NASA doceniła projekt studentów Politechniki Wrocławskiej
Opracowany przez studentów Politechniki Wrocławskiej lądownik marsjański "Eagle” ("Orzeł”) został doceniony w międzynarodowym konkursie organizowanym przez The Mars Society i NASA. Wśród 15 drużyn studenckich polski zespół zajął 2.miejsce.
Projekt "Eagle” został opracowany przez członków Koła Naukowego Off-Road działającego przy Politechnice Wrocławskiej. Celem konkursu było opracowanie koncepcji lądownika, który mógłby dostarczyć na Marsa 10-tonowy ładunek. Dodatkowo, podczas pracy studenci mogli posługiwać się jedynie dostępnymi technologiami lub tymi, które mogą zostać opracowane do 2026 roku. Jak twierdzi Justyna Pelc, lider zespołu: "W tym roku zmierzyliśmy się z trudniejszym wyzwaniem, które od wielu lat nurtuje wszystkie agencje kosmiczne i blokuje możliwość zasiedlenia nie tylko Marsa, ale i innych pobliskich planet". Innymi słowy chodzi o stworzenie prostego, taniego, a przy tym bezpiecznego lądownika.
W finale międzynarodowego konkursu, oprócz polskiej drużyny z Politechniki Wrocławskiej, znalazły się też cztery inne zespoły z USA i Francji oraz dwa mieszane: włosko-indyjska i niemiecko-szwedzka. Polacy zajęli 2. miejsce, a zespól otrzymał 5 tysięcy dolarów nagrody.
Według członków grupy, najwięcej problemów sprawiło im zaprojektowanie systemu wyhamowania lądownika w atmosferze planety. Jako, że jest ona szczątkowa, użycie spadochronów do wyhamowania tak dużej masy jest niemożliwe, podobnie jak i silników rakietowych, do których trzeba by zabrać duże ilości paliwa, na co nie ma miejsca. Dlatego w projekcie "Eagle” przewidziano zarówno hamowanie aerodynamiczne z wykorzystaniem modułu HIAD (Hypersonic Inflatable Aerodynamic Decelerator) oraz użycie silników rakietowych w końcowej fazie lądowania.
W budowie Eagle wykorzystano technologię 3D. W ten sposób powstaną nie tylko lżejsze i zajmujące mniej miejsca elementy urządzeń, ale również bardziej odporne na warunki środowiskowe. Oprócz tego, pomogło to studentom zachować niskie koszty swojego projektu.
Źródło: Nauka w Polsce / PAP