Kupili MiG-i od Rosjan. Miały awarię za awarią
Wyciek danych ujawnia znaczące problemy techniczne z radarami Żuk-ME w myśliwcach MiG-29K, nabytych od Rosjan przez indyjską marynarkę wojenną.
Hakerzy z grupy Black Mirror ujawnili dokumenty, które pokazują wewnętrzne problemy techniczne związane z systemem radarowym Żuk-ME, zamontowanym na myśliwcach MiG-29K i MiG-29KUB. Dokumenty mają pochodzić od rosyjskiego koncernu Rostiech i ujawniają problemy z niezawodnością systemu oraz brak spełnienia zobowiązań umownych.
Raport podkreśla rozmowy między rosyjskimi a indyjskimi urzędnikami dotyczące niskiej niezawodności radarów. Wskazuje on na nieustannie pojawiające się awarie oraz niespełnione zobowiązania co do jakości wskazanej w umowie z 2004 r.
Problemy z niezawodnością radarów
Według dokumentów, radar Żuk-ME miał mieć średni czas między awariami (MTBF) ustanowiony na 150 godzin lotu, a średni czas między defektami (MTBD) na 120 godzin. Rzeczywiste osiągi były znacznie niższe, co ujawniono podczas konferencji dotyczących niezawodności.
Zbyt jasne, by było prawdziwe? Recenzja Hisense MiniLED 65U8Q
Między latami 2016 a 2018 flota MiG-29K odnotowała częste awarie radarów. W 2016 r. MTBD wynosił zaledwie 20 godzin, a MTBF spadł do 97 godzin, co znacznie odbiegało od wymagań umownych. W 2017 r. wyniki lekko się poprawiły, ale nadal były niezadowalające.
Formalne skargi i działania naprawcze
Indyjscy oficerowie regularnie składali formalne skargi dotyczące niedostatecznej pracy radarów oraz powtarzających się awarii. W wewnętrznej korespondencji wiele razy podnoszono problem funkcjonujących źle jednostek Żuk-ME oraz opóźnień w naprawach.
Mimo przeprowadzonych testów na trzech zmodernizowanych radarach, które przyniosły "zadowalające" wyniki, nie udało się trwale rozwiązać problemów z niezawodnością. Część godzin lotów użytych do obliczeń niezawodności zawierała pokazy z atrapami modułów radarowych, co sztucznie zawyżało statystyki zamiast ujawniać rzeczywiste mankamenty systemu.
Dokumentacja wskazuje, że chociaż Rosja podejmowała próby naprawy, pozostaje otwarte pytanie dotyczące finansowania dalszych modernizacji. Do maja 2019 r. indyjska marynarka formalnie usunęła radar Żuk-ME ze swojego certyfikatu, co de facto wykluczyło go z listy zatwierdzonych części dla samolotów MiG-29K/KUB.
Wyciek jest kolejnym z serii ujawnień przez Black Mirror, które niekorzystnie wpływają na współpracę w dziedzinie obronności rosyjsko-indyjskiej, ukazując długotrwałe problemy jakościowe oraz wsparcie posprzedażowe.