Myśliwce F-35 to "cud techniki"? Pilot ujawnia niedociągnięcia

Myśliwce wielozadaniowe F-35 to jedne z najnowocześniejszych tego typu maszyn na świecie. Nowa seria trafi niedługo do polskiej armii. Jednak jak sugeruje jeden z pilotów tych maszyn, nie wszystko jest tak doskonałe, na jakie wygląda.

Myśliwce F-35Myśliwce F-35
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons

Lockheed Martin F-35 Lightning II to nowoczesne, wielozadaniowe myśliwce, które mogą wykonywać misje bliskiego wsparcia, bombardowań oraz typowo myśliwskich zadań walki powietrznej. Po raz pierwszy wzbiły się w powietrze w 2008 roku. Do tej pory wyprodukowano 2006 takich myśliwców, a w przygotowaniu jest kolejne 600 sztuk. 

Na początku zeszłego roku, szef MON podpisał umowę na zakup 32 wielozadaniowych samolotów piątej generacji F-35 dla Sił Powietrznych.

- Polskie siły powietrzne wchodzą na nowy etap swojego rozwoju. Dołączamy do elitarnego grona państw, które posiadają F-35, a więc samoloty stanowiące swoiste centra dowodzenia, samoloty wyróżniające się interoperacyjnością - komentował wtedy Mariusz Błaszczak. 

Jednak jak się okazuje, F-35 dalekie są od ideału. Magazyn lotniczy Hush-Kit opisał swoją rozmowę z pilotem myśliwców, który nie zgodził się jednak podać swojego nazwiska. Wyznał, że myśliwce F-35 to "piękne cuda techniki, ale daleko im doskonałości".

Pilot zdradził w rozmowie, że najbardziej frustrującym, a jednocześnie niebezpiecznym niedociągnięciem w projektowaniu F-35 jest wyposażenie samolotów w kokpity z ekranem dotykowym. Mogłoby się wydawać, że to naturalna droga rozwoju technologicznego, jednak pilot zwraca uwagę na podstawowy problem.

Opisał, że niemal w 20 proc. przypadków wprowadzane komendy nie działają za pierwszym razem. Co więcej, kokpit nie wysyła żadnych powiadomień, czy jakaś funkcja została wciśnięta. To może z kolei prowadzić do sytuacji, w której przypadkowo zostanie uruchomiona jakaś funkcja. 

Wspomniany pilot opisywał również problemy hełmów. Są one bardzo drogie, ale nie do końca wygodne. Dodał, że "działają przeciętnie" a funkcja rozpoznawania głosu, w którą zostały wyposażone, nie jest wykorzystywana. 

Z wywiadu z Hush-Kit możemy dowiedzieć się również wielu innych interesujących rzeczy. Pilot porównał w nim możliwości różnych maszyn, na których latał. Pełen artykuł znajdziecie pod tym adresem

Zobacz: Modułowy system broni strzeleckiej Grot - złożenie [Wideo]

Wybrane dla Ciebie

Emitujemy światło. Procesy zachodzą na poziomie subatomowym
Emitujemy światło. Procesy zachodzą na poziomie subatomowym
Dane z sondy Cassini. Na Enceladusie odkryto związki organiczne
Dane z sondy Cassini. Na Enceladusie odkryto związki organiczne
Nowe wozy dla Rosjan. Dostali partię "Terminatorów"
Nowe wozy dla Rosjan. Dostali partię "Terminatorów"
YouTube pokazał DJ-a AI. Nowej funkcji nie da się wyłączyć na stałe
YouTube pokazał DJ-a AI. Nowej funkcji nie da się wyłączyć na stałe
Tylko cztery kraje mają tę broń. Ukraina chce do nich dołączyć
Tylko cztery kraje mają tę broń. Ukraina chce do nich dołączyć
Widzenie w ciemności. Opracowali przełomowe tusze
Widzenie w ciemności. Opracowali przełomowe tusze
Rosja wykorzystuje nową broń. To Banderol z silnikiem z AliExpress
Rosja wykorzystuje nową broń. To Banderol z silnikiem z AliExpress
Pobił rekord płynąc kajakiem z grzybów. To nowy zamiennik dla plastiku?
Pobił rekord płynąc kajakiem z grzybów. To nowy zamiennik dla plastiku?
Są koszmarem żołnierzy w Ukrainie. Ta prowizorka ma przed nimi chronić
Są koszmarem żołnierzy w Ukrainie. Ta prowizorka ma przed nimi chronić
Nie żyją od 700 lat. Pokazali, jak naprawdę wyglądali
Nie żyją od 700 lat. Pokazali, jak naprawdę wyglądali
Zainspirowali się Ukrainą. Chiny opatentowały Dragon Shield
Zainspirowali się Ukrainą. Chiny opatentowały Dragon Shield
Szwajcarskie lodowce topnieją w szybkim tempie. Naukowcy biją na alarm
Szwajcarskie lodowce topnieją w szybkim tempie. Naukowcy biją na alarm