Najnowszy F-16 Block 70 w Bułgarii. Wywołał skandal w kraju
Przybycie pierwszego samolotu F-16 Block 70 do Bułgarii zakończyło się jego uziemieniem, co wywołało skandal w kraju. Przedstawiamy kulisy całego zamieszania.
Pierwszy samolot F-16 Block 70 zamówiony przez Bułgarię na mocy kontraktu z Amerykanami z 2019 r. o wartości 1,2 mld dolarów przybył do kraju 2 kwietnia 2025 r. Niestety po sprawdzeniu wykryto w nim wadę, która uniemożliwia jego wykorzystanie. Problem nie został nawet rozwiązany do 6 maja, kiedy to jego przelot miał być jednym z kluczowych elementów parady wojskowej w Sofii.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Niesprawny F-16 w Bułgarii wywołał skandal polityczny
Po tym jak sprawa wyszła na jaw, zakończyła się w Bułgarii skandalem i jest wykorzystywana do walki politycznej. Sytuację skomentował bułgarski minister obrony Athanas Zaprianov, który zaznaczył, że problem dotyczył komponentu elektronicznego. Ten ma zostać wymieniony na gwarancji producenta. Bułgarskie F-16 mają też mieć wykupiony na trzy lata pakiet wsparcia logistycznego.
Jednakże okazuje się, że problem nie dotyczy szybkiego dostępu do części zamiennych. Ten został pominięty, jak wskazuje w wypowiedzi dla portalu Defense Industry Europe Dimitar Stoyanov, sekretarz prezydenta Bułgarii ds. obrony na rzecz tańszego wariantu z dłuższymi terminami dostaw. Warto też zaznaczyć, że wprowadzenie do służby nowego typu maszyn zawsze powoduje problemy na początku, które jednak z czasem powinny zostać rozwiązane.
F-60 - Block 70/72 - szczyt ewolucji woła roboczego NATO
F-16 Block 70/72 to samolot znacznie zmodyfikowany w porównaniu do poprzednich wersji. Do największych zmian należą m.in. radar APG-83 SABR z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, nowe wyposażenie kabiny pilota z dużym, centralnym wyświetlaczem (Center Pedestal Display), system Auto GCAS potrafiący wyprowadzić samolot z niebezpiecznej sytuacji do lotu poziomego nawet w przypadku utraty przytomności przez pilota czy poprawiona szyna danych o dużej przepustowości. Maszyna ma także nowe wyposażenie do walki radioelektronicznej.
Ponadto Lockheed Martin chwali się zwiększeniem wytrzymałości płatowca samolotu, którego żywotność wydłużono o 50 proc. do 12 tys. godzin. Warto też zaznaczyć, że części kadłubów tych samolotów są produkowane w Polsce w zakładach PZL Mielec, a obecny wolumen zamówień wynosi 148 samolotów.