Koniec ery samolotów F‑4 Phantom II. Grecja wycofuje ikoniczne maszyny
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Grecja planuje wycofać trzy typy eksploatowanych obecnie samolotów bojowych. Daje to pulę kilkudziesięciu maszyn, z których część może trafić do Ukrainy. Wśród wycofywanych samolotów jest jeden z symboli zimnej wojny – F-4 Phantom II.
Greckie siły powietrzne eksploatują wiele typów samolotów - F-4, F-16 w czterech wersjach i Mirage 2000 w dwóch wersjach, do których dołączą niebawem samoloty Rafale i F-35. Z tego powodu Grecy planują zmniejszyć liczbę typów eksploatowanych maszyn.
Grecki minister obrony, ogłosił plan wycofania samolotów F-16 Block 30, Mirage 2000 i F-4 Phantom II. Dwa pierwsze typy samolotów – mimo wieku – wciąż mają znaczną wartość bojową i są brane pod uwagę jako ewentualna pomoc dla Ukrainy.
Zwłaszcza, że Kijów od wielu miesięcy przygotowuje się do przyjęcia samolotów F-16, a jednocześnie apeluje do Francji o dostawy samolotów Mirage 2000.
Zobacz także: Czy to sprzęt NATO, czy rosyjski?
W tym kontekście szczególnie ciekawie prezentuje się najstarszy z wycofywanych typów samolotów – weteran i jeden z symboli zimnej wojny, czyli F-4 Phantom II.
To legendarna maszyna – ostatnia, na której Amerykanie prowadzili intensywne walki powietrzne, i na której odniesiono (dotyczy to wszystkich krajów, które użytkowały Phantomy) łącznie 393 zwycięstwa.
F-4 Phantom II – ikona zimnej wojny
Samolot F-4 Phantom II został zaprojektowany w latach 50. XX wieku do roli myśliwca przechwytującego. Jego kluczowym atutem miała być wysoką prędkość, duża manewrowość pionowa, a także znaczny udźwig uzbrojenia – F-4 może przenosić na dziewięciu węzłach ponad osiem ton różnego rodzaju broni.
Wieloletnia eksploatacja pokazała, że ważnym atutem F-4 okazała się dwuosobowa załoga, dzięki której zadanie związane z pilotażem, obsługą uzbrojenia i pokładowej elektroniki zostały rozdzielone. Dzięki temu F-4 mógł pełnić wiele ról – od samolotu myśliwskiego, poprzez maszynę szturmową, po wyspecjalizowany samolot przełamania obrony powietrznej.
F-4 Phantom II ma 19 m długości, 12 m rozpiętości i masę startową przekraczającą 28 ton. Samolot może osiągać prędkość Mach 2,34 i pułap przekraczający 18 km, a jego zasięg to 2,8 tys. km.
Obecnie większość dawnych użytkowników F-4 wycofała już te maszyny ze służby. Trzy lata temu zrobiła to Japonia, więc obecnie F-4 pozostają w służbie w lotnictwie Korei Południowej (w 2024 r. mają zostać wycofane), Turcji, Grecji i Iranu.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski