Hyundai Rotem z propozycją dla Polski? Chodzi o N‑WAV z Hitfact Mk II

Południowokoreańska firma Hyundai Rotem ma oferwać Polsce współpracę przy tworzeniu pojazdu wsparcia ogniowego 8x8, donosi serwis Army Recognition. Według serwisu bazowałby on na N-WAV (Next Generation Wheeled Armored Armored Vehicle) i zostałby uzbrojony w wieżę Leonardo Hitfact MK2. O plany związane z tym pojazdem zapytaliśmy MON oraz Polską Grupę Zbrojeniową.

Stoisko firmy Hyundai Rotem na Adex 2023
Stoisko firmy Hyundai Rotem na Adex 2023
Źródło zdjęć: © Getty Images | Chris Jung
Karolina Modzelewska

21.11.2023 | aktual.: 21.11.2023 13:49

Hyundai Rotem proponuje Polsce wspólne opracowanie pojazdu wsparcia ogniowego, który byłby połączeniem południowokoreańskiej i włoskiej technologii obronnej, przekazał serwis Army Recognition. Tak wynika z prezentacji, zaprezentowanej przez firmę podczas seulskiej wystawy International Aerospace & Defense Exhibition (ADEX 2023).

Propozycja N-WAV z Hitfact Mk II

Jak donosi Army Recognition, pojazd miałby bazować na podwoziu N-WAV (Next Generation Wheeled Armored Armored Vehicle) i być uzbrojony w wieżę Leonardo Hitfact Mk II z armatą kal. 105 lub 120 mm. Warto tutaj wspomnieć, że N-WAV ma długość ponad 9 metrów, masę ok. 35 ton i jest napędzany silnikiem o mocy 700 KM. Serwis zwrócił uwagę, że taki pojazd mógłby być "znaczącym atutem w nowoczesnej wojnie", ponieważ łączy w sobie mobilność oraz siłę ognia.

Wykorzystanie podwozia kołowego pozwala bowiem na uzyskanie znaczących prędkości i większego zasięgu operacyjnego. Dodatkowo daje możliwość szybkiego rozmieszczenia pojazdów i sił zbrojnych, co w praktyce przekłada się na zdolność do szybkiego reagowania na zmieniającą się sytuację na polu walki. Z kolei zastosowanie Leonardo Hitfact Mk II z armatą kal. 105 lub 120 mm sprawiłoby, że taki pojazd poradziłby sobie z różnymi celami.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Army Recognition wspomina o takich celach jak pojazdy opancerzone i czołgi podstawowe, a także o zapewnianiu bezpośredniego wsparcia ogniowego podczas niszczenia umocnionych pozycji. W trakcie wspomnianej prezentacji Hyundai Rotem podzielił się również planami związanymi z potencjalnym eksportem pojazdów, które byłyby produkowane w Polsce. Z zaprezentowanej infografiki wynikało, że głównym nabywcą pojazdów miałaby być Polska, gdzie oczekiwany popyt wynosiłby ok. 1,5 tys. sztuk. Maszyna mogłaby również trafić na Węgry, gdzie zastąpiłaby BTR-80, a także do Bułgarii, Słowenii i ewentualnie do Ukrainy.

Zwróciliśmy się z pytaniem o potencjalną współpracę Polski i Korei Południowej przy tworzeniu pojazdu wsparcia ogniowego 8x8 do firmy Hyundai Rotem, Polskiej Grupy Zbrojeniowej, a także Ministerstwa Obrony Narodowej. MON przekazało nam:

Jak wielokrotnie informował minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, Polska z determinacją wzmacnia zdolności obronne, m.in. poprzez współpracę z Koreą Południową. Jednym z elementów tego procesu jest budowanie interoperacyjności pomiędzy siłami zbrojnymi Polski i Korei Południowej. Z przemysłem koreańskim realizowane są kontrakty na samoloty FA-50, czołgi K2 Black Panther, wieloprowadnicowe wyrzutnie K239 CHUNMOO oraz haubice samobieżne K9 Thunder. Warto podkreślić, że współpraca pomiędzy Polską a Koreą Południową jest bardzo ścisła, w przyszłości planujemy ją rozwijać. Koreański sprzęt jest bardzo nowoczesny i kompatybilny ze sprzętem amerykańskim, którym już dysponujemy. Współpraca z partnerem koreańskim daje nam możliwość wyposażenia Wojska Polskiego w nowoczesny sprzęt i przyczynia się do wzmacniania naszego bezpieczeństwa.

Wydział Prasowy, Centrum Operacyjne Ministra Obrony Narodowej.

Bardziej szczegółowych informacji dostarczyła PGZ. W przesłanym nam komunikacie zaznaczono: "Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. obecnie nie planuje formalnych rozmów z Hyundai Rotem Company w obszarze opracowania pojazdów bazujących na koreańskim podwoziu 8x8 N-WAV". Jednocześnie podkreślono, że trwają negocjacje w sprawie opracowania Nowego Kołowego Transportera Opancerzonego 8x8 (NKTO) oraz produkcji 4 prototypów. Toczą się one pomiędzy PGZ-HSW-OBRUM i Agencją Uzbrojenia.

W związku ze zgromadzonymi na przestrzeni ostatnich lat kompetencjami i doświadczeniem w ramach Polskiej Grupy Zbrojeniowej, od września br. konsorcjum PGZ-HSW-OBRUM prowadzi negocjacje z Agencją Uzbrojenia umowy wykonawczej na pracę rozwojową w przedmiocie opracowania Nowego Kołowego Transportera Opancerzonego 8x8 (NKTO) oraz produkcji 4 prototypów. Kolejnym krokiem wynikającym z podpisanej 14 sierpnia 2023 r. umowy ramowej jest dostawa ok. 1000 egzemplarzy NKTO w wersji bojowej wyprodukowanych w Polsce.

Polska Grupa Zbrojeniowa

Z uzyskanej odpowiedzi wynika, że PGZ stawia na długofalowe zaangażowanie polskiego przemysłu w rozwój i produkcję pojazdów wojskowych. Nie wyklucza jednak możliwości pozyskania zagranicznych systemów lub komponentów.

PGZ dąży do długofalowego zaangażowania polskiego przemysłu, zarówno na etapie projektowania NKTO w trakcie pracy rozwojowej, jak i produkcji seryjnej pojazdów. Związane jest to z potrzebą posiadania pełnych praw własności intelektualnej (PWI) do platformy, w tym do jej modernizacji, modyfikacji oraz eksportu. W związku z powyższym, Polska Grupa Zbrojeniowa na obecnym etapie prac nie jest zainteresowana współpracą z podmiotami zagranicznymi w zakresie wspólnego opracowania nowej platformy 8x8, jednak nie wykluczamy rozmów w obszarze wybranych systemów lub komponentów pochodzących od partnerów zagranicznych w fazie analizy możliwości ich zastosowania.

Polska Grupa Zbrojeniowa

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (9)