Największy śmigłowiec armii USA. CH‑53K King Stallion ze wstępną gotowością operacyjną
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych 25 kwietnia przekazał, że 22 kwietnia wydano decyzję o przyznaniu wstępnej gotowości operacyjnej CH-53K King Stallion. Jest to wielozadaniowy śmigłowiec transportowy, największy i najcięższy w amerykańskim arsenale wojskowym, który w przyszłości ma zastąpić pozostające obecnie w służbie śmigłowce CH-53E Super Stallion.
Moje pełne zaufanie do zdolności CH-53K do wykonania misji przenoszenia ciężkich ładunków jest wynikiem udanych testów rozwojowych i operacyjnych przeprowadzonych przez Air Test and Evaluation Squadron (HX) 21 i Marine Operational Test and Evaluation Squadron (VMX) 1 – przekazał gen. Mark Wise z Korpusu Piechoty Morskiej USA.
CH-53K King Stallion ze wstępną gotowością operacyjną
Serwis militarny The War Zone zaznacza, że maszyna będąca największym i najcięższym śmigłowcem z jednym głównym wirnikiem w amerykańskim arsenale wojskowym pomyślnie przeszła wstępne testy operacyjne oraz wylatała ponad 3 tys. godzin bez problemów technicznych i nieszczęśliwych wypadków podczas lotów w różnych warunkach i nad różnym terenem.
CH-53K King Stallion to maszyna produkowana przez Sikorsky Aircraft dla Korpusu Piechoty Morskiej USA, która powstała na bazie wcześniejszych śmigłowców z serii CH-53 (w tym: CH-53A, CH-53D/G i CH-53E). Jak zapewniają jego twórcy, CH-53K pozwoli Korpusowi Piechoty Morskiej USA i międzynarodowym siłom zbrojnym przenosić wojska i sprzęt ze statku na brzeg oraz w teren szybciej i skuteczniej niż kiedykolwiek wcześniej.
W śmigłowcu zastosowano trzy silniki General Electric T408 (GE38-1B) o mocy 7500 KM (5600 kW) każdy oraz szklany, cyfrowy kokpit z elektronicznym systemem sterowania lotem Fly-by-Wire (FBW). CH-53K może poruszać się o około 37 km/h szybciej niż jego poprzednik CH-53E, a jego prędkość przelotowa to 315 km/h. Śmigłowiec ma długość 30,2 m, szerokość 5,3 m, wysokość 8,6 m, a średnica jego wirnika wynosi aż 24 m. Masa własna CH-53K to 15 071 kg, ładowność 15 900 kg, a jego udźwig to ponad 16 300 kg, co oznacza, że śmigłowiec może przenosić np. lekkie pojazdy opancerzone JLTV, wozy opancerzone LAV, a także pomoc humanitarną czy różnego rodzaju zaopatrzenie.
CH-53K został przystosowany do tankowania z powietrza, co znacznie zwiększa jego możliwości oraz zasięg. Na jego pokładzie jest miejsce dla 5-osobowej załogi oraz 32 miejsca dla żołnierzy (fotele można szybko zamontować lub dokonać ich demontażu w zależności od potrzeb realizowanej misji).
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski