Tajne testy broni. Rewolucyjny sprzęt sprawdzony w Ukrainie
Shield AI prezentuje nowatorski dron myśliwski X-bat z pionowym startem i lądowaniem. To nie tylko koncepcja, ale już funkcjonujący prototyp, który wkrótce ma odbyć swój pierwszy lot testowy. Testy sprzętu odbyły się potajemnie w Ukrainie.
Amerykańska firma Shield AI zaprezentowała swoją najnowszą innowację - dron myśliwski X-bat. Ten zaawansowany technologicznie bezzałogowy statek powietrzny charakteryzuje się możliwością pionowego startu i lądowania, eliminując potrzebę tradycyjnych pasów startowych. Prototyp jest już przygotowywany do pierwszych prób w locie.
Warto przypomnieć, że Shield AI już wcześniej zasłynęło z drona V-Bat, który został dyskretnie przetestowany w Ukrainie. Było to możliwe dzięki współpracy z tamtejszymi siłami bezzałogowymi. V-Bat wzbudził zainteresowanie ukraińskich wojskowych, co zaowocowało zamówieniem pierwszej partii tego sprzętu.
Specyfikacja techniczna i zbrojenie
X-bat w założeniu ma operować z prostych wyrzutni montowanych na przyczepach, a lądować na nich ponownie dzięki zaawansowanym technologiom napędu i sterowania. Rozwinięty system zmiennego wektora siły nośnej pozwala na wyjątkową precyzję manewrów. Dzięki temu dron może być szybko rozmieszczany w różnych lokalizacjach, co usprawnia jego mobilność.
Dlaczego jest problem z recyklingiem plastiku?
X-bat posiada imponujące parametry:
- rozpiętość skrzydeł: 11,8 metra,
- długość: 7,9 metra,
- zasięg lotu: ponad 3,7 tys. km
- maksymalny pułap: do 15 km
Dron może być wyposażony w różne rodzaje uzbrojenia, w tym dwie rakiety typu AIM-120 lub bomby w przedziałach wewnętrznych. Istnieje także możliwość montażu krążących rakiet na zewnętrznych punktach podwieszania.
Przyszłość w lotnictwie wojskowym
Główna siła drona X-bat tkwi w jego cyfrowej części. Wyposażony jest w algorytmy sztucznej inteligencji Hivemind, które zapewniają autonomiczne realizowanie misji bez zależności od połączeń czy nawigacji satelitarnej. Dzięki temu X-bat może działać niezależnie od człowieka, co jest dużym przełomem w dziedzinie bezzałogowych statków powietrznych.
Shield AI pracuje nad projektem X-bat od półtora roku, a pierwsze loty zaplanowano na 2026 rok, z pełną gotowością operacyjną w 2028 roku. Współpraca z tak eminentnymi partnerami jak Pratt & Whitney lub General Electric jest kluczowa do wdrożenia napędu z wektorem siły nośnej. To technologia istotna przede wszystkim w kontekście operacji wojskowych na Pacyfiku, gdzie X-bat mógłby operować z małych wysp i standardowych statków.