Mars. Kwasy mogły zniszczyć dowody życia na Czerwonej Planecie

Mars - wizualizacja
Źródło zdjęć: © Pexels
Karolina Modzelewska
16.09.2020 11:09

Zgodnie z najnowszymi badaniami, kwasy występujące na Marsie mogły już dawno zniszczyć dowody na istnienie życia w marsjańskiej glebie. Naukowcy uważają, że to wyjaśnia, dlaczego tak trudno badać obecność żywych organizmów na Czerwonej Planecie.

Badania opublikowane na łamach czasopisma "Nature Scientific Reports" sugerują, że kwaśne płyny na Marsie mogły poważnie utrudnić, a nawet uniemożliwić znalezienie dowodów wczesnego życia na powierzchni planety.

Naukowcy od dawna analizowali próbki marsjańskiej gleby

- Wiemy, że w przeszłości kwaśne płyny występowały na powierzchni Marsa, zmieniając glinę i jej zdolność do ochrony substancji organicznych – powiedział Alberto Fairén, naukowiec współpracujący z Wydziałem Astronomii College of Arts and Sciences w Cornell i jeden z autorów badania.

Zespół ekspertów odtworzył warunki panujące na powierzchni Marsa w laboratorium. Celem eksperymentów było utrzymanie aminokwasu zwanego glicyną w próbkach gliny. Próbki zostały wcześniej wystawione na działanie kwaśnych płynów, podobnych do tych, które można było spotkać na powierzchni Marsa.

Mars: Trudne poszukiwanie dowodów życia

- Użyliśmy glicyny, ponieważ może ona szybko ulec degradacji w warunkach środowiskowych planety - powiedział Fairén.

W trakcie badań cząsteczki gliny uległy degradacji w glinie pod wpływem promieniowania ultrafioletowego.

- Kiedy glina jest wystawiona na działanie kwaśnych płynów, warstwy zapadają się, a materia organiczna nie może zostać zachowana – wyjaśnił naukowiec. Dodał również, że wyniki eksperymentu pozwalają zrozumieć, dlaczego poszukiwanie związków organicznych na Marsie jest tak trudne.