Lockheed Martin ma asa w rękawie. F-35 może być jeszcze lepszy

Lockheed Martin planuje wprowadzenie zaawansowanych technologii do samolotu F-35, oferujących lepsze właściwości stealth czy opcję bezzałogową w ciągu najbliższych lat.

Myśliwce F-35A Lightning II na płycie lotniskaMyśliwce F-35A Lightning II na płycie lotniska
Źródło zdjęć: © X, @theF35JPO
Przemysław Juraszek

Jak podaje portal Defense News, Lockheed Martin, amerykański gigant zbrojeniowy, pracuje nad wprowadzeniem nowoczesnych technologii do samolotu F-35. Firma planuje ulepszenia w zakresie stealth, nowe uzbrojenie oraz możliwość bezzałogowego pilotażu.

Podczas konferencji w Nowym Jorku, prezes Lockheed Martin, Jim Taiclet, wyraził przekonanie, że nowe możliwości F-35 mogą być gotowe w ciągu dwóch-trzech lat. Firma chce wprowadzić technologie opracowane pierwotnie dla programu NGAD, który ostatecznie wygrał Boeing.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zmiany, jakie dotkną F-35

Lockheed Martin planuje poprawić powłoki stealth F-35, aby bardziej utrudniały wykrycie nie tylko przez radary, ale także systemy podczerwieni. Dodatkowo F-35 ma zyskać nowe uzbrojenie, które było projektowane dla samolotów szóstej generacji oraz bardziej zaawansowane systemy walki elektronicznej.

Nowa wersja ma zapewniać 80 proc. możliwości myśliwca F-47, ale za połowę jego ceny. Lockheed Martin ma wykorzystać tutaj systemy opracowane w ramach programu NGAD, które poza dalszym ucyfrowieniem i usieciowieniem maszyny mają też dać jej możliwość operowania jako samolotu bezzałogowego działającego w pełni autonomicznie.

F-35 Lightning II — następca wysłużonego F-16

F-35 jest efektem globalnego programu Joint Strike Fighter, w którym uczestniczą kraje takie jak m.in. USA, Wielka Brytania, Włochy i Australia. Początkowo F-35 był projektowany jako maszyna uderzeniowa stanowiąca uzupełnienie F-22 Raptor, jednak z czasem przekształciła się w samolot wielozadaniowy.

Poza budową w technologii stealth kluczową cechą F-35 jest zaawansowany zestaw sensorów. Obejmuje on radar AN/APG-81 lub AN/APG-85 z anteną AESA oraz system AN/AAQ-37 EODAS, który składa się z sześciu sensorów podczerwieni. Te umożliwiają wykrywanie obiektów w pełnym zakresie 360 stopni, co pozwala na przykład na odpalanie rakiet w kierunku celów znajdujących się za samolotem.

F-35 może przenosić uzbrojenie w wewnętrznych komorach mogących pomieścić sześć kierowanych pocisków rakietowych powietrze-powietrze AIM-120 AMRAAM lub na przykład dwie bomby B61-12 lub JDAM-ER. Istnieje też możliwość przenoszenia większej liczby pocisków na podskrzydłowych pylonach kosztem utraty cech stealth.

Wybrane dla Ciebie
Niemcy mają problem z dronami. Chcą strzelać do nich jak do ptaków
Niemcy mają problem z dronami. Chcą strzelać do nich jak do ptaków
Rosja mówi, że buduje "cudowną" broń. Media: to już było
Rosja mówi, że buduje "cudowną" broń. Media: to już było
Budują broń dla Rosjan. Wciąż nie objęto ich sankcjami
Budują broń dla Rosjan. Wciąż nie objęto ich sankcjami
Wulkany ociekające ciekłym metalem. Czy tak powstała Psyche?
Wulkany ociekające ciekłym metalem. Czy tak powstała Psyche?
Kometa 3I/ATLAS zaskakuje. Skąd ona pochodzi?
Kometa 3I/ATLAS zaskakuje. Skąd ona pochodzi?
Polska zamówiła te myśliwce. W USA je krytykują
Polska zamówiła te myśliwce. W USA je krytykują
Utrudnienie dla Ukraińców. Rosyjskie MiG-i-31 tankują w powietrzu
Utrudnienie dla Ukraińców. Rosyjskie MiG-i-31 tankują w powietrzu
Kilkaset czołgów T-72 z rezerwy. Tak Rosjanie łatają swoje straty
Kilkaset czołgów T-72 z rezerwy. Tak Rosjanie łatają swoje straty
Największy krater na Księżycu. Naukowcy zmienili zdanie
Największy krater na Księżycu. Naukowcy zmienili zdanie
W 30 sekund na 4 km wysokości. Nowy dron z Niemiec
W 30 sekund na 4 km wysokości. Nowy dron z Niemiec
Samonapędzający się mechanizm. Mikroby budzą się po 40 tys. lat
Samonapędzający się mechanizm. Mikroby budzą się po 40 tys. lat
Nowe pojazdy dla armii. Zbudujemy je razem z Niemcami
Nowe pojazdy dla armii. Zbudujemy je razem z Niemcami