Japoński okręt podwodny zderzył się ze statkiem handlowym. Są ranni

Japońskie media poinformowały o zderzeniu okrętu podwodnego klasy Soryu ze statkiem handlowym podczas próby wynurzenia. Doniesienia potwierdził główny sekretarz rządu Japonii Katsunobu Kato. W wyniku kolizji ranne zostały trzy osoby.

Kolizja na Oceanie Spokojnym. Japoński okręt podwodny zderzył się ze statkiem handlowym
Kolizja na Oceanie Spokojnym. Japoński okręt podwodny zderzył się ze statkiem handlowym
Źródło zdjęć: © YouTube

10.02.2021 12:18

Główny sekretarz rządu Japonii Katsunobu Kato potwierdził doniesienia mediów o kolizji, do której doszło na Oceanie Spokojnym u zachodniego wybrzeża wyspy Sikoku. 8 lutego około 10:58 czasu lokalnego, wynurzający się okręt podwodny typu Soryu należący do Japońskich Morskich Sił Samoobrony, zderzył się z masowcem Ocean Artemis, pływającym pod banderą Hongkongu.

W wyniku kolizji doszło do uszkodzeń prawego dziobowego steru zanurzania, znajdującego się na obudowie kiosku, a także urządzeń podnośnych, w tym masztu łączności i radaru nawigacyjnego. Ster został praktycznie złamany po uderzeniu w kadłub statku. Lokalne media poinformowały o trzech rannych członkach załogi okrętu.

Zdaniem ekspertów, zderzenie mogło być spowodowane błędem ludzkim, w tym niedokładnym sprawdzeniem otoczenia za pomocą systemu hydrolokacyjnego przed podjęciem manewru wynurzania.

Jak informują japońskie media, statek handlowy nie ucierpiał w zderzeniu. O komentarz w sprawie poproszono m.in. Bradleya Martina, byłego kapitana Amerykańskiej Marynarki Wojennej. Po obejrzeniu zdjęć okrętu podwodnego stwierdził on, że uszkodzeń "nie można nazwać niewielkimi".

- Okręt nie może się zanurzyć i komunikować - podkreślił Martin.

Okręt podwodny typu Soryu

Okręt, który brał udział w kolizji, wszedł do służby w 2009 roku. Jest największą jednostką podwodną w japońskiej flocie. Jej wymiary to 84×9,1×8,5 m. Wyporność okrętu na powierzchni wynosi 2 900 ton, a w zanurzeniu 4 200 ton.

Okręt napędzany jest przez 2 generatory Diesla, 2 silniki Stirlinga (konfiguracja AIP) oraz 2 silniki elektryczne. Jego prędkość na powierzchni wynosi 13 węzłów, z kolei w zanurzeniu - 20 węzłów.

Źródło artykułu:WP Tech
wiadomościokręt podwodnyjaponia
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (78)