Konfrontacja na morzu. Bojownicy Hamasu napotkali na łodzie patrolowe klasy Dvora

Konfrontacja na morzu. Bojownicy Hamasu napotkali na łodzie patrolowe klasy Dvora

Izraelczycy patrolują przybrzeżne wody
Izraelczycy patrolują przybrzeżne wody
Źródło zdjęć: © IDF
Karolina Modzelewska
28.10.2023 11:09, aktualizacja: 28.10.2023 12:41

Siły Obronne Izraela (IDF) pokazały nagranie, na którym widać, jak izraelska marynarka wojenna udaremniła próbę przedostania się bojowników Hamasu na terytorium Izraela u wybrzeży Zikim. W tym zadaniu Izraelczykom najprawdopodobniej pomogły szybkie łodzie patrolowe klasy Dvora. Mogą one osiągać prędkość blisko 45 węzłów i posiadają całkiem imponujące uzbrojenie.

Nagranie udostępnione przez IDF 27 października pokazuje morską konfrontację Izraelczyków z bojownikami Hamasu. Serwis Navy Recognition zwraca uwagę, że jest ono słabej jakości, ale najprawdopodobniej widać na nim Izraelczyków korzystających z szybkich łodzi patrolowych klasy Dvora. Jest to rozwiązanie opracowane przez Israel Aerospace Industries dla izraelskiej marynarki wojennej.

Jego twórcy zapewniają, że łodzie o dużej wytrzymałości, mogące osiągać dużą prędkość nadają się do realizacji wielu zadań. Wśród nich wymieniają m.in. standardowe misje patrolowe na morzu, wywiad morski, misje związane z dowodzeniem i kontrolą, przechwytywaniem wrogich jednostek, abordażu, czy poszukiwaniem i ratownictwem.

Łodzie patrolowe klasy Dvora

Według serwisu Weapons Systems rodzinę łodzi Dvora można uznać za linię, której początek dały łodzie Dabura w lat 70. XX. Łodzie wywodzą się ze Stanów Zjednoczonych, ale ich rozwój oraz produkcja odbywają się w Izraelu. Najnowszym dodatkiem do tej rodziny są jednostki typu Super Dvora Mk III. Od swoich poprzedników różnią się większą prędkością, sięgającą nawet 45 węzłów, zwiększonym zasięgiem operacyjnym, a także lepszą mobilnością.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W łodziach patrolowych Super Dvora Mk III zmniejszono obciążenie bronią i wprowadzono sporo automatyzacji. Pozwoliło to na ograniczenie załogi do 5 osób ze standardowych 10. Zamierzeniem konstruktorów było ułatwienie przechwytywania wrogich celów przy jednoczesnym zachowaniu dużej prędkości. Z dostępnych informacji wynika, że ten celu udało się osiągnąć, a konstrukcja kadłuba sprawia, że łódź nawet przy dużych prędkościach zachowuje stabilność. Umożliwia też operowanie na bardzo płytkich wodach i plażach.

Super Dvora Mk III ma ok. 28 metrów długości i ponad 70 ton wyporności. Może przenosić zaawansowane systemy broni morskiej, a także czujniki pozwalające na wykrywanie wroga bez względu na porę dnia. Standardowo łódź jest wyposażona w zdalnie sterowaną stację Typhoon, wyposażoną w działko Rafael kal. 25 mm i posługuje się głowicą optoelektroniczną POP-300 zamontowaną na maszcie. Można ją też zintegrować z systemami rakiet dalekiego i krótkiego zasięgu, w tym okrętowe wyrzutnie pocisków Hellfire.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie