Lepsze niż F‑16? Myśliwce, które byłyby idealne dla Ukrainy
Szwedzki rząd coraz poważniej bierze pod uwagę przekazanie myśliwców Gripen siłom zbrojnym Ukrainy. Ekspert lotniczy Konstantin Kryvolap jest zdania, że z racji niektórych swoich cech szwedzkie maszyny mogą być dla ukraińskiej armii nawet lepsze niż F-16.
02.04.2024 11:48
Pod koniec marca br. szwedzki minister obrony Pål Jonson stwierdził, że jego kraj rozważa dostawę myśliwców JAS‑39 Gripen do Ukrainy. Rozmowy na ten temat trwają w ramach tzw. "koalicji myśliwskiej", którą powołano z myślą o zapewnieniu Ukrainie jak najszerszego wsparcia w postaci zachodnich samolotów. Dyrektor marketingu koncernu Saab Mikael Franzen w komentarzu dla Defense News stwierdził z kolei, że w przypadku podjęcia takiej decyzji przez szwedzkie władze "wysłanie samolotów na Ukrainę byłoby dość szybkim procesem".
JAS‑39 Gripen idealne na potrzeby Ukraińców
Ekspert lotniczy Konstantin Kryvolap uważa, że w ogólnym rozrachunku F-16 to najlepsze myśliwce, na jakie może liczyć Ukraina. Jednocześnie znajduje jednak pewne elementy, w których JAS‑39 Gripen są lepsze. Chodzi m.in. o ich przystosowanie do przenoszenia konkretnych pocisków manewrujących, jakie otrzymuje Ukraina. Obecnie do przenoszenia Storm Shadow i SCALP-EG armia obrońców musiała dostosować posiadane poradzieckie samoloty Su-24.
– Szwedzkie samoloty mogą rozwiązać poważny problem – problem użycia pocisków Storm Shadow, SCALP-EG i, miejmy nadzieję, TAURUS, jeśli Niemcy odważą się nam je przekazać" – powiedział w komentarzu dla Channel 24.
Konstantin Kryvolap podkreślił, że JAS‑39 Gripen jest nieco mniejszy od F-16, ale mimo tego na tyle mocny by udźwignąć prawie takie samo obciążenie (w niektórych wersjach to nawet ponad 7 ton) w postaci dodatkowego arsenału uzupełniające standardowe działko Mauser BK-27 kal. 27 mm.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
JAS‑39 Gripen - militarne złoto z północy
Poza wymienionymi pociskami manewrującymi szwedzki myśliwiec może przenosić też pociski powietrze-powietrze krótkiego i średniego zasięgu (m.in. AIM-9 Sidewinder i IRIS-T), pociski przeciwokrętowe RBS-15F i niektóre bomby lotnicze.
Z punktu widzenia Ukraińców JAS‑39 Gripen ma jeszcze jedną bardzo istotną cechę. F-16 musi być obsługiwany na lotniskach, podczas gdy szwedzki myśliwiec jest w stanie startować z doraźne wyznaczonych pasów startowych, prostego odcinka drogi o długości ok. 800 m. Jest też tańszy w utrzymaniu. Godzina lotu JAS 39 Gripen kosztuje ok. 40 proc. mniej niż w przypadku lotu F-16.
Pod względem konstrukcyjnym JAS‑39 Gripen to jednosilnikowy myśliwiec ze skrzydłami typu delta z usterzeniem kaczki. Mierzy ok. 14 m długości i osiąga prędkość do 2 Ma (ok. 2130 km/h). Może operować na pułapie do 18 tys. m.
Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski