Kosmos. Gwiazda neutronowa o gigantycznej masie. Według naukowców nie ma prawa istnieć

Kosmos. Gwiazda neutronowa o gigantycznej masie. Według naukowców nie ma prawa istnieć

Źródło zdjęć: © NASA
Arkadiusz Stando
18.09.2019 08:47

Naukowcy badający kosmos poinformowali o odkryciu najbardziej masywnej gwiazdy neutronowej w historii. J0740+6620 jest szybko obracającym się pulsarem, posiadającym masę 2,17 razy większą od Słońca. Przy czym mierzy zaledwie 20-30 km średnicy.

Łyżeczka materii neutronowej to aż sześć miliardów ton masy. To zdanie chyba najlepiej tłumaczy, z jakiego typu obiektem mamy do czynienia. Są najgęstszymi obiektami we wszechświecie. Kiedy powstają, rdzeń gwiazdy kurczy się do rozmiarów kuli o średnicy około 20 km, zachowując przy tym oryginalną masę.

Kosmos. Najbardziej masywna gwiazda neutronowa w historii

Masa gwiazdy neutronowej J0740+6620 wynosi w przybliżeniu 2,17 mas Słońca. Nasza gwiazda z kolei waży około 333 tysiące razy więcej niż Ziemia. A ta z kolei wynosi 5,974·1024 kg, lub inaczej 5974000000000000000000000 kg. Gwiazdy neutronowe są niezwykłymi obiektami. Ich masa i gęstość są wprost niewyobrażalne.

Odkryta przez naukowców gwiazda znajduje się praktycznie na granicy swojej egzystencji. Być może nawet ją przekracza. Na ten czas naukowcy nie są pewni, czemu z powodu tak dużej masy i gęstości nie zapadła się jeszcze tworząc czarną dziurę.
Gwiazda neutronowa J0740+6620 znajduje się około 4600 lat świetlnych od naszej planety.

Jak piszą naukowcy w swoim raporcie, odkryto ją przypadkowo, podczas badania przestrzeni kosmicznej w celu wykrycia fal grawitacyjnych. Gwiazdę wykrył radioteleskop Green Bank w Stanach Zjednoczonych.