Jak kupować aparat kompaktowy

Wybierając kompaktowy aparat cyfrowy jesteśmy bombardowani zarówno ilością oferowanych na rynku modeli, jak też liczbą danych technicznych, jakie charakteryzują poszczególne urządzenia. Podpowiadamy na jakie elementy cyfrówki zwrócić uwagę aby wybrać dobry model.

Jak kupować aparat kompaktowy

Na co należy zwracać szczególną uwagę? Czy najważniejsza jest wyraźnie prezentowana na obudowie cyfrówki liczba oznaczająca rozdzielczość matrycy czy może liczba określająca rozpiętość ogniskowej? Obie są istotne, ale wbrew pozorom nie jest tak, że im większa liczba megapikseli czy "iksów" określających możliwości zoomu tym lepiej.

Obraz
© Wybierając aparat cyfrowy warto określić w jakich okolicznościach będzie najczęściej wykorzystywany i jak ważna jest jakość rejestrowanych zdjęć. Jeśli zależy ci na możliwości korzystania z dużego zoomu lub najwyższej jakości obrazu pogódź się z koniecznością zakupu większego i ciężkiego sprzętu (po lewej zaawansowany aparat hybrydowy Panasonic Lumix GH1). Jeśli chcesz nosić aparat zawsze przy sobie, a nie zależy ci na najwyższej jakości obrazu możesz wybrać aparat typu slim (po prawej jeden ze stylowych modeli Sony z serii T). Jeśli najważniejszym kryterium jest cena, rozważ zakup typowego, prostego modelu (w środku jeden z tańszych modeli Samsunga). (fot. PC World Komputer)

Po pierwsze nie zawsze potrzebujemy bardzo dużej rozdzielczości i możliwości silnego zbliżania fotografowanego motywu, po drugie zbyt "dobre" na pierwszy rzut oka parametry techniczne paradoksalnie mogą przyczyniać się nie do poprawy a pogorszenia jakości rejestrowanego obrazu.

Podczas używania aparatu znacznie ważniejsza od rozdzielczości czy krotności zoomu może okazać się wielkość i kształt obudowy oraz rozmieszczenie na niej najważniejszych przycisków, kół i dźwigni. Wybierając aparat warto wziąć pod uwagę także funkcjonalność - niektórym przyda się wbudowany do cyfrówki odbiornik GPS czy moduł WiFi. Dla miłośników ruchomego obrazu przydatny będzie także tryb wideo pozwalający na rejestrację filmów w rozdzielczości HD.

Wybierając aparat dla siebie warto też odpowiedzieć na kilka pytań: co i w jakich okolicznościach będziesz najczęściej fotografować? czy często podróżujesz czy raczej fotografujesz głównie w domu? Co będziesz robić ze zdjęciami - chcesz je oglądać na ekranie komputera, telewizora HD czy drukować i umieszczać w albumie lub na ścianie?

Nie ma aparatu dobrego na każdą okazję. Model z dużym zoomem świetnie sprawdzi się do fotografowania dziko żyjących zwierząt, ale zdecydowanie nie przypadnie do gustu dziewczynie, która chce nosić cyfrówkę zawsze przy sobie w torebce. Aparat z wbudowanym GPS-em przyda się osobom dużo podróżującym lub tym, dla których istotna jest informacja gdzie zdjęcie zostało wykonane (na przykład agentom zajmujących się wyceną i sprzedażą nieruchomości). Jeśli zaś ktoś fotografuje głównie w swoim domu czy jakichkolwiek innych wnętrzach, GPS w aparacie będzie zbyteczny.

Matryca: rozdzielczość

Od czasu, kiedy pojawiały się pierwsze masowo wprowadzane na rynek modele aparatów najistotniejszym z marketingowego punktu widzenia parametrem jest rozdzielczość matrycy. W świadomości wielu konsumentów im więcej pikseli ma zastosowana w danym aparacie matryca tym lepiej. O ile w dobie aparatów z przetwornikiem o rozdzielczości 2 czy 3 milionów pikseli rozdzielczość odgrywała dość istotną rolę, to w czasie gdy stosuje się sensory ośmio czy dwunastomilionowe nie ma to już większego znaczenia. Mało kto bowiem powiększa swoje zdjęcia do takich rozmiarów, by móc w pełni wykorzystać potencjał matrycy. Na przykład aparat z przetwornikiem 1. milionów pikseli rejestruje zdjęcia, które można w dobrej jakości (300dpi) wydrukować w wymiarach 33,9 x 25,4 cm czyli wykonać powiększenia wyraźnie większe od formatu A4.

Obraz
© Aparat kompaktowy typu superzoom jest na ogół znacznie większy od innych cyfrówek (fot. PC World Komputer)

Ponieważ ludzie chcą dużo megapikseli, dostają je, czy są im potrzebne czy nie. Jednak co za dużo, to nie zdrowo - zbyt duża ilość fotokomórek ścieśnionych na maleńkiej matrycy (w porównaniu z klatką małoobrazkowego slajdu czy negatywu) jest często powodem nie poprawy, a pogorszenia jakości rejestrowanego obrazu. Aby móc na małej powierzchni matrycy zmieścić dużo fotokomórek, konstruktorzy zmuszeni są do ich zmniejszania. Mniejsze fotokomórki wykazują niższą czułość, co powoduje pewne przykre następstwa - zdjęcia mają gorszą dynamikę (w cieniach nie będą widoczne szczegóły) i wyższe szumy (pojawi się kolorowa "kasza").

Wybór aparatu kompaktowego, wyposażonego w matrycę o bardzo dużej rozdzielczości nie zawsze zatem przyniesie same korzyści. Użytkownikowi, który nie zamierza powiększać swoich zdjęć drukując je w formacie większym niż A4 czy A3 wystarczy cyfrówką z matryca 6 czy 8 MP.

Podsumowanie: _ Wbrew powszechnie panującej opinii duża rozdzielczość matrycy nie musi pozytywnie wpływać na jakość zdjęć. Często zdarza się być nawet odwrotnie. _

Matryca: wielkość

Wybierając aparat należy zwrócić większą uwagę nie tyle na rozdzielczość matrycy, co jej fizyczną wielkość. Tu zasada jest prosta: im większa matryca tym lepiej. Powierzchnia stosowanych w kompaktowych aparatach cyfrowych przetworników jest określana dość nietypowo. Producenci nie podają wymiarów matrycy (mam na myśli długości boków), lecz wartość wyrażoną w calach - najczęściej występują ułamki: 1/2,3. 1/1,8 czy 1/1,7. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że podawane przez producenta liczby określają długość przekątnej matrycy. Tak jednak nie jest - wartość charakteryzuje średnicę, ale nie matrycy tylko koła, w którym się ona mieści. Matryca nie jest jednak prostokątem wpisanym w to koło. Jest mniejsza - jej średnica stanowi mniej więcej 2/3 średnicy wspomnianego koła. Jeśli w aparacie zastosowano matrycę, której wielkość określona jest jako 1/1,7 cala ( czyli około 14,9 mm ), przekątna matrycy może wynosić około 10 mm.

Obraz
© Jedna z najcieńszych cyfrówek kompaktowych, którą wygodnie nosić w kieszeni. Aparaty tego typu nie dysponują ani dużą liczbą przycisków, ani możliwością ustawiania wielu parametrów (fot. PC World Komputer)

Podsumowanie: _ Wielkość matrycy ma dużo większe znaczenie niż rozdzielczość. Wybieraj aparaty z jak największymi matrycami. _

Matryca: CMOS czy CCD

Od wielu lat w aparatach cyfrowych stosuje się dwa rodzaje matryc: CCD oraz CMOS. Na temat różnic tych dwóch technologii pisaliśmy w artykule poświęconym budowie aparatu cyfrowego. Wybierając aparat kompaktowy w zdecydowanej większości przypadków spotkasz się z modelami wykorzystującymi matrycę typu CCD. W czasie powstawania tego poradnika (lipiec 2009. tylko nieliczne modele kompaktów dysponują sensorami CMOS. Przy wyborze modelu, gdzie należy brać pod uwagę wiele ważnych kryteriów trudno polecać jeden z kilku aparatów dysponujących akurat tym rodzajem sensora.

Warto jednak zwrócić uwagę na pewną właściwość aparatów z matrycą CMOS. Ze względu na to, że ten typ matrycy pozwala na bardzo szybkie odczytywanie danych, możliwe jest zastosowanie dwóch oryginalnych i przydatnych funkcji: trybu bardzo szybkiej migawki - aparat w ciągu sekundy może zarejestrować nawet 6. ujęć oraz trybu filmowania w zwolnionym tempie. Ten ostatni pozwala na bardzo dokładne (aparat rejestruje nawet kilkaset ujęć na sekundę) odwzorowanie ruchu, co może być przydatne osobom uprawiającym sport i chcącym analizować popełniane przez siebie a niewidoczne w czasie rzeczywistym błędy.

Podsumowanie: _ W aparatach kompaktowych wykorzystuje się głównie matryce CCD. Tylko kilka modeli wykorzystuje inny typ sensora. _

Optyka: zoom

Drugim parametrem, który producenci cyfrówek zachęcają do zakupu swojego produktu jest tak zwana krotność zoomu czyli zakres ogniskowej zastosowanego w aparacie obiektywu. Podobnie jak w przypadku rozdzielczości matrycy, pierwsze wrażenie jest takie: im większa liczba, a właściwie mnożnik określający zoom (np. 10. 15 czy 20x) tym lepiej. I tak i nie. Z jednej strony możliwość fotografowania bardzo różnych planów bez konieczności ruszania się z miejsca jest kusząca, bo znacznie poszerza możliwości fotografowania. Z drugiej strony należy pamiętać, że im szerszy zakres ogniskowej tym na ogół gorsza jakość obrazu. Wraz z przyrostem "iksów" zoomu często pogarsza się ostrość oraz odwzorowanie geometryczne. Fotografowany motyw, w zależności od ustawionej ogniskowej, może zostać zdeformowany na dwa sposoby - "beczkowo" (jeśli w kadrze znajduje się prostokąt może przybrać kształt beczki) lub "poduszkowo" (analogicznie prostokąt zostanie odwzorowany w kształcie poduszki).

Na ilustracjach przedstawiamy obie wady odwzorowania geometrycznego, jakie często spotyka się w aparatach cyfrowych wyposażonych w obiektyw z "dużym" zoomem.

Duży zakres ogniskowej może powodować także inne defekty obrazu - często zdarza się, że na zdjęciach pojawiają się różnokolorowe obwódki na kontrastowych krawędziach sfotografowanych motywów. Jest za nie odpowiedzialna wada optyczna zwana aberracją chromatyczną (powstająca w wyniku rozszczepienia światła). Zjawisko to pojawia się także w obiektywach z "małym" zoomem (2 czy 3x), jednak na ogół jest słabiej widoczne i mniej przeszkadza niż w superzoomach.

Podsumowanie: _ Duża rozpiętość ogiskowej zwiększa co prawda możliwości aparatu, ale też może być przyczyną spadku jakości obrazu. _ Optyka: szeroki kąt

Znacznie ważniejszy niż duża rozpiętość ogniskowej ("duży" zoom) jest kąt widzenia obiektywu czyli zdolność do obejmowania szerokiego planu. Zdecydowanie częściej bowiem potrzebujemy zmieścić w kadrze duży, znajdujący się w niewielkiej odległości motyw niż wykonać silne zbliżenie jakiegoś detalu. Jaki obiektyw jest szerokokątny? W analogowych aparatach rejestrujących zdjęcia na filmie małoobrazkowym przyjmowało się, że obiektyw szerokokątny to taki, którego długość ogniskowej jest mniejsza niż 3. mm. Najczęściej spotykane obiektywy szerokokątne w małoobrazkowych aparatach fotograficznych mają ogniskową 16, 24 i 28 mm. W przypadku aparatów cyfrowych, szczególnie kompaktowych, określenie "szerokokątności" jest trochę bardziej skomplikowane. Nie zależy ona tylko od obiektywu lecz także wielkości matrycy. W przypadku aparatów kompaktowych, w których stosowane są matryce o bardzo różnej wielkości nie można zatem określać obiektywu jako szerokokątnego tylko na podstawie długości najkrótszej ogniskowej. Stosuje się
obiektywy, których ogniskowa jest znacznie krótsza niż podanych wyżej przykładowych obiektywów szerokokątnych - na przykład najkrótsza ogniskowa obiektywu Olympusa C-5050 wynosi 7,1 mm. Jednak ze względu na to, że matryca tego aparatu jest znacznie mniejsza (7,2 x 5,3 mm) od klatki filmu małoobrazkowego (36 x 24 mm), obiektyw nie obejmuje tak szerokiego planu, jak obiektyw o takiej samej ogniskowej przystosowany do współpracy z matrycą wielkości klatki filmu małoobrazkowego. Aby móc porównywać "szerokokątność" obiektywów aparatów cyfrowych należy zatem brać pod uwagę nie tylko długość najkrótszej ogniskowej, lecz także wymiary matrycy, co pozwala wyliczyć tak zwany ekwiwalent ogniskowej w optyce małoobrazkowej, co jest przyjmowane jako pewien punkt odniesienia. Coraz częściej w danych technicznych aparatów kompaktowych znajduje się informacja o "ekwiwalencie" ogniskowej.

Podsumowanie: _ Najwygodniej fotografuje się aparatami, w których jest mniejszy niż 28 mm. _

Optyka: światło obiektywu

Jest jeszcze jeden parametr charakteryzujący obiektyw, na który należy zwrócić uwagę wybierając aparat cyfrowy. Jest nim tak zwane światło obiektywu czyli mówiąc w uproszczeniu parametr określający maksymalną ilość światła, jaką obiektyw może wpuścić do wnętrza aparatu. Im więcej tym lepiej - możliwość wprowadzenia do cyfrówki dużej ilości światła pozwoli na skrócenie czasu ekspozycji. Zmniejsza to ryzyko powstania "poruszonych" ujęć, gdy fotografuje się w słabych warunkach oświetleniowych.

Światło obiektywu określa się podobnie jak przysłonę - liczbą określającą największy otwór (na przykład f/2,8. f/3,5 itp.). Na obiektywie możesz znaleźć też oznaczenie w trochę innej postaci - na przykład "1:2,8-5,3". Oznaczenie to mówi o największym otworze przysłony w zależności od ustawionej ogniskowej. Przy ustawieniu szerokokątnym (najkrótsza ogniskowa) największy otwór przysłony wynosi w tym przypadku f/2,8. Jeśli ustawisz zoom w pozycji "tele" czyli wykonasz maksymalne zbliżenie fotografowanego motywu maksymalny otwór przysłony zmniejszy się do f/5,3. Należy pamiętać, że wartość liczb określających przysłonę jest odwrotnie proporcjonalna do wielkości otworu przysłony. Obiektyw, którego światło wynosi 1:2,8 jest jaśniejszy od tego, którego największy otwór przysłony wynosi 1:3,5.

Podsumowanie: _ Im obiektyw jest jaśniejszy tym lepiej. Jasna optyka zwiększa możliwości fotografowania w trudnych warunkach oświetleniowych. _

Optyka: stabilizator obrazu

Jednym z najprzydatniejszych podzespołów nowoczesnej cyfrówki jest mechaniczny stabilizator obrazu. Producenci stosują dwa jego rodzaje: optyczny, gdzie kompensacja drgań realizowana jest przez ruch soczewek obiektywu oraz stabilizator matrycy (zamiast soczewek porusza się matryca). Te dwie metody są skuteczne - pozwalają na bezpieczne wydłużenie czasu naświetlania nawet o kilka jednostek EV. Czasem zdarza się, że w danych technicznych aparatu cyfrowego można znaleźć informację o zastosowaniu stabilizatora obrazu, mimo że cyfrówka nie została wyposażona w żaden mechanizm kompensowania drgań. Informacja dotyczy zatem występowania elektronicznej stabilizacji obrazu. Jej skuteczność jest jednak wyraźnie niższa od tej, jaką oferuje system mechaniczny. Bardzo często stabilizacja elektroniczna jest funkcją, która konfiguruje niektóre ustawienia aparatu - na przykład podwyższa czułość. W takim przypadku użycie elektronicznej stabilizacji obrazu może przyczynić się do wyraźnego pogorszenia jakości obrazu.

Podsumowanie: _ Wybierając cyfrówkę weź zatem pod uwagę tylko modele dysponujące mechaniczną stabilizacją obrazu - jest już ich na rynku bardzo dużo i bez problemu znajdziesz model ze stabilizatorem w każdej grupie cenowej. _

Ergonomia: budowa i wielkość

Aparaty cyfrowe, niezależnie od klasy czy ceny bardzo różnią się pod względem budowy. Trudno jest polecać jakiś szczególny rodzaj konstrukcji nie znając preferencji osoby, która będzie używać aparatu. Osobom nie mającym większych ambicji fotograficznych można polecić modele małe i lekkie. Aparaty typu slim, które zawsze można nosić przy sobie nie są niestety ani wyposażone w wiele funkcji, ani nie rejestrują na ogół świetnej jakości zdjęć. Pod tym względem lepsze są aparaty o bardziej klasycznych - "kompaktowych" gabarytach. Od tego typu konstrukcji można już wymagać więcej - na przykład zastosowania przyzwoitej jakości optyki (nie ma tak, jak w przypadku "slimów" konieczności miniaturyzacji każdego komponentu aparatu) czy rękojeści, dzięki której aparat można trzymać pewnie i wygodnie. Średniej wielkości kompakty należą do grupy najlepiej ocenianych za jakość rejestrowanego obrazu.

Obraz
© Tak zwany talerzyk nawigacyjny z przyciskiem potwierdzającym (fot. PC World Komputer)

Największymi kompaktami są cyfrówki dysponujące "dużym" zoomem. Są na ogół dobrze dopracowane pod względem ergonomii - dysponują zarówno dobrze wyprofilowaną rękojeścią, jak też wieloma przyciskami przyspieszającymi ustawianie parametrów.

Podsumowanie: _ Wybierając cyfrówkę spróbuj określić w jakich warunkach i co będziesz głównie fotografować. Jeśli będziesz używać cyfrówki po to, by obserwować dziko żyjące zwierzęta rozważ dużą cyfrówkę z megazoomem. Jeśli chcesz fotografować w dzień nosząc aparat przy sobie zastanów się nad slimem. Pośrednie rozwiązanie też jest kuszące - tym bardziej, że wśród średniej wielkości kompaktów jest wiele najlepiej ocenianych za jakość obrazu. _

Obraz
© Tak zwane strzałki. W środku przycisk potwierdzający (fot. PC World Komputer)

Ergonomia: przyciski, koła i dźwignie

Możliwość szybkiego ustawienia wybranych parametrów bywa bardzo przydatna - docenią ją głównie bardziej wymagający użytkownicy. Wybierając aparat cyfrowy warto jest zwrócić uwagę na występowanie niektórych przycisków. Wybraliśmy kilka najważniejszych:

[ul][li]wygodny manipulator (minidżojstik, koniecznie z możliwością zatwierdzania poprzez przyciśnięcie w pozycji neutrum lub "strzałki" z umieszczonym w środku przyciskiem zatwierdzającym)[/li] [li]dedykowany przycisk "+/-" szybko uaktywniający oś kompensatora ekspozycji (jak nie ma osobnego dedykowanego do tego celu przycisku niech przynajmniej funkcję tę pełni jakiś przycisk wielofunkcyjny - na przykład jedna ze "strzałek" nawigacyjnych[/li] [li]dedykowany przycisk włączania i wyłączania lampy błyskowej[/li] [li]mniej niezbędne ale przydatne są dedykowane przyciski do zmiany czułości (oznaczane jako "ISO") i balansu bieli ("WB")[/li][/ul]

Prócz najważniejszych przycisków przydatny może okazać się także gwint lub bagnet pozwalający na zamocowanie adaptera optycznego (cecha przydatna głównie w modelach zaawansowanych) oraz "sanki" czyli uchwyt pozwalający na mocowanie lampy błyskowej

Ergonomia: wizjer

Pierwsze aparaty cyfrowe w większości dysponowały wbudowanym wizjerem optycznym. Od kilku lat jednak odchodzi się od stosowania tego elementu. Powodów jest zapewne kilka. Po pierwsze nie jest on precyzyjny (występuje zjawisko paralaksy czyli nie pokrywania się kadrów: rejestrowanego przez aparat i obserwowanego w wizjerze) i użytkownicy niechętnie go używają. Po wtóre ze względu na to, że jest skomplikowanym elementem optycznym (wraz ze zmianą ogniskowej musi zmieniać się również powiększenie w wizjerze) podraża produkcję cyfrówek, które z roku na rok tanieją. Kolejnym powodem jest postępująca miniaturyzacja aparatów - w małym i płaskim modelu typu "slim" trudno jest znaleźć miejsce na dodatkowy układ optyczny. Wizjery stosuje się jednak w cyfrówkach droższych oraz wyposażonych w "duży" zoom. W tym ostatnim przypadku nie może być jednak mowy o wizjerze optycznym - ze względu na duży zakres ogniskowej stosuje się wizjery elektroniczne - miniaturowe ekraniki LCD montowane wewnątrz aparatu. Są na ogół znacznie
niższej rozdzielczości niż ekrany główne i kadrowanie za ich pomocą nie jest tak komfortowe. Podobnie jak wizjery optyczne są przydatne wówczas, gdy fotografujesz w silnym słońcu i na głównym ekranie niewiele widać.

Podsumowanie: _ Wizjer nie jest w cyfrówce nie jest elementem niezbędnym i można się bez niego obyć. Przydaje się jednak podczas fotografowania przy silnym oświetleniu. _

Ergonomia: LCD

Jednym z najważniejszych elementów cyfrówki, z punktu widzenia ergonomii obsługi jest ekran LCD, a właściwie jego podstawowe cechy: wielkość, rozdzielczości i mobilność. Można powiedzieć, że im jest większy tym lepiej, bo wyraźniej widać detale fotografowanej sceny. Za duże wymiary trzeba jednak zapłacić cenę w postaci szybszego rozładowania akumulatorów lub baterii. Duże wymiary monitora muszą iść jednak w parze z wysoką rozdzielczością. Samo powiększenie ekranu (na przykład z 1,8 cala do 2,5. bez powiększania rozdzielczości (pozostawienie na przykład 112000 czy 123000 punktów) niewiele da. Użytkownik aparatu z dużym ekranem o niewielkiej rozdzielczości może odnieść wrażenie nieostrości obrazu. Po przetestowaniu kilkuset aparatów cyfrowych uważamy, że minimalną rozdzielczością ekranów LCD o przekątnej powyżej 2,5 cala jest 200 tysięcy pikseli. Najwyżej oceniamy monitory o rozdzielczości 460 tysięcy pikseli, które pozwalają na dostrzeżenie nawet najmniejszych detali obrazu. Równie istotna jak rozdzielczość
jest mobilność monitora LCD, a konkretnie możliwość jego odchylania.

Obraz
© Odchylony ekran aparatu Panasonic Lumix GH1 pozwala na wygodne kadrowanie znad głowy lub perspektywy żaby (fot. PC World Komputer)

Pozwala to na wygodne fotografowanie znad głowy lub perspektywy żaby (cecha szczególnie przydatna osobom, które zamierzają fotografować żyjące w trawie czy runie leśnym owady). Dodatkowym atutem większości odchylanych ekranów jest możliwość obrócenia ekranu i zamknięcia go w doku przodem do tylnej ścianki, co ochroni go przed uszkodzeniem mechanicznym podczas gdy jest wyłączony (patrz ilustracja). Na koniec warto dodać, że w aparatach cyfrowych stosuje się dwa typy monitorów LCD - "zwykłe" i "dotykowe", które pozwalają na sterowanie ustawieniami poprzez przyciskanie wybranych obszarów ekranu. Czy możliwość sterowania funkcjami poprzez dotykanie monitora usprawnia sterowanie cyfrówką? To zależy od wielkości zastosowanego monitora LCD (im większy tym lepiej), układu graficznego menu oraz indywidualnych upodobań użytkownika . Niektórzy rozwiązanie chwalą, innym się nie podoba (choćby z tego powodu, że często dotykany palcami ekran szybciej się brudzi). To, czy dany model dysponuje ekranem dotykowym czy też
zwykłym, jest przy wyborze cyfrówki jednym z najmniej istotnych kryteriów.

Podsumowanie: _ Ekran LCD powinien być na tyle duży i mieć wysoką rozdzielczość (minimalna przekątna to 2,5 cala a rozdzielczość 200000 pikseli) by użytkownik mógł dostrzec detale fotografowanego motywu. Najlepiej jak panel LCD da się odchylać. Występowanie w danym modelu ekranu dotykowego nie jest w naszej opinii bardzo istotne - ten typ ekranu nie zawsze poprawia komfort obsługi. _

Ergonomia: odporność na wodę i upadek

Niektóre aparaty cyfrowe zostały zaprojektowane tak, by można je było zanurzać w wodzie lub bez obawy upuścić z niewielkiej wysokości (na ogół 1,5 m). Te szczególne cyfrówki świetnie się sprawdzą na wakacjach - szczególnie jeśli ktoś wybiera się nad ciepłe morze i chce fotografować lub filmować pod wodą. Wodoszczelne aparaty przydadzą się także miłośnikom jazdy na nartach czy snowboardzie - nie dość, że nie jest dla nich groźnie zamoczenie w rozpuszczającym się na stoku śniegu, to jeszcze zniosą ewentualną wywrotkę narciarza. Większość tego typu cyfrówek wykazuje też zwiększoną odporność na niskie temperatury. Niektóre dają się sterować bez konieczności zdejmowania grubych rękawic - jeden z najnowszych modeli Olympusa (mju TOUGH 6000). Pozwala on bowiem na wykonywanie niektórych ustawień poprzez pukanie w określone miejsca obudowy.

Obraz
© Modele aparatów kompaktowych przystosowane do fotografowania pod wodą. Są także odporne na upadek z niewielkiej wysokości (fot. PC World Komputer)

Czy "wszechodporne" cyfrówki mają jakieś wady? Niestety tak. Wśród tego typu aparatów cyfrowych raczej nie znajdziesz niestety modeli zaawansowanych, umożliwiających sterowanie parametrami ekspozycji (tryby ASM) oraz rejestrującymi zdjęcia najwyższej jakości. Są to na ogół małe aparaty z dosyć skomplikowanym i nietypowym układem optycznym (obiektyw umieszczony jest wewnątrz korpusu poprzecznie do domniemanej osi optycznej). Ze względu na konieczność przekierowania obrazu o 9. stopni (za pomocą lusterka lub pryzmatu) traci on na jakości - na przykład może pogarszać się ostrość czy kontrast.

Podsumowanie: _ Jeśli chcesz fotografować pod wodą bez konieczności kupowania specjalnej obudowy lub na nartach nie obawiając się, że podczas upadku zniszczysz aparat, rozważ zakup aparatu przystosowanego do trudnych warunków (oferują je firmy Olympus, Pentax, Panasonic, Fujifilm i Canon). Niestety są to cyfrówki proste, które nie robią zdjęć najwyższej jakości. _

Ergonomia: karta pamięci

Większość aparatów cyfrowych zapisuje zdjęcia na kartach typu SD (Secure Digital) lub SDHC (Secure Digital High Capacity). Niegdyś bardzo popularny standard CF (CompactFlash) już na dobre znikł z aparatów kompaktowych - wykorzystuje się je już wyłącznie w większych i cięższych lustrzankach. Firmy Olympus i Sony od lat pozostają wierne stosowanym przez siebie standardom - Olympus: xD, Sony: MemoryStick.

Czy wybierając aparat cyfrowy należy brać pod uwagę rodzaj zastosowanego standardu kart? Można, ale naszym zdaniem inne kryteria są ważniejsze. Mimo, że występują spore różnice w wydajności różnych typów nośników (na przykład SD jest szybki, xD wolny) przy wyborze aparatu cyfrowego warto się skoncentrować raczej na głównych jego cechach (optyki czy budowy). Jeśli do wyboru zostaną tylko dwa modele o podobnych możliwościach a wykorzystujące inne nośniki, warto rozważyć zakup tego modelu, który wykorzystuje nośnik kompatybilny z innymi posiadanymi urządzeniami (np. kamera wideo, telewizor, notebook czy nagrywarka DVD).

Podsumowanie: _ Rodzaj karty pamięci nie jest najistotniejszym kryterium przy wyborze cyfrówki. Jeśli rozważasz zakup aparatów o podobnych parametrach, a różniących się tylko typem nośnika, wybierz model na kartę, która pasuje do innych posiadanych urządzeń. _ Baterie

W większości aparatów kompaktowych stosuje się akumulatory litowo-jonowe. Są małe, lekkie i bardzo wydajne, ale także drogie i wymagają dedykowanej ładowarki. W aparatach najtańszych i niektórych modelach z dużym zoomem wykorzystuje się także baterie typu AA ("paluszki"). Ich zaletą jest powszechna dostępność gdy zabraknie w cyfrówce prądu możesz je niemal wszędzie dokupić.

Obraz
© Różne typy baterii w aparatach cyfrowych - akumulator litowo-jonowy oraz popularne paluszki (fot. PC World Komputer)

Podsumowanie: _ Stosowanie typowych baterii AA i nietypowych akumulatorów litowo-jonowych ma swoje zarówno wady jak i zalety. Rodzaj zasilania wybieranej cyfrówki jest jednym z mniej istotnych kryteriów przy wyborze aparatu. _

Dodatki (GPS, WiFi)

Niektóre aparaty cyfrowe są wyposażane w podzespoły umożliwiające wykonywanie dodatkowych zadań - rejestrowania informacji o miejscu wykonania zdjęć (kilka miesięcy temu pojawił się pierwszy aparat fotograficzny z odbiornikiem GPS - Nikon Coolpix P6000. oraz możliwości wysyłania zdjęć poprzez łącza WiFi lub Ethernet. Tego rodzaju możliwości nie są oczywiście niezbędne, a większości przypadków mogą być nawet rzadko wykorzystywane. Na ogół wiemy gdzie fotografowaliśmy, a przesyłanie zdjęć przez WiFi może wcale nie okazać się wygodniejsze niż zgranie ich do komputera poprzez czytnik kart lub łącze USB. Oczywiście w wyjątkowych sytuacjach GPS lub WiFi w cyfrówce mogą być bardzo przydatne. Na przykład osoby dokumentujące nieruchomości zapewne chętnie skorzystają z automatycznego "podpisywania" zdjęć geotagiem.

Podsumowanie: _ Wybór aparatu z dodatkowymi, nietypowymi funkcjami ma sens właściwie wyłącznie wtedy, gdy masz pewność, że z nich skorzystasz. _

Istotne funkcje

Aparaty cyfrowe w zależności od klasy dysponują mniejszą lub większą ilością funkcji. Bardziej zaawansowane modele - podobnie jak lustrzanki - pozwalają na dowolne sterowanie parametrami ekspozycji (możesz zmieniać zarówno czas jak i przysłonę), ręczny balans bieli oraz możliwość dowolnego ustawienia czułości. Zachęcamy do wyboru aparatu, który pozwala użytkownikowi mieć wpływ na wyżej wymienione parametry. Nawet jeśli na początku wydają się enigmatyczne, dość szybko może się okazać, że ich używanie nie jest skomplikowane i użytkownik zacznie z nich korzystać.

Podsumowanie: _ Jeśli kupujesz cyfrówkę zakładając brak chęci zgłębiania tajników technik fotografowania, występowanie w wybranym modelu trzech wymienionych funkcji w niczym nie przeszkodzi. Każdy aparat można ustawić w tryb w pełni zautomatyzowany. _

Funkcje dodatkowe

Większość cyfrówek dysponuje przynajmniej kilkoma typowymi funkcjami dodatkowymi. Możesz użyć zautomatyzowanych trybów tematycznych, które pomagają fotografować w różnych typowych sytuacjach fotograficznych (na plaży, śniegu czy po zmierzchu). Niektóre aparaty dysponują oprogramowaniem zdolnym rozpoznawać znajdujące się w kadrze twarze. Dzięki temu aparat automatycznie dobiera wszystkie parametry (łącznie z właściwym ustawieniem ostrości) by rozpoznane twarze - a przynajmniej niektóre - były prawidłowo odwzorowane. Funkcja jest dość przydatna - dzięki niej więcej zdjęć przedstawiających ludzi możesz uznać za udane (zdarza się, że podczas fotografowania osób, aparat będzie ustawiał ostrość na motyw znajdujący się w tle, co może skutkować tym, że znajdujące się na pierwszym planie postacie są nieostre).

Kolejną funkcją, na którą warto zwrócić uwagę jest możliwość filmowania. W ostatnim czasie mamy tu do czynienia z nową jakością - coraz częściej aparaty kompaktowe rejestrują ruchomy obraz w rozdzielczości HD (najczęściej w standardzie 720p). Funkcja filmowania jest jedną z najczęściej wykorzystywanych funkcji dodatkowych w cyfrówkach. Ponieważ obecnie jesteśmy świadkami przełomu technologicznego, jaki dokonuje się w dziedzinie telewizji i wideo (wdrażana i upowszechniana jest technologia HDTV) polecamy wybór aparatu kompatybilnego ze sprzętem nowej generacji. Filmy rejestrowane nowymi aparatami cyfrowymi w przeciwieństwie do sekwencji wideo, jakie zapisywały cyfrówki z początku wieku są naprawdę przyzwoitej jakości. Niektóre aparaty rejestrują obraz tak dobrej jakości, że zastanawiamy się czy nie testować ich zgodnie z procedurą przewidzianą dla kamer wideo i porównywać nagrania.

Podsumowanie: _ Obecność programów tematycznych czy funkcja rozpoznawania twarzy nie jest niezbędna, ale znacznie usprawnia fotografowanie cyfrówką (szczególnie przyda się osobom początkującym). Polecamy wybór modelu aparatu, który pozwala na rejestrację wideo w rozdzielczości HD - to z kolei przyda się także użytkownikom zaawansowanym. _

Źródło artykułu:PC World Komputer
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (56)