F-16 Block 70/72 droższy od F-35. Miliardy na nowe samoloty
Choć F-16 to konstrukcja 50-letnia, samolot wciąż jest rozwijany, produkowany i znajduje kolejnych nabywców. Cena najnowszej wersji Block 70/72 w przypadku niektórych odbiorców jest jednak bardzo wysoka. Nowy F-16 może kosztować więcej, niż młodszy o generację F-35. Jak to możliwe?
5,58 mld dol. zapłacą Filipiny za 20 nowych F-16 - 16 egzemplarzy w wariancie F-16 C Block 70/72 i cztery dwuosobowe F-16 D Block 70/72. W przeliczeniu na pojedynczy samolot daje to wyjątkowo wysoką cenę 279 mln dol. za egzemplarz.
Dla porównania - kupione przez Polskę F-35 zostały wycenione na ok. 87 ml dol. za egzemplarz. Z czego wynika tak wysoka cena filipińskich Viperów?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czy warto kupić statyw Ulanzi Fotopro F38 Quick Release Video Travel Tripod 3318?
Wyjaśnienie znajdziemy w dokumencie opublikowanym przez amerykański Departament Stanu. Amerykańska administracja precyzuje w nim, co tak naprawdę kupują Filipiny i z czego wynika wysoka prognozowana wartość umowy.
F-16 dla Filipin
Poza samymi samolotami w pakiecie znajdują się m.in. zapasowe silniki, dodatkowe radary czy komputery misji, zasobniki celownicze czy różne inne elementy awioniki. Wraz z samolotami Manila kupuje także uzbrojenie, w tym 120 pocisków AMRAAM, a także pociski AIM-9 Sidewinder, bomby i bomby szybujące.
Zakup amerykańskich maszyn oznacza skokowy wzrost możliwości filipińskiego lotnictwa, które od 2005 roku, po wycofaniu samolotów F-5, nie dysponowało nowoczesnymi odrzutowcami bojowymi. Lukę w zdolnościach zapełniły częściowo samoloty FA-50, jednak możliwości nowych Viperów są znacząco większe.
Jednym z powodów, dla których Filipiny inwestują w nowy sprzęt wojskowy, jest wzrost napięcia w rejonie Morza Południowochińskiego, spowodowany ekspansją Chin, które zajmują sporne wysepki i budują na nich infrastrukturę wojskową.
F-16 Block 70/72 produkowany w Polsce
F-16 Block 70/72 to samolot ze znacząco - względem poprzednich wersji - zmodernizowaną awioniką. Został wyposażony m.in. w radar APG-83 SABR z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, nowe wyposażenie kabiny pilota z dużym, centralnym wyświetlaczem (Center Pedestal Display), szynę danych o dużej przepustowości, a także nowe wyposażenie do walki radioelektronicznej.
Wszystkie te zmiany sprawiły, że nowy F-16 cieszy się sporym zainteresowaniem - klienci zagraniczni (m.in. Bułgaria, Słowacja, Tajwan czy Filipiny) zamówili do tej pory 148 egzemplarzy. Części kadłubów tych samolotów są produkowane w Polsce w zakładach PZL Mielec.