Indonezja kupiła samoloty Airbus A400M. Następny sukces mimo problematycznego rozwoju
Podczas odbywających się niedawno pokazów lotniczych Dubai Air Show 2021 Ministerstwo Obrony Indonezji podpisało z Airbusem kontrakt na dostawę samolotów A400M.
22.11.2021 19:29
Umowa, która wejdzie w życie w przyszłym roku, obejmuje zakup dwóch samolotów w wersji wielozadaniowego tankowca-transportowca i zakłada możliwość pozyskania czterech dodatkowych maszyn. Indonezja stanie się dziesiątym użytkownikiem tej maszyny, która w sposób znaczący wzmocni zdolności transportowe indonezyjskich sił powietrznych w obliczu szybkiego reagowania na kryzysy.
Zresztą po trzęsieniu ziemi z 2018 roku to właśnie A400M był pierwszym dużym samolotem, który dostarczył ciężkie ładunki (cysterny z paliwem i koparki, żywność, odzież i środki medyczne), korzystając z uszkodzonego i krótkiego pasa startowego w Palu położonym na wyspie Celebes.
Zobacz także
Indonezyjczycy rozważają też zastosowanie nowych maszyn jako jednostek gaśniczych, ponieważ poza transportem ładunków w trudne miejsca samolot może też służyć jako latająca cysterna dla samolotów oraz śmigłowców.
Historia A400M
A400M to ciężki samolot transportowy, którego korzenie sięgają lat 80., kiedy to europejscy członkowie NATO zdecydowali się zaprojektować większego następcę ówcześnie wykorzystywanych samolotów C-160 Transal i C-130 Hercules.
Co ciekawe, w przeciwieństwie do wyposażonego w silniki odrzutowe amerykańskiego C-17 Globemaster III, Europejczycy zdecydowali się pozostać przy napędzie śmigłowym, który lepiej sobie radzi w przypadku prowizorycznych pasów startowych.
Program trapiły problemy głównie z silnikami, ciągły wzrost kosztów oraz opóźnienia z uzyskiwaniem założonych zdolności. Maszyna odbyła swój dziewiczy lot 11 grudnia 2009 roku, ale przyszłość jej była zagrożona po katastrofie z maja 2015 roku pod Sewillą, gdzie zginęło czterech z sześciu członków załogi. Inną kwestią były pęknięcia poszycia kadłuba we francuskich A400M wykryte rok później.
Problemy udało się jednak rozwiązać i program początkowo obejmujący wyłącznie europejskich członków NATO zaczął w ostatnim czasie zdobywać pierwszych klientów zagranicznych. Pierwszym była Malezja (zamówienie z 2005 roku), a w tym roku jeszcze we wrześniu zamówienie pary maszyn ogłosił Kazachstan.