Meduza starsza niż dinozaury. Miała 90 macek

Tak wyglądała meduza sprzed 500 mln lat
Źródło zdjęć: © Christian McCall
Wojciech Kulik
02.08.2023 10:28, aktualizacja: 21.01.2024 12:37

Naukowcy z Kanady odkryli najwcześniejszą spośród znanych nam meduz na Ziemi. Pływała i polowała na niemałe ofiary jakieś 500 milionów lat temu. To cud, że udało się zobaczyć jej szczegóły w kambryjskim zapisie kopalnym.

Meduzy są jedną z najstarszych rodzin ziemskiej fauny. Te nieco dziwaczne stworzenia rzadko jednak są dobrze zachowane w zapisie kopalnym, co wynika z faktu, że ich ciała są gąbczaste i składają się w około 95 proc. z wody. Dlatego też odkryte przez kanadyjskich naukowców skamieliny stanowią prawdziwy ewenement.

Unieśmiertelniona meduza sprzed 505 mln lat

Joe Moysiuk z Uniwersytetu w Toronto, wraz ze swoim zespołem, zbadał skamieniałości ciał z kambryjskich łupków z Burgess. Szczególnie mocno uwagę przykuwa Burgessomedusa phasmiformis – najstarszy znany nauce przykład swobodnie pływającej meduzy w zapisie kopalnym: ten osobnik żył 505 mln lat temu – na długo przed tym, gdy po Ziemi zaczęły stąpać dinozaury.

Ślady meduzy na kamieniach
Ślady meduzy na kamieniach© Royal Ontario Museum | Desmond Collins

Z analiz (z których wnioskami podzielono się na łamach Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences) wynika, że zwierzę miało około 20 cm wysokości, a jego ciało od spodu wieńczyło aż 90 krótkich, przypominających palce "macek". Dzięki nim drapieżnik mógł polować na naprawdę spore zdobycze. Dostrzec da się nawet drobne szczegóły anatomiczne tej meduzy.

– Chociaż uważa się, że meduzy są jedną z najwcześniejszych grup zwierząt, niezwykle trudno je zidentyfikować w kambryjskim zapisie kopalnym – powiedział Moysiuk. Odkrycie jego zespołu może jednak pomóc w odnalezieniu odpowiedzi na niektóre pytania dotyczące rozwoju tych stworzeń.

Jasne staje się na przykład, że znana dziś budowa ciała meduzy (z charakterystycznym kształtem dzwonu) była spotykana już na bardzo wczesnym etapie ewolucji tej grupy zwierząt. – To cudowne odkrycie – dodał współautor badania dr Jean-Bernard Caron.

Wojciech Kulik, dziennikarz Wirtualnej Polski