Uran emituje promienie rentgenowskie. Zaskakujące odkrycie NASA

Uran emituje promienie rentgenowskie. Zaskakujące odkrycie NASA

Uran emituje promieniowanie
NASA/CXO/University College London/W. Dunn et al; Optical: W.M. Keck Observatory
Karolina Modzelewska
01.04.2021 19:06

NASA poinformowała, że wykryła tajemnicze promieniowanie rentgenowskie. Jego część może być emitowana przez Uran, lodową planetę która przykuwa coraz większą uwagę astronomów.

Najnowsze badania opierają się na wynikach analiz obserwacji Urana, wykonanych w 2002 i 2017 roku przez Obserwatorium Rentgenowskie Chandra. Dzięki nim naukowcy zauważyli, że planeta emituje promieniowanie rentgenowskie, nazywane też promieniowaniem X, co opisali na łamach "Journal of Geophysical Research".

Promieniowanie emitowane przez Urana

Uran nie jest jedyną planetą, która posiada takie właściwości. Wcześniejsze badania wykazały, że liczne obiekty w Układzie Słonecznym wysyłają promienie X. Jako przykład można podać chociażby Wenus, Saturna, czy księżyce Jowisza. Do tej pory jednak nie było pewności co do Neptuna i Urana, czyli planet znajdujących się najdalej w Układzie Słonecznym. Już wkrótce wiedza na ich temat może zostać uzupełniona, bo astronomowie NASA coraz częściej mówią o misjach kosmicznych w tych regionach.

Astronomowie uważają, że promieniowanie emitowane przez Urana może być częściowo związane z działaniem Słońca. Zgodnie z tą hipotezą planeta rozprasza promieniowanie emitowane przez centralną gwiazdę Układu Słonecznego. Inne z wyjaśnień zakłada, że za promieniowaniem X stoi przestrzeń kosmiczna Urana, w której znajdują się liczne elektrony i protony. Cząstki zderzają się z pierścieniami planety i w taki właśnie sposób dochodzi do powstawania promieniowania rentgenowskiego.

NASA planuje kolejne obserwacje w Obserwatorium Rentgenowskim Chandra, a także wykorzystanie przyszłych narzędzi, w tym Teleskopu Astrofizyki Wysokich Energii Europejskiej Agencji Kosmicznej (ATHENA), który najprawdopodobniej zostanie wystrzelony w przestrzeń kosmiczną w 2031 roku.