Japonia się zbroi. Nowy okręt podwodny trafia do służby

Jednostka podwodna Hakugei SS 514 (typu Taigei).
Jednostka podwodna Hakugei SS 514 (typu Taigei).
Źródło zdjęć: © Twitter | Japońskie Siły Morskie
Norbert Garbarek

21.03.2023 11:58, aktual.: 21.03.2023 12:43

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Hakugei (SS 514) to drugi okręt typu Taigei (29SS), który oficjalnie trafił do służby Japońskich Sił Morskich 20 marca. Jednostka może już prowadzić działania operacyjne. Te i poprzednie działania zbrojeniowe są ważne w kontekście toczonego od lat sporu o Kuryle (będącego powodem, dla którego Japonia pozostaje w stanie wojny z Rosją).

Włączenie do służby nowoczesnego okrętu podwodnego to kolejny element zbrojenia się Japonii. Jeszcze w ubiegłym roku tamtejszy resort obrony informował o planach rozwijania broni hipersonicznej. Z kolei w lutym 2023 r., władze mówiły o zakupie ok. 500 pocisków manewrujących Tomahawk. Teraz – jak donosi portal NavalNews, Japonia unowocześnia formację sił morskich. Wyjaśniamy, co oferuje jednostka Hakugei.

Okręt podwodny Hakugei. Nowa jednostka bojowa Japonii

SS 514, bo tak właściwie produkująca okręt stocznia Kawasaki Heavy Industries w Kobe nazwała nową maszynę jest jedną z największych używanych obecnie przez Japońskie Siły Morskie i jednocześnie jedną z największych na świecie. Hakugei SS 514 w teorii niewiele różni się od maszyn starszej serii Soryu. W praktyce natomiast producent zadbał o ulepszenia ukryte w jej wnętrzu.

Japońska torpeda typu 89 produkowana przez Mitsubishi Heavy Industries.
Japońska torpeda typu 89 produkowana przez Mitsubishi Heavy Industries.© WeaponSystems

Unowocześnienie, które wprowadzono w SS 514 dotyczy przede wszystkim akumulatorów. Jednostka typu Taigei wykorzystuje baterie litowo-jonowe zamiast kwasowo-ołowionych stosowanych we wcześniejszych generacjach. Kawasaki Heavy Industries zrezygnowało też z obecności systemu napędowego opartego o silniki spalinowe Stirlinga typu 4V-275R Mk III.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Hakugei mierzy 84 m długości, 9,1 m szerokości i legitymuje się wypornością na poziomie ponad 3000 ton. W kontekście uzbrojenia – producent zastosował tutaj sześć wyrzutni HU-606 kal. 533,4 mm do torped typu 89 i 18. Amunicja o wadze ok. 270 kg jest w stanie rozpędzić się do prędkości ok. 130 km/h. Wykorzystując aktywne i pasywne tryby naprowadzania, torpedy na głębokości roboczej do 900 m są skuteczne w promieniu od ok. 40 km do 50 km. Jednostka SS 514 posiada też w arsenale pociski przeciwokrętowe Boeing UGM-84 Harpoon.

Za obronę okrętu podwodnego Hakugei i jego 70-osobowej załogi odpowiada system Torpedo Counter Measures (TCM) odpowiedzialny za wyrzut wabików mylących wrogie pociski. Precyzyjniejszy sonar to z kolei usprawnienie poprawiające nawigację w głębinach. Nie bez znaczenia pozostaje także wyciszenie jednostki nowymi materiałami dźwiękochłonnymi. Te mają zapewniać mniejszą wykrywalność na wrogich systemach zwiadowczych.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie