Japoński okręt podwodny zderzył się ze statkiem handlowym. Są ranni

Japońskie media poinformowały o zderzeniu okrętu podwodnego klasy Soryu ze statkiem handlowym podczas próby wynurzenia. Doniesienia potwierdził główny sekretarz rządu Japonii Katsunobu Kato. W wyniku kolizji ranne zostały trzy osoby.

Kolizja na Oceanie Spokojnym. Japoński okręt podwodny zderzył się ze statkiem handlowym  Kolizja na Oceanie Spokojnym. Japoński okręt podwodny zderzył się ze statkiem handlowym
Źródło zdjęć: © YouTube

Główny sekretarz rządu Japonii Katsunobu Kato potwierdził doniesienia mediów o kolizji, do której doszło na Oceanie Spokojnym u zachodniego wybrzeża wyspy Sikoku. 8 lutego około 10:58 czasu lokalnego, wynurzający się okręt podwodny typu Soryu należący do Japońskich Morskich Sił Samoobrony, zderzył się z masowcem Ocean Artemis, pływającym pod banderą Hongkongu.

W wyniku kolizji doszło do uszkodzeń prawego dziobowego steru zanurzania, znajdującego się na obudowie kiosku, a także urządzeń podnośnych, w tym masztu łączności i radaru nawigacyjnego. Ster został praktycznie złamany po uderzeniu w kadłub statku. Lokalne media poinformowały o trzech rannych członkach załogi okrętu.

Zdaniem ekspertów, zderzenie mogło być spowodowane błędem ludzkim, w tym niedokładnym sprawdzeniem otoczenia za pomocą systemu hydrolokacyjnego przed podjęciem manewru wynurzania.

Zobacz: Globalne ocieplenie kontra alkohol. Ulubione trunki zagrożone [Wideo]

Jak informują japońskie media, statek handlowy nie ucierpiał w zderzeniu. O komentarz w sprawie poproszono m.in. Bradleya Martina, byłego kapitana Amerykańskiej Marynarki Wojennej. Po obejrzeniu zdjęć okrętu podwodnego stwierdził on, że uszkodzeń "nie można nazwać niewielkimi".

- Okręt nie może się zanurzyć i komunikować - podkreślił Martin.

Okręt podwodny typu Soryu

Okręt, który brał udział w kolizji, wszedł do służby w 2009 roku. Jest największą jednostką podwodną w japońskiej flocie. Jej wymiary to 84×9,1×8,5 m. Wyporność okrętu na powierzchni wynosi 2 900 ton, a w zanurzeniu 4 200 ton.

Okręt napędzany jest przez 2 generatory Diesla, 2 silniki Stirlinga (konfiguracja AIP) oraz 2 silniki elektryczne. Jego prędkość na powierzchni wynosi 13 węzłów, z kolei w zanurzeniu - 20 węzłów.

Wybrane dla Ciebie

Tysiące telefonów w Ukrainie. Wykrywają nadlatujące drony
Tysiące telefonów w Ukrainie. Wykrywają nadlatujące drony
Ma 229 par chromosomów. Zwierzę jest prawdziwym rekordzistą
Ma 229 par chromosomów. Zwierzę jest prawdziwym rekordzistą
Agresja jest zaraźliwa. Potwierdzają to badania
Agresja jest zaraźliwa. Potwierdzają to badania
Bezpieczeństwo lotów po zamachu na WTC. Od zapadni po lotniskowe skanery
Bezpieczeństwo lotów po zamachu na WTC. Od zapadni po lotniskowe skanery
Intensywniejsze ataki Rosjan. Nawet kilkaset dronów w jednym uderzeniu
Intensywniejsze ataki Rosjan. Nawet kilkaset dronów w jednym uderzeniu
Przyjrzeli się dronom w Polsce. Eksperci zwracają uwagę na ten element
Przyjrzeli się dronom w Polsce. Eksperci zwracają uwagę na ten element
Rzeki na Alasce mają dziwny odcień. To wpływ topniejącej zmarzliny
Rzeki na Alasce mają dziwny odcień. To wpływ topniejącej zmarzliny
Akeron MBT 120. Kierowana broń dalekiego zasięgu dla czołgów
Akeron MBT 120. Kierowana broń dalekiego zasięgu dla czołgów
Rewolucyjny system ISR Cell od ICEYE. Dostęp do danych w ciągu minut
Rewolucyjny system ISR Cell od ICEYE. Dostęp do danych w ciągu minut
To może być ślad życia na Marsie. NASA potwierdza odkrycie szczególnych minerałów
To może być ślad życia na Marsie. NASA potwierdza odkrycie szczególnych minerałów
Idealny bat na rosyjskie drony. Tej broni potrzebują polskie F-16
Idealny bat na rosyjskie drony. Tej broni potrzebują polskie F-16
Rosja ulepsza rakiety. Iskandery zyskały nowe czujniki
Rosja ulepsza rakiety. Iskandery zyskały nowe czujniki