Kosmos jak "Dziki Zachód"? Przepisy nie nadążają za prywatnymi misjami

W 2025 r. obserwujemy zdecydowany skok w liczbach prywatnych misji kosmicznych. Sukcesy, jak lądowanie Firefly Aerospace na Księżycu, kontrastują z porażkami, np. eksplozjami rakiet SpaceX. Przepisy z lat 60. i 70. nie nadążają za tym rozwojem.

Kolonia kosmiczna na Księżycu, artystyczna koncepcjaKolonia kosmiczna na Księżycu, artystyczna koncepcja
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | TingYi
Amanda Grzmiel

W kosmosie zaczyna robić się tłoczno. Tylko w trzech pierwszych miesiącach 2025 r. ziemską orbitę opuściło więcej prywatnych misji kosmicznych niż kiedykolwiek wcześniej. Amerykańska firma Firefly Aerospace z powodzeniem wylądowała swoją misją Blue Ghost Mission 1 na Księżycu, co było pierwszym takim osiągnięciem dla prywatnej firmy. Jednak nie wszystkie próby zakończyły się sukcesem. Spektakularne eksplozje rakiet Starship Elona Muska w styczniu i marcu przypominają o ryzyku związanym z tymi przedsięwzięciami. Naukowcy Yucong Wang i Bin Li w kontekście tych wydarzeń stawiają pytania o regulacje. Swoje wnioski na ten temat opublikowali w naukowym czasopiśmie "The Conversation".

Regulacje tak stare jak zimna wojna

Działania w kosmosie są głównie regulowane międzynarodowymi traktatami Organizacji Narodów Zjednoczonych. Należą do nich: Traktat o przestrzeni kosmicznej z 1967 r., Konwencja o odpowiedzialności z 1972 r. i Umowa księżycowa z 1979 r. Jednak te umowy zostały zawarte podczas zimnej wojny, kiedy eksploracja kosmosu była kształtowana przez wrażliwość wojskową i prowadzona głównie przez państwa.

Jak uważają naukowcy Yucong Wang i Bin Li, dziś to prywatne firmy odgrywają kluczową rolę, co wymaga aktualizacji przepisów, aby zapobiec przekształceniu go w rodzaj "dzikiego zachodu", gdzie miliarderzy technologiczni i należące do nich firmy mogą robić, co im się podoba, z niewielką lub żadną odpowiedzialnością, konsekwencjami czy szacunkiem dla dobra publicznego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Komercyjne misje są nastawione na eksplorację i wykorzystywanie kosmicznych zasobów, a przy tym mogą przybliżyć urok kosmosu każdemu, gotowemu zainwestować pokaźną sumę pieniędzy. Co istotne, większość z około 11 000 aktywnych satelitów krążących wokół Ziemi jest własnością prywatną - opisują badacze.

Prywatne podróże statków kosmicznych łączą teraz coraz częściej cele komercyjne i krajowe. NASA polega teraz na partnerstwach z firmami, aby wykorzystywać wiedzę specjalistyczną i oszczędzać koszty. Europejska Agencja Kosmiczna robi to samo, podobnie jak wiele z 77 krajów prowadzących programy kosmiczne.

Co w przypadku kolizji satelitów?

Ich zdaniem, prywatne firmy, takie jak SpaceX, przyciągają uwagę i fundusze, ale co się stanie, gdy coś pójdzie nie tak? Obecne przepisy nie przewidują bezpośredniej odpowiedzialności firm za szkody wyrządzone w kosmosie. Konwencja o odpowiedzialności z 1972 r. dotyczy głównie państw, a nie prywatnych podmiotów. W przypadku kolizji satelitów, poszkodowana strona musi zgłaszać roszczenia przez kanały dyplomatyczne, a nie przeciwko samej firmie. Ścieżka dochodzenia roszczeń może być skomplikowana, powolna i podlegać negocjacjom dyplomatycznym.

Traktat o przestrzeni kosmicznej wymaga unikania zanieczyszczenia kosmosu, ale nie odnosi się bezpośrednio do problemu narastającego śmieci kosmicznych. Brak precyzyjnych definicji i mechanizmów egzekwowania utrudnia zarządzanie tym problemem.

Eksploracja i eksploatacja Księżyca możliwa już wkrótce

Futurystyczna wizja osiedlania się na Księżycu
Futurystyczna wizja osiedlania się na Księżycu © Adobe Stock | Joe P

Zbliżamy się do momentu, gdy ludzie będą mogli wydobywać zasoby z ciał niebieskich. Księżyc jest w centrum uwagi, ale nadal mamy brak międzynarodowych regulacji dotyczących własności zasobów poza Ziemią. Jak opisują badacze w "The Conversation", Stany Zjednoczone dążą do prywatnej własności zasobów kosmicznych poprzez "Artemis Accords", co stoi w sprzeczności z koncepcją "wspólnego dziedzictwa ludzkości" z Porozumienia księżycowego.

Prawo kosmiczne musi ewoluować, aby zapewnić bezpieczne i zrównoważone komercyjne podróże kosmiczne i eksplorację Księżyca - uważają badacze Yucong Wang i Bin Li. Ich zdaniem, wątpliwość budzi m.in. odpowiedzialność za szkody na Księżycu, zarządzanie ruchem kosmicznym czy wzmocnienie nadzoru nad prywatnymi partnerami w misjach kosmicznych. "Wypracowanie międzynarodowego konsensusu powinno być priorytetem. Tylko w ten sposób można uniknąć chaosu w przyszłych eksploracjach kosmosu" - apelują naukowcy.

Wybrane dla Ciebie

Bojowy łabędź z Polski. Drony w kształcie ptaków budowała również CIA
Bojowy łabędź z Polski. Drony w kształcie ptaków budowała również CIA
Ukraina prezentuje DF-M. Nowoczesny system walki z dronami
Ukraina prezentuje DF-M. Nowoczesny system walki z dronami
Rosja prezentuje nową broń. Jest oparta na systemie z USA
Rosja prezentuje nową broń. Jest oparta na systemie z USA
Piszą o dronie w Polsce. Ukraińcy mają hipotezę, czym mógł być
Piszą o dronie w Polsce. Ukraińcy mają hipotezę, czym mógł być
Bayraktary wróciły na front. Powstają już lepsze wersje
Bayraktary wróciły na front. Powstają już lepsze wersje
Co z komunikacją? Problematyczne podróże z prędkością światła
Co z komunikacją? Problematyczne podróże z prędkością światła
Zmasowany atak na Ukrainę. Taka była skuteczność obrony powietrznej
Zmasowany atak na Ukrainę. Taka była skuteczność obrony powietrznej
Rozwinie elektronikę. Ten wyjątkowy kryształ "oddycha"
Rozwinie elektronikę. Ten wyjątkowy kryształ "oddycha"
Ukraina ujawnia. Rosja wykorzystała znaczną część zapasów uzbrojenia
Ukraina ujawnia. Rosja wykorzystała znaczną część zapasów uzbrojenia
To już dzisiaj. Wyjątkowy spektakl na niebie
To już dzisiaj. Wyjątkowy spektakl na niebie
Prawda wyszła na jaw. USA wspierały Chiny militarnie
Prawda wyszła na jaw. USA wspierały Chiny militarnie
Transformacja lotnisk.  Sztuczna inteligencja i nowe technologie na horyzoncie
Transformacja lotnisk. Sztuczna inteligencja i nowe technologie na horyzoncie