Kawałki obcej planety we wnętrzu Ziemi. Są "miliony razy większe niż Mount Everest"

Nowe badania przybliżają losy Thei
Źródło zdjęć: © Pixabay
Karolina Modzelewska

03.04.2021 16:52

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Badania prowadzone przez naukowców z Arizona State University rzucają nowe światło na skutki kolizji starożytnej protoplanety Thei z Ziemią. Zdaniem badaczy jego efektem jest pozostawienie dwóch ogromnych fragmentów Thei we wnętrzu naszej planety.

Nie tak dawno informowaliśmy o tajemniczych strukturach we wnętrzu Ziemi, które naukowcy po raz pierwszy zauważyli w latach 80. Do tej pory były dużą zagadką dla badaczy, starających się odkryć możliwe przyczyny ich powstania.

Zagadkowa planeta Theia

Jedna z hipotez zakładała, że starożytna protoplaneta Theia zderzyła się z Ziemią około 4,5 miliarda lat temu. W efekcie powstało wiele jej odłamków, z których uformował się Księżyc. Część z nich uległa też zniszczeniu lub zniknęła w przestrzeni kosmicznej, a część mogła trafić do wnętrza naszej planety.

Najnowsze badania prowadzone przez naukowców z Arizona State University uzupełniają dotychczas zgromadzoną wiedzę i potwierdzają, że we wnętrzu naszej planety znajdują się ogromne bryły. Podczas wywiadu udzielanego portalowi Business Insider, Qian Yuan jeden z naukowców z Arizona State University przyznał, że struktury są "miliony razy większe niż Mount Everest pod względem objętości".

Zgodnie z badaniami, które już niedługo ukażą się na łamach czasopisma naukowego "Geophysical Research Letters", fragmenty mają około 1000 km wysokości, a ich szerokość może być nawet 2 lub 3 razy większa. Skąd eksperci to wiedzą? Uważają, że zawartość tych tajemniczych struktur "wyciekła" z wulkanów na Samoa i Islandii. Badania lawy pozwoliły zauważyć, że w znaczący sposób różnią się od otaczającego je płaszcza Ziemi, co dowodzi, że nie powstały na naszej planecie.

Jeśli faktycznie struktury nazywane LLSVP (ang. large low-shear-velocity provinces) okażą się kawałkami Thei, będzie to kolejne potwierdzenie dość burzliwej historii powstania i ewolucji naszej planety. W rozmowie z Business Insider Yuan przyznał, że jest to bardzo możliwe. Świadczy o tym teoria dotycząca uformowania się Księżyca.

Naukowcy już wcześniej sugerowali, że pod powierzchnią Księżyca znajdują się kawałki starożytnej protoplanety, a skoro skład chemiczny Księżyca jest podobny do składu Ziemi, można sądzić, że również i we wnętrzu naszej planety są pozostałości Thei. Badania naukowców z Arizona State University już niedługo mogą umożliwić rozwiązanie zagadki dotyczącej tego, czy Theia była kiedyś częścią naszego Układu Słonecznego.