Filipiny zrywają umowę z Rosją. Chodzi o śmigłowce Mi‑17

Rząd Filipin zerwał umowę zakupu 16 rosyjskich wojskowych helikopterów transportowych Mi-17 z obawy przed możliwymi sankcjami USA – informuje agencja prasowa AP.

Śmigłowiec Mi-17; zdjęcie ilustracyjne
Śmigłowiec Mi-17; zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © East News | AP
Adam Gaafar

28.07.2022 | aktual.: 30.07.2022 18:31

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wartość anulowanej umowy opiewała na 227 mln dolarów (równowartość ponad miliarda złotych). Mi-17 to nazwa eksportowa radzieckiego wielozadaniowego śmigłowca Мі-8МТ, opracowanego w biurze konstrukcyjnym Michaiła Mila na początku lat 60. XX wieku. To najpopularniejszy śmigłowiec dwusilnikowy na świecie oraz jeden z najpopularniejszych wiropłatów w historii lotnictwa. Warto wspomnieć, że w maju kilka takich maszyn miało zostać wysłanych Ukraińcom przez Stany Zjednoczone.

Filipiny rezygnują z Mi-17

Pierwszy egzemplarz rosyjskiego śmigłowca powstał w 1975 r. O dużej popularności Mi-17 świadczy najlepiej fakt, że jest on produkowany w Rosji do dziś. Maszyna sprawdza się w najcięższych warunkach, w tym w tropikalnym oraz pustynnych. 

Maksymalna masa startowa Mi-17 wynosi 13 ton. Przy zastosowaniu dodatkowych zbiorników paliwa maszyna może pokonać dystans do 1000 km z prędkością do 250 km/h. Mi-17 jest w stanie przetransportować ładunek o masie 4,5 t.

Wiropłat operuje na pułapie maksymalnym sześciu km i posiada osiem stanowisk strzeleckich. W uzbrojeniu Mi-17 możemy znaleźć m.in. działko kal. 23 mm Szturm-V, karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm i 12,7 mm oraz rakiety S-8. Wiropłat może przenosić do 1,5 t uzbrojenia, w tym kierowane przeciwpancerne pociski rakietowe 9M17P Scorpion i 9K114 Szturm.

Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski