Kupili czołgi z Polski. Teraz mają z nimi problemy

Kupili czołgi z Polski. Teraz mają z nimi problemy

PT-91M „Pendekar”
PT-91M „Pendekar”
Źródło zdjęć: © X, @k_klizzy
Mateusz Tomczak
02.04.2024 10:15, aktualizacja: 02.04.2024 10:41

Malezja boryka się z problemami dotyczącymi naprawy i modernizacji czołgów PT-91M. Zamierza je jednak rozwiązać zamiast inwestować w inny tego typu sprzęt, ponieważ polskie maszyny wciąż oceniane są jako cenne dla tamtejszej armii.

Malezja to jeden z zaledwie trzech użytkowników czołgów PT-91 Twardy (poza Polską i od niedawna Ukrainą). W latach 2007-2011 pozyskała łącznie 48 egzemplarzy w wariancie PT-91M "Pendekar". Uruchomiony program odbudowy całej floty nie przebiega bez zgrzytów.

Malezja ma problemy z czołgami PT-91M

Decyzja z nim związana już od samego początku była zresztą oceniana dwojako. Poza jej zwolennikami podkreślającymi znaczenie czołgów PT-91M dla malezyjskiej armii nie brakowało przeciwników wskazujących m.in. na fakt, że polski producent oryginalnego wyposażenia już jakiś czas temu wstrzymał produkcję części zamiennych.

"Czołgi Pendekar to broń ofensywna, która jest ważna dla obrony kraju, zapewnia odstraszanie wroga podczas obrony terytorium" – podkreślił minister obrony Malezji cytowany przez portal Militarny.

Malezyjskim władzom udaje się odrestaurowywać czołgi PT-91M wykorzystując własne doświadczenia i pozyskując niektóre z głównych komponentów innymi drogami, ale znacząco wydłużyło to cały proces. Z ujawnionych informacji wynika, że kupione w Polsce czołgi mają problemy przede wszystkim z elementami elektronicznymi odpowiedzialnymi za pracę dalmierza laserowego działonowego oraz systemu kierowania ogniem, a także z przekładniami RENK.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Najważniejsze cechy czołgu PT-91M "Pendekar"

PT-91 Twardy nie jest konstrukcją, którą od podstaw zaprojektowali i przygotowali polscy konstruktorzy. To czołg przygotowany na radzieckiej licencji czołgu T-72M. Był produkowany przez Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy S.A.

PT-91 Twardy miał stanowić odpowiedź na kilka bolączek T-72M, zapewniać większą mobilność, lepsze opancerzenie i unowocześnione systemy zapewniające celność. Stąd silnik o większej mocy 850 KM, pancerz reaktywny ERAWA oraz dodatkowe przyrządy obserwacyjno-celownicze.

Eksportowa wersja PT-91M "Pendekar" wyróżnia się przede wszystkim systemem kierowania ogniem Savan 15 francuskiej firmy SAGEM, słowacką armatą 2A46MS kal. 125 mm z nowym systemem stabilizacji oraz zmienioną konfiguracją pancerza przedniego kadłuba i wieży. Zastosowano tutaj również system obrony Obra-3, karabin przeciwlotniczy M2HB i wolant sterowniczy zamiast drążków. PT-91M "Pendekar" waży 47,5 t, czyli więcej niż standardowy PT-91 Twardy, którego masa to ok. 45 t.

Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (57)