Latające radary nad Polską. Ich "oczy" skierowane są na Kijów

Wizyta prezydenta USA Joe Bidena w Kijowie wymaga zachowania odpowiednich środków bezpieczeństwa. Z tego powodu nad Polską zaobserwować można wzmożony ruch amerykańskich samolotów wojskowych. Wśród nich są dwie maszyny wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej Boeing E-3B Sentry, które porównuje się do amerykańskich, latających radarów. Przypominamy, co to za samoloty.

Amerykańskie, latające radary nad Polską
Amerykańskie, latające radary nad Polską
Źródło zdjęć: © Flightradar24
Karolina Modzelewska

20.02.2023 13:15

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nad Polską, a dokładniej w okolicach Lublina, Chełma i Zamościa krążą dwa Boeing E-3B Sentry. Trasę, jaką pokonują, można śledzić m.in. dzięki FlightRadar24. Jest to serwis pokazujący lokalizację statków powietrznych na mapie w czasie rzeczywistym. Oczywiście dotyczy to wyłącznie maszyn, które udostępniają informacje na temat swojego położenia czy pochodzenia.

Boeing E-3B Sentry - amerykańskie maszyny nad Polską

Obecność amerykańskich, latających radarów w tej części Polski najprawdopodobniej ma związek z wizytą prezydenta USA Joe Bidena w Kijowie. Boeingi E-3B Sentry to samoloty wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej, czyli AWACS (ang. airborne warning and control system). Maszyny nie tylko wykrywają, obserwują i śledzą cele powietrzne i morskie, ale też w razie potrzeby zamieniają się w podniebne centra dowodzenia i kontroli. Co ważne, zapewniają świadomość sytuacyjną na każdej wysokości i w każdych warunkach pogodowych.

Jak już informowaliśmy, Boeingi E-3B Sentry jest zmodyfikowaną wersją Boeinga 707-320, który łatwo rozpoznać po charakterystycznej "czapce", czyli stacji radarowej zamontowanej na jego kadłubie. Jest ona swoistego rodzaju centrum dowodzenia, telekomunikacji oraz naprowadzania. Oznaczenie E-3B zarezerwowane jest dla modelu, który zyskał zmodyfikowany impulsowo-dopplerowski radar AN/APY-2.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Maszyny mogą stale nadzorować przestrzeń powietrzną w promieniu ponad 400 km, a w ich polu widzenia pozostaje 312 000 km². Zamontowany radar pozwala wykryć nawet bardzo nisko latające samoloty (w tym "przytulające się do ziemi w celu uniknięcia namierzenia przez radary naziemne, co jest taktyką stosowaną np. przez ukraińskich pilotów) w promieniu 400 km i samoloty latające na średnich wysokościach w promieniu 520 km. Dostępne informacje wskazują też, że są w stanie w ograniczonym zakresie - monitorować sytuację na ziemi, wykrywając obecności różnego rodzaju ruchomych obiektów.

Boeing E-3B Sentry - dane techniczne:

  • Długość: 46,68 m 
  • Rozpiętość skrzydeł: 44,45 m 
  • Maksymalna masa startowa: 147 418 kg
  • Prędkość przelotowa: 0,48 Macha
  • Zasięg: 9250 km Pułap: około 10 km

W nadchodzących latach Stany Zjednoczone planują zastąpić część floty samolotów E-3 Sentry samolotami Boeing E-7 Wedgetail. Ich szczegółową specyfikację można znaleźć tutaj. Zdaniem Amerykanów są to najbardziej zaawansowane i wydajne na świecie platformy wczesnego ostrzegania i kontroli w powietrzu, które można porównać do oczu i uszy amerykańskiej armii.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Komentarze (21)