Nad Polską zaroiło się od myśliwców. Część maszyny przyleciała zza oceanu
Obecnie na terenie Polski odbywa się wspólne ćwiczenie wojskowe Aviation Detachment Rotation 24-3, które jest realizowane przez Polskę i Stany Zjednoczone. Głównym celem tego przedsięwzięcia jest doskonalenie procedur bojowego wykorzystania myśliwców F-16 - taką informację przekazało w czwartek Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych.
01.08.2024 | aktual.: 01.08.2024 19:31
W ćwiczeniach, które mają trwać do 7 sierpnia, biorą udział lotnicy z dwóch jednostek. Pierwsza z nich to 32. Baza Lotnictwa Taktycznego z siedzibą w Łasku, a druga to 138. Skrzydło Myśliwskie USAF, które jest częścią Gwardii Narodowej stanu Oklahoma.
F-16 latają nad naszym krajem
Aviation Detachment Rotation to dwustronne przedsięwzięcie szkoleniowe, które ma na celu zwiększenie interoperacyjności sojuszniczej, podniesienie gotowości oraz demonstrację zdolności NATO. Ćwiczenia te odbywają się cztery razy w roku i biorą w nich udział myśliwce F-16 oraz samoloty transportowe C-130 Hercules należące do polskich i amerykańskich sił powietrznych. Jedna z edycji tych ćwiczeń skupia się na mobilności.
Podstawą dla organizacji tych rotacyjnych szkoleń lotników z Polski i USA jest porozumienie podpisane w 2011 roku. Przygotowaniem do nich zajmuje się stacjonujący od 2012 roku w Łasku Aviation Detachment (AvDet) - jest to pierwszy amerykański pododdział, który na stałe przebywa na terenie Polski.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polskie myśliwce F-16, mimo wieku, pozostają głównym filarem polskiego lotnictwa wojskowego. Ostatnie miesiące przyniosły serię umów dotyczących ich modernizacji. Jesienią podpisano umowę opiewającą na 1,7 mld złotych, obejmującą dostawy materiałów eksploatacyjnych, zmiany w oprogramowaniu samolotów, aktualizacje baz danych uzbrojenia oraz prace nad systemami walki radioelektronicznej. Dzięki ciągłym inwestycjom, F-16 są stopniowo dostosowywane do najnowocześniejszych standardów, co pozwala na ich efektywne wykorzystanie w przyszłych misjach bojowych.
Z kolei na początku lipca Amerykański Departament Obrony podpisał umowę z koncernem Lockheed Martin na modyfikację polskich F-16. Mowa tutaj najprawdopodobniej o MLU (Mid-Life Update), która pozwala maszynom na techniczne dostosowanie do aktualnych standardów. Dzięki nowym radarom z aktywnym skanowaniem fazowym AN/APG-83 SABR, zmodernizowanej awionice czy nowoczesnym systemom wymiany danych, polskie F-16 będą miały większe możliwości bojowe. Mimo że obecnie NATO stawia na samoloty 5. generacji, takie jak F-35, modernizowane F-16V oferują większość nowoczesnych technologii za ułamek ich ceny.
Polska, stając się kluczowym producentem komponentów do F-16, inwestuje również w wiedzę i technologię. Lockheed Martin przeznacza produkcję części do F-16, w tym 80% struktury kadłuba, na polskie zakłady PZL Mielec. Dzięki temu Polska nie tylko modernizuje swoje lotnictwo, ale także wzmacnia swoją pozycję na międzynarodowym rynku zbrojeniowym. Nowoczesne systemy pokładowe i awionika sprawiają, że polskie F-16 będą mogły skutecznie rywalizować z najnowszymi samolotami bojowymi na świecie.