Powstanie nowy "Dar Młodzieży". Weźmie udział w wyprawach badawczych
Uniwersytet Morski w Gdyni planuje zastąpić wysłużony "Dar Młodzieży" nowoczesnym żaglowcem, który nie tylko zapewni ciągłość praktyk morskich, ale także umożliwi udział w wyprawach badawczych. Ma zostać zwodowany już za trzy lata.
Rada Ministrów podjęła decyzję o budowie dwóch nowoczesnych statków dla polskich uczelni morskich. Pierwszym z nich będzie trzymasztowy żaglowiec szkolny dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, którego koszt wyniesie 350 mln zł, a realizacja potrwa od 2025 do 2028 roku. Uczelnia zabiegała o finansowanie od pięciu lat. Drugim projektem jest statek szkolno-badawczy dla Politechniki Morskiej w Szczecinie, którego budowa pochłonie 625 mln zł i zakończy się w 2029 roku.
"Nowy żaglowiec będzie mógł być wykorzystywany przez większość miesięcy w roku (mniej czasu na remonty), co spowoduje, że będziemy mogli obsłużyć więcej młodzieży" – mówił w rozmowie z PAP Dariusz Jellonek, dyrektor Działu Armatorskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
Na nowej fregacie będzie mogło się szkolić 120 kadetów jednocześnie
Dodał, że nowa jednostka zapewni ciągłość praktyk morskich dla studentów oraz młodzieży z całej Polski, co nie byłoby możliwe z wysłużonym "Darem Młodzieży".
Nowy żaglowiec może również służyć jako środek transportu dla naukowców w rejonach dotychczas niedostępnych, takich jak północne drogi morskie. Jellonek wskazał, że finansowanie utrzymania i eksploatacji nowego statku prawdopodobnie będzie podobne do poprzednika, z głównym wsparciem ze strony Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Nowa jednostka umożliwi jednoczesne szkolenie 120 kadetów i będzie wyposażona w najnowsze technologie, spełniając międzynarodowe standardy bezpieczeństwa.
Jak podaje Kancelaria Premiera, obecna infrastruktura szkoleniowa i badawcza uczelni morskich wymaga unowocześnienia. Najważniejsze jednostki pływające mają nawet 45 lat. Statki "Nawigator XXI" (Politechniki Morskiej w Szczecinie) i "Dar Młodzieży" (Uniwersytetu Morskiego w Gdyni) są wyeksploatowane i nie spełniają już aktualnych standardów, które obowiązują dla tego typu jednostek.
Historia "Daru Młodzieży"
"Dar Młodzieży" to trzymasztowa fregata, która kontynuuje tradycję swoich poprzedników, "Lwowa" i "Daru Pomorza". Jest to pierwszy żaglowiec zbudowany w polskiej stoczni według oryginalnego polskiego projektu. Kadłub fregaty został zwodowany w Stoczni Gdańskiej w 1981 roku, a w 1982 roku podniesiono na nim biało-czerwoną banderę. Fregata ma 2,9 tys. ton wyporności, długość 94,2 m, szerokość 14 m, zanurzenie 6,6 m, a powierzchnia żagli wynosi 3 015 m kw.