ycipk-45ko5p

Mars: odkrycie zaskoczyło naukowców, dając zupełnie nowy obraz Czerwonej Planety

Lądownik InSight, badający powierzchnię Marsa dostarczył naukowcom nowych danych, które stawiają Czerwoną Planetę w innym świetle. Największym zaskoczeniem są tajemnicze, regularne impulsy elektryczne.
InSight dokonuje niezwykłego odkrycia na Marsie
InSight dokonuje niezwykłego odkrycia na Marsie (Wikimedia Commons CC0, Fot: NASA)
ycipk-45ko5p

Nowe dane dostarczone przez lądownik InSight potwierdzają, że o północy na Marsie pole magnetyczne planety zaczyna pulsować w sposób, którego nigdy wcześniej nie obserwowano. Co więcej, naukowcy przyznają, że nie znają przyczyny takiego zjawiska.

I chociaż same impulsy nie są niczym dziwnym (na Ziemi również dochodzi do podobnych pulsowań pola magnetycznego), to naukowcy nie potrafią zrozumieć, czemu zdarzają się one regularnie o północy czasu marsjańskiego. Pojawiły się pierwsze spekulacje, jednak naukowcy są daleko od wysuwania jakichkolwiek teorii.

To jednak tylko jedno z zaskakujących ustaleń, których dokonano na podstawie danych zebranych przez InSight, który od listopada 2018 r. bada powierzchnię Marsa. Statek zbiera dane, które pozwolą lepiej zrozumieć ewolucję zarówno Marsa, jak i Ziemi: temperaturę górnej skorupy, dźwięki obcych wstrząsów czy siłę i kierunek pola magnetycznego planety.

ycipk-45ko5p

Oprócz dziwnych pulsacji magnetycznych, dane lądownika pokazują, że na skorupę marsjańską działają znacznie silniejsze fale magnetyczne niż początkowo zakładano. Ponadto lądownik zebrał dane dotyczące grubej na ponad 4 km warstwie przewodzącej prąd, która znajduje się głęboko pod powierzchnią planety. To ważne odkrycie, ponieważ może świadczyć, że jest to globalny zbiornik ciekłej wody. Na razie jednak potrzeba więcej danych, by potwierdzić tę teorię.

Mars bliższy Ziemi niż początkowo sądzono

ycipk-45ko5p

Historia ewolucji pola magnetycznego Ziemi jest zapisana w minerałach znajdujących się w skorupie planety. Podobne dane można dzięki InSight pozyskać z Marsa, co daje zupełnie nowy obraz Czerwonej Planety.

Zobacz także: Mars - nowe, niesamowite zdjęcia. Czerwona planeta ma znacznie więcej odcieni

Orbiter pozwolił odkryć, że skorupowe pole magnetyczne Czerwonej Planety jest dziesięć razy silniejsze niż na Ziemi. Sugeruje to, że niegdyś Mars miał także duże globalne pole magnetyczne. Jednak procesy zachodzące na planecie ok. 4 mln lat temu sprawiły, że doszło do jego osłabienia.

Tym samym Mars nie był w stanie "bronić się" przed promieniowaniem dochodzących ze Słońca, co stopniowo wyniszczało atmosferę planety, zmieniając ją w zimną pustynię. Naukowcy przyznają jednak, że zrozumienie, dlaczego Ziemię i Mars spotkał tak odmienny los, wymaga znacznie większej ilości badań.