Myśliwce F-35 to "cud techniki"? Pilot ujawnia niedociągnięcia

Myśliwce wielozadaniowe F-35 to jedne z najnowocześniejszych tego typu maszyn na świecie. Nowa seria trafi niedługo do polskiej armii. Jednak jak sugeruje jeden z pilotów tych maszyn, nie wszystko jest tak doskonałe, na jakie wygląda.

Myśliwce F-35Myśliwce F-35
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons

Lockheed Martin F-35 Lightning II to nowoczesne, wielozadaniowe myśliwce, które mogą wykonywać misje bliskiego wsparcia, bombardowań oraz typowo myśliwskich zadań walki powietrznej. Po raz pierwszy wzbiły się w powietrze w 2008 roku. Do tej pory wyprodukowano 2006 takich myśliwców, a w przygotowaniu jest kolejne 600 sztuk. 

Na początku zeszłego roku, szef MON podpisał umowę na zakup 32 wielozadaniowych samolotów piątej generacji F-35 dla Sił Powietrznych.

- Polskie siły powietrzne wchodzą na nowy etap swojego rozwoju. Dołączamy do elitarnego grona państw, które posiadają F-35, a więc samoloty stanowiące swoiste centra dowodzenia, samoloty wyróżniające się interoperacyjnością - komentował wtedy Mariusz Błaszczak. 

Jednak jak się okazuje, F-35 dalekie są od ideału. Magazyn lotniczy Hush-Kit opisał swoją rozmowę z pilotem myśliwców, który nie zgodził się jednak podać swojego nazwiska. Wyznał, że myśliwce F-35 to "piękne cuda techniki, ale daleko im doskonałości".

Pilot zdradził w rozmowie, że najbardziej frustrującym, a jednocześnie niebezpiecznym niedociągnięciem w projektowaniu F-35 jest wyposażenie samolotów w kokpity z ekranem dotykowym. Mogłoby się wydawać, że to naturalna droga rozwoju technologicznego, jednak pilot zwraca uwagę na podstawowy problem.

Opisał, że niemal w 20 proc. przypadków wprowadzane komendy nie działają za pierwszym razem. Co więcej, kokpit nie wysyła żadnych powiadomień, czy jakaś funkcja została wciśnięta. To może z kolei prowadzić do sytuacji, w której przypadkowo zostanie uruchomiona jakaś funkcja. 

Wspomniany pilot opisywał również problemy hełmów. Są one bardzo drogie, ale nie do końca wygodne. Dodał, że "działają przeciętnie" a funkcja rozpoznawania głosu, w którą zostały wyposażone, nie jest wykorzystywana. 

Z wywiadu z Hush-Kit możemy dowiedzieć się również wielu innych interesujących rzeczy. Pilot porównał w nim możliwości różnych maszyn, na których latał. Pełen artykuł znajdziecie pod tym adresem

Zobacz: Modułowy system broni strzeleckiej Grot - złożenie [Wideo]

Wybrane dla Ciebie
Ukraina zdecydowała o przyszłości swojego lotnictwa. Nie będą nią F-16
Ukraina zdecydowała o przyszłości swojego lotnictwa. Nie będą nią F-16
Strategiczna umowa dla Polski podpisana. Nawet 600 tys. ładunków rocznie
Strategiczna umowa dla Polski podpisana. Nawet 600 tys. ładunków rocznie
Absolutny rekord energii. Ludzkość nigdy takiego czegoś nie widziała
Absolutny rekord energii. Ludzkość nigdy takiego czegoś nie widziała
Niemiecki dron Helsing HF-1 w rękach Rosjan
Niemiecki dron Helsing HF-1 w rękach Rosjan
Dają przykład światu. Takiego sprzętu Ukraina jeszcze nie miała
Dają przykład światu. Takiego sprzętu Ukraina jeszcze nie miała
Korea pokazała system rakietowy HPRS. Ma strzelać unikatowymi pociskami
Korea pokazała system rakietowy HPRS. Ma strzelać unikatowymi pociskami
Użyją sprzętu sprzed 100 lat. Tak chcą pokonać najlepszą broń Ukrainy
Użyją sprzętu sprzed 100 lat. Tak chcą pokonać najlepszą broń Ukrainy
Na równiku Marsa jest mnóstwo lodu. To zasługa potężnych eksplozji
Na równiku Marsa jest mnóstwo lodu. To zasługa potężnych eksplozji
Obiecali Ukrainie transportery. Nagle zmienili plany
Obiecali Ukrainie transportery. Nagle zmienili plany
Tajne testy broni. Rewolucyjny sprzęt sprawdzony w Ukrainie
Tajne testy broni. Rewolucyjny sprzęt sprawdzony w Ukrainie
Najstarsza galaktyka we Wszechświecie? Zaskakujące odkrycie JWST
Najstarsza galaktyka we Wszechświecie? Zaskakujące odkrycie JWST
Lodołamacze to nowe lotniskowce. Mocarstwa budują arktyczne floty
Lodołamacze to nowe lotniskowce. Mocarstwa budują arktyczne floty