Na Neptunie dzieje się coś dziwnego. Naukowcy byli zaskoczeni

Na Neptunie dzieje się coś dziwnego. Naukowcy byli zaskoczeni

Zdjęcie Neptuna wykonane przez sondę Voyager 2.
Źródło zdjęć: © JPL, NASA
Karolina Modzelewska
11.04.2022 18:47

Naukowcy zaobserwowali pewne nieprawidłowości w przypadku temperatury panującej na Neptunie. Z badań opublikowanych na łamach czasopisma naukowego "The Planetary Science Journal" wynika, że temperatura na południowej półkuli gazowego giganta, zamiast wzrosnąć, zaskakująco spadła, pomimo tego, że obecnie trwa tutaj lato.

W ostatnim czasie eksperci zaobserwowali pewne nieprawidłowości dotyczące Neptuna, będącego ósmą i najdalszą od Słońca planetą w Układzie Słonecznym. Serwis Interesting Engineering przypomina o zdjęciach NASA z 2019 roku, na których widać potężne burze na południowej półkuli w okresie letnim. Teraz naukowcy zwrócili uwagę na zaskakujący spadek temperatury, również zaobserwowany w tym obszarze podczas okresu letniego.

Obserwacje Neptuna zaskoczyły naukowców

Na gazowym olbrzymie, podobnie jak i na innych planetach Układu Słonecznego można zaobserwować występowanie pór roku. Są one jednak inne, niż te, które znamy na Ziemi. Wyróżnia je przede wszystkim czas trwania, wynoszący około 40 ziemskich lat. Lato na Neptunie trwa od 2005 roku, a stosunkowo szczegółowe obserwacje planety są prowadzone od 2003 roku. W tym okresie eksperci na półkuli południowej zaobserwowali ochłodzenie temperatury w latach 2003-2018 o 7,8°C, a w latach 2018-2020 jej gwałtowny wzrost o 10,5°C.

"Nasze dane obejmują mniej niż połowę sezonu [red. letniego] Neptuna, więc nikt nie spodziewał się dużych i szybkich zmian" – przekazał jeden z autorów badania Glenn Orton, starszy naukowiec z Jet Propulsion Laboratory w Caltech.

Michael Roman z Uniwersytetu w Leicester wyjaśnił, że eksperci oczekiwali innych wyników obserwacji, zwłaszcza że zbiegły się z one z początkiem lata na półkuli południowej. Naukowcy "spodziewali się, że temperatury będą powoli rosły, a nie malały". Dlatego wyniki badań, które zrealizowano przy użyciu teleskopów naziemnych i kamer termowizyjnych, mierzących promieniowanie podczerwone emitowane przez obiekty astronom, były zaskoczeniem.

Eksperci zaznaczają, że potrzebne są dalsze analizy, które pozwolą zrozumieć przyczyny tak drastycznych wahań temperatury na Neptunie, jak i samą specyfikę gazowego olbrzyma. Planeta wciąż jest jednym ze słabiej poznanych obiektów astronomicznych.