Trwa ładowanie...
d27y8cg

Kosmos. Gwiazda neutronowa o gigantycznej masie. Według naukowców nie ma prawa istnieć

Naukowcy badający kosmos poinformowali o odkryciu najbardziej masywnej gwiazdy neutronowej w historii. J0740+6620 jest szybko obracającym się pulsarem, posiadającym masę 2,17 razy większą od Słońca. Przy czym mierzy zaledwie 20-30 km średnicy.
Kosmos. Gwiazdy neutronowe są najgęstszymi obiektami we wszechświecie
Kosmos. Gwiazdy neutronowe są najgęstszymi obiektami we wszechświecie (NASA)
d27y8cg

Łyżeczka materii neutronowej to aż sześć miliardów ton masy. To zdanie chyba najlepiej tłumaczy, z jakiego typu obiektem mamy do czynienia. Są najgęstszymi obiektami we wszechświecie. Kiedy powstają, rdzeń gwiazdy kurczy się do rozmiarów kuli o średnicy około 20 km, zachowując przy tym oryginalną masę.

Kosmos. Najbardziej masywna gwiazda neutronowa w historii

Masa gwiazdy neutronowej J0740+6620 wynosi w przybliżeniu 2,17 mas Słońca. Nasza gwiazda z kolei waży około 333 tysiące razy więcej niż Ziemia. A ta z kolei wynosi 5,974·1024 kg, lub inaczej 5974000000000000000000000 kg. Gwiazdy neutronowe są niezwykłymi obiektami. Ich masa i gęstość są wprost niewyobrażalne.

Odkryta przez naukowców gwiazda znajduje się praktycznie na granicy swojej egzystencji. Być może nawet ją przekracza. Na ten czas naukowcy nie są pewni, czemu z powodu tak dużej masy i gęstości nie zapadła się jeszcze tworząc czarną dziurę.
Gwiazda neutronowa J0740+6620 znajduje się około 4600 lat świetlnych od naszej planety.

d27y8cg

Jak piszą naukowcy w swoim raporcie, odkryto ją przypadkowo, podczas badania przestrzeni kosmicznej w celu wykrycia fal grawitacyjnych. Gwiazdę wykrył radioteleskop Green Bank w Stanach Zjednoczonych.