy testowy lot X-50 odbędzie się w 2022 roku. Natomiast pierwsze loty pasażerskie NASA chce rozpocząć w 2023 roku. Produkcją samolotu zajmie się oczywiście nikt inny, jak Lockheed Martin. Firma od lat zajmuje się projektami dla NASA i różnych gałęzi wojsk Stanów Zjednoczonych.
Maszyny supersoniczne i hipersoniczne są przyszłością podróży lotniczych. Skrócą loty ze Stanów Zjednoczonych do Europy najpierw o blisko połowię, a w przyszłości nawet do około 2 godzin. Jednak tworzą tak ogromny hałas, że aktualnie nie nadają się do wykorzystania.
Klasyfikacja prędkości według NASA. Źródło: Wikipedia
Poniżej możecie zobaczyć i usłyszeć, jak testuje się aktualnie F/A-18 Hornet. W 2:34 można usłyszeć (dosyć ciche) przejście samolotu przez barierę dźwięku.