Ford i General Motors wiedziały o swoim wpływie na klimat już pół wieku temu. Nie zrobiły nic

Ze śledztwa portalu E&E News wynika, że badacze pracujący dla tych dwóch największych producentów samochodów w USA, wiedzieli już w latach 60. ubiegłego wieku, że emisja gazów cieplarnianych spowoduje zmiany klimatyczne.

Szyld FordaSzyld Forda
Źródło zdjęć: © Getty Images

Jak pisze portal, wiedza ta, posiadana przez Forda i General Motors, "poprzedza dekady politycznego lobbingu, który osłabił globalne próby redukcji emisji i zablokował wysiłki do uczynienia samochodów mniej emisyjnymi w USA", 

Badacze zatrudnieni u obu producentów znaleźli w latach 60. oraz 70. ubiegłego wieku mocne dowody, że działalność człowieka prowadzi do globalnego ocieplenia, a główną przyczyną jest spalanie paliw kopalnych, które uwalnia ogromne ilości gazów cieplarnianych do atmosfery, takich jak np. dwutlenek węgla. 

Nie zrobiono nic

E&E News twierdzi, że badacze General Motors zaprezentowali swoje odkrycia przed co najmniej trzema wysoko postawionymi pracownikami, w tym byłym CEO firmy oraz prezesem zarządu. Nie jest jasne czy podobnie było w przypadku Forda. 

Apel 11 tys. naukowców. "Mamy moralny obowiązek"

Jednak w następnych dekadach obie firmy nie zrobiły wystarczająco w tej sprawie, wiedząc, że ich produkty wpływają na proces globalnego ocieplenia. Jak pisze E&E News, zamiast "przestać opierać swój model biznesowy na paliwach kopalnych, firmy te inwestowały w ciężarówki zasilane gazem i SUVy", a do tego "prywatnie sponsorowały grupy, które zasiewały wątpliwość na temat naukowego konsensusu o zmianach klimatu".

Śledztwo portalu jest oparte na ok. pięciu miesiącach pracy reporterskiej, obejmującej ponad dwadzieścia wywiadów z byłymi pracownikami Forda i GM Motors, naukowcami oraz działaczami na rzecz ochrony środowiska. Wiele szczegółów, które ujawniło śledztwo, po raz pierwszy ujrzało światło dzienne.

Wybrane dla Ciebie
Zginęło ponad 200 delfinów. Temperatura jezior sięgnęłą 41°C
Zginęło ponad 200 delfinów. Temperatura jezior sięgnęłą 41°C
IRIS-T dla Ukrainy. Niemcy wzmacniają tarczę powietrzną
IRIS-T dla Ukrainy. Niemcy wzmacniają tarczę powietrzną
Wyjątkowe zjawisko. Zamiast ogona wyrosła druga głowa
Wyjątkowe zjawisko. Zamiast ogona wyrosła druga głowa
Bardzo dobra wiadomość. Enceladus traci ciepło na obu biegunach
Bardzo dobra wiadomość. Enceladus traci ciepło na obu biegunach
Rosja przerzuca sprzęt. Ukraińcy nie mają wątpliwości, jaki jest powód
Rosja przerzuca sprzęt. Ukraińcy nie mają wątpliwości, jaki jest powód
Podwodne wysypisko śmieci. Odpady na głębokości 5 km
Podwodne wysypisko śmieci. Odpady na głębokości 5 km
Tu może uderzyć obiekt międzygwiezdny. Najwyższe ryzyko
Tu może uderzyć obiekt międzygwiezdny. Najwyższe ryzyko
Nowe czołgi T-80BWM. Rosjanin mówi prawdę o jakości maszyn
Nowe czołgi T-80BWM. Rosjanin mówi prawdę o jakości maszyn
Duże straty Rosjan. Zdjęcia satelitarne nie zostawiają złudzeń
Duże straty Rosjan. Zdjęcia satelitarne nie zostawiają złudzeń
Rosyjskie "mini-Sonciepioki" jadą na front. Co kryje ta nazwa?
Rosyjskie "mini-Sonciepioki" jadą na front. Co kryje ta nazwa?
Kluczowy test zaliczony. Indie testują spadochrony kapsuły Gaganyaan
Kluczowy test zaliczony. Indie testują spadochrony kapsuły Gaganyaan
Tak wjeżdżają do Pokrowska. Byli uważani za "drugą armię świata"
Tak wjeżdżają do Pokrowska. Byli uważani za "drugą armię świata"