FA‑50 w Polsce. Błaszczak dokonał oficjalnej prezentacji
Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej w poniedziałek podczas wizyty w Mińsku Mazowieckim oficjalnie zaprezentował samolot FA-50 Fighting Eagle i poinformował o programie pokazów lotniczych Air Show Radom 2023. Lekkie samoloty bojowe FA-50 to jeden z nowszych nabytków polskiej armii.
FA-50 Fighting Eagle to lekkie samoloty bojowe produkowane w Korei Południowej. Polska zamówiła łącznie 48 tych maszyn i ich spolonizowane wersje rozwojowe FA-50PL wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym, zapasem amunicji oraz wsparciem technicznym producenta. We wrześniu 2022 r. podczas zatwierdzania umów wykonawczych na dostawy FA-50 Mariusz Błaszczak podkreślił, iż "mamy świadomość, że dalsze wykorzystywanie posowieckiego sprzętu nie ma żadnych perspektyw". FA-50 będą - w ocenie ministra - "skokiem generacyjnym".
FA-50 - oficjalna prezentacja w Mińsku Mazowieckim
Podczas wizyty w Mińsku Mazowieckim Błaszczak minister obrony narodowej oficjalnie zaprezentował FA-50, którym będą latali polscy piloci. To jedna z 12 maszyn, które jeszcze w tym roku trafią do Polski. Są to samoloty w konfiguracji analogicznej do konfiguracji zamawianej przez Siły Powietrzne Republiki Korei. Dostawy spolonizowanej wersji FA-50 zostały natomiast zaplanowane na lata 2025-2028.
FA-50 został opracowany jako lekki samolot bojowy. Nie można więc stawiać go na równi z maszynami, które były projektowane i budowane od podstaw jako rozwiązania bojowe, tak jak używane przez Polskę myśliwce F-16 C/D Block 52+, czy myśliwce F-35A, na których dostawy czekamy. Oznacza to, że mają mniejsze od nich możliwości, ale nie są pozbawione zalet. W przypadku ewentualnego konfliktu mogą służyć np. do atakowania mniej wymagających celów, zarówno na lądzie, jak i w powietrzu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
FA-50 Fighting Eagle - najważniejsze cechy
Jak już informowaliśmy, silna i wielozadaniowa flota samolotów nie powinna bazować wyłącznie na FA-50. Należy je traktować raczej jako rozwiązanie uzupełniające. Zwłaszcza że FA-50 to lekki dwuosobowy samolot bojowy, będący rozwojowym wariantem samolotu szkolnego T-50 Golden Eagle. Samolot produkowany przez Korea Aerospace Industries (KAI) opiera się na naddźwiękowej zaawansowanej platformie treningowej T-50. Jest oferowany jako niedrogi i wydajny lekki samolot bojowy (ang. light combat aircraft, LCA).
FA-50 o długości 13,14 m, szerokości 9,45 m i wysokości 4,82 m wysokości może startować z maksymalną masą całkowitą 12,3 tony (jego własna masa to 6,47 t). W praktyce jest zdolny do przenoszenia nawet 4,5 t uzbrojenia, w tym np. pocisków rakietowych powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, czy AGM-65 Maverick na siedmiu węzłach podwieszeń. Jego podstawowe uzbrojenie stanowi natomiast 20 mm działko trójlufowe z zapasem 205 naboi.
Zasięg operacyjny tej maszyny szacuje się na 1800 km, a maksymalny pułap lotu na ponad 14 km. Wszystkie maszyny, które trafią do Polski, będą posiadały wojskową taktyczną sieć łączy danych Link-16 oraz systemy identyfikacji "swój-obcy" (IFF) NATO.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski