Na Marsie mogło istnieć życie. Planetę pokrywał olbrzymi ocean

Na Marsie mogło istnieć życie. Planetę pokrywał olbrzymi ocean

Na Marsie mogło istnieć życie. Planetę pokrywał olbrzymi ocean
Źródło zdjęć: © NASA
06.03.2015 12:11, aktualizacja: 12.03.2015 15:10

Naukowcy z należącego do NASA Centrum Lotów Kosmicznych w Greenbelt opublikowali wyniki badań, z których wynika, że na Marsie było kiedyś znacznie więcej wody, niż dotychczas przypuszczano. Miliardy lat temu całą północną półkulę planety mógł pokrywać olbrzymi ocean. Istniał na tyle długo, że mogło się w nim wtedy wykształcić życie.

Ślady wody, która kiedyś znajdowała się na powierzchni Czerwonej Planety, odkryto dzięki wysłanym na niego łazikom. Młodszy z nich, Curiosity, pod koniec roku znalazł jej szczątkowe ilości w marsjańskiej skale. Wraz z nią odkryto ślady metanu i cząsteczek organicznych. Wszystko to sprzyja formułowaniu teorii o tym, że na tej planecie miliardy lat temu mogło istnieć życie. Poza wodą właśnie metan jest dla naukowców szczególnie interesujący dlatego, że na Ziemi za jego powstawanie w bardzo dużej mierze odpowiedzialne są właśnie żywe organizmy.

Nowe badania, opublikowane w czasopiśmie "Science", pokazują do tego, że wody było na tyle dużo i pokrywała planetę tak długo, że również czasu na wykształcenie się życia nie brakowało. Według szacunków naukowców oceany pokrywały Marsa przez ponad 1,5 miliarda lat – dłużej niż trwał proces powstawania życia na Ziemi według obecnej wiedzy. Również to, jak wiele jej było, przekracza dotychczasowe szacunki.

Dark Orbit - wspaniała kosmiczna przygoda. Sprawdź ->
Badacze z NASA, wykorzystując dane zebrane przez dwa teleskopy z Obserwatorium Kecka na Hawajach oraz Bardzo Duży Teleskop Europejskiej Agencji Kosmicznej w Chile, byli w stanie precyzyjniej niż dotychczas określić jej objętość. Udało im się to dzięki porównaniu stosunku wody (H2O) do ciężkiej wody (HDO) w atmosferze Marsa. Porównali tę metodę na obserwowanie mieszaniny wody i oleju.

- Cięższa forma wodoru zalega jak woda na dnie atmosfery. Lżejsze cząsteczki wody wznoszą się do góry, jak olej. Więc jeżeli tracisz materiał – co atmosfera Marsa robi od kiedy powstała – najpierw będziesz tracił ten lżejszy – powiedział dziennikowi "Washington Post" jeden z autorów pracy, Geronimo Villanueva.

Naukowcy wzięli więc dane na temat stosunku H2O do HDO w marsjańskiej atmosferze z ostatnich sześciu lat i porównując szybkość ich ubytku byli w stanie oszacować, jak wiele wody znajdowało się na powierzchni planety miliardy lat temu.