Koronawirus: Mężczyźni mają wysoki poziom enzymu odgrywającego ważną rolę w zakażaniu się COVID-19

Koronawirus: Mężczyźni mają wysoki poziom enzymu odgrywającego ważną rolę w zakażaniu się COVID-19

Źródło zdjęć: © Getty Images
Karolina Modzelewska
11.05.2020 12:17

Z najnowszych badań wynika, że u mężczyzn występuje wyższy niż u kobiet poziom enzymów, które odgrywają kluczową rolę w rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Odkrycie może wyjaśnić, dlaczego mężczyźni są bardziej podatni na zakażenia COVID-19.

Badanie zostało opisane na łamach "European Heart Journal". Wynika z niego, że mężczyźni mogą być bardziej podatni na zakażenia koronawirusem z powodu wyższego poziomu enzymu konwertującego angiotensynę 2 (ACE2). Enzym ten znajduje się w sercu, nerkach i wielu innych narządach. Naukowcy są zdania, że odgrywa on istotną rolę w rozwoju infekcji COVID-19 w płucach.

Przeprowadzone badanie wykazało również, że powszechnie przepisywane leki, nazywane inhibitorami ACE lub blokerami receptorów angiotensyny (ARB) nie powodowały wyższego stężenia ACE2 w ludzkim organizmie. Dlatego też nie powinny zwiększać ryzyka zakażenia COVID-19 u osób je przyjmujących. Inhibitory ACE są stosowane m.in. u pacjentów z zastoinową niewydolnością serca, cukrzycą lub chorobami nerek.

- Nasze odkrycia nie popierają odstawienia tych leków u pacjentów z COVID-19 – przekazał Adriaan Voors, profesor kardiologii w University Medical Center (UMC) Groningen w Holandii, który był współautorem badania.

Koronawirus na świecie

Na skutek zakażenia COVID-19 zginęło ponad 280 tys. osób, a liczba chorujących przekroczyła 4 mln. Analizy prowadzone wśród zakażonych i ofiar koronawirusa wskazują, że mężczyźni częściej niż kobiety chorują na COVID-19 i cierpią na poważniejsze powikłania.

Badania nad poziomem ACE2 rozpoczęły się jeszcze przed wybuchem pandemii i nie objęły zakażonych COVID-19. Zespół naukowców pobrał próbki krwi od około 3500 pacjentów z niewydolnością serca z 11 europejskich krajów. Dopiero później, po wybuchu pandemii naukowcy zauważyli, że wyniki ich analiz pokrywają się z większością badań dotyczących ACE2, jako kluczowego elementu w rozprzestrzenianiu się koronawirusa.

- Kiedy stwierdziliśmy, że jeden z najsilniejszych biomarkerów, ACE2, był znacznie wyższy u mężczyzn niż u kobiet, zdałem sobie sprawę, że może to wyjaśnić, dlaczego mężczyźni częściej umierają na COVID-19 niż kobiety - poinformował Iziah Sama, lekarz UMC Groningen, który uczestniczył w badaniu.

ACE2 jest receptorem, który wiąże się z nowym koronawirusem i umożliwia mu przedostawanie się do komórek i ich infekowanie. Naukowcy zauważyli, że znajduje się w płucach, nerkach, tkankach wyściełających naczynia krwionośne, ale też w jądrach (w wysokim stężeniu). Jego obecność w tym narządzie może częściowo wyjaśniać wyższy poziom ACE2 u mężczyzn i ich większą podatność na COVID-19.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.