F-35B zaatakowały w Afganistanie. To pierwsza misja bojowa myśliwców piątej generacji w wersji pionowego startu i lądowania

F‑35B zaatakowały w Afganistanie. To pierwsza misja bojowa myśliwców piątej generacji w wersji pionowego startu i lądowania

F-35B zaatakowały w Afganistanie. To pierwsza misja bojowa myśliwców piątej generacji w wersji pionowego startu i lądowania
Źródło zdjęć: © WP.PL | USAF
Bolesław Breczko
28.09.2018 10:04, aktualizacja: 28.09.2018 11:36

To chrzest bojowy samolotu F-35B. Myśliwiec w wariancie pionowego startu i lądowania wystartował z okrętu Piechoty Morskiej USS Essex i zaatakował bazę talibów w Afganistanie. F-35B wspierał misję naziemną US Marine Corps.

Samoloty należące do Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych zaatakowały stałą bazę Talibów na terenie Afganistanu w czwartek 27 września wieczorem. - F-35B wzięły udział w akcji bojowej, w której wspierały jednostki naziemne - poinformował w komunikacie Korpus Piechoty Morskiej USA. - Atak został oceniony jako skuteczny przez dowodzącego misją.

Samoloty wchodzące w skład 211 Eskadry Szturmowej "Wake Island Avengers" (pol. "Mściciele z Wake Island"), 13 Jednostki Ekspedycyjnej Piechoty Morskiej, wystartowały z okrętu klasy Wasp, USS Essex stacjonującego w Zatoce Perskiej. F-35 przeprowadziły atak bombami dalekiego zasiegu GBU-32 1000 JDAM o masie 450 kg.

Akcja, którą z powietrza wspierały F-35B, była częścią trwającej od 2015 operacji "Freedom's Sentinel" (pol. "Strażnik Pokoju"). Siły amerykańskie, wojska Afganistanu oraz siły innych krajów walczą z Talibami, którzy nadal stanowią największą grupę próbującą przejąć kontrolę nad krajem. Talibowie walczą także o wpływy i kontrolę z tzw. państwem islamskim. W sierpniu br. strony starły się w bitwie o Dżabar na północy Afganistanu, która zakończyła się porażką ISIS.

F-35 - wersja A, B i C

Program myśliwców piątej generacji F-35 jest najdroższym programem sił zbrojnych w historii. Zmaga się z licznymi problemami, jego budżet cały czas się powiększa, a czas wejścia samolotów do regularnej służby oddala. Ze względu na przyjęty sposób produkcji myśliwców (jednocześnie trwa produkcja oraz badania rozwojowe), część F-35, które zostaną wyprodukowane, będą od razu przestarzałe. Z tego względu liczni amerykańscy politycy wielokrotnie wzywali do zarzucenia tego programu. Pomimo tego prace nad F-35 nadal trwają.

F-35 Lightning II to najnowocześniejszy myśliwiec na świecie. Występuje w trzech podstawowych wersjach. F-35A – najlżejszy i najmniejszy wariant wykorzystujący do startów i lądowania standardowy pas startowy. Ta wersja przeznaczona jest przede wszystkim dla amerykańskiego lotnictwa (US Air Force). F-35A jest wyposażony w wewnętrznie zamontowane działo GAU-22/A kalibru 35 mm. Docelowo ma zastąpić samoloty F-16.

F-35B, czyli wersja samolotu, która w czwartek przeszła chrzest bojowy w Afganistanie, to model pionowego startu i lądowania. Przeznaczony jest przede wszystkim dla Piechoty Morskiej USA i zastąpi samoloty F/A-18 Hornet oraz AV-8B Harrier II w misjach wspierania wojsk na ziemi. Ten model miał zastąpić także legendarny już samolot A-10 Warthog ("latający krzyż" i "niszczyciel czołgów"), jednak testy wykazały, że nie dorównuje mu pod względem czasu jaki może spędzić nad polem walki.

F-35C ma składane skrzydła i jest przystosowany do startowania i lądowania z pasów startowych lotniskowców. Tym modelem zainteresowana jest przede wszystkim marynarka wojenna, która chce zastąpić nim Hornety i Super Hornety.

Duże kwoty i kontrowersje

Założeniem programu F-35 było stworzenie jednego samolotu dostosowanego do potrzeb różnych rodzajów sił zbrojnych. Docelowo miało to ograniczyć koszty produkcji i eksploatacji. Paradoksalnie wymóg ten przysporzył inżynierom wielu problemów i przyczynił się do niekontrolowanego rozrostu budżetu oraz opóźnienia w dostawach samolotu. Całkowity koszt programu dla sił zbrojnych USA (chcą kupić prawie dwa i pół tysiąca F-35) przekroczył 1,5 biliona dolarów (406 miliardów za wyprodukowanie maszyn i ponad dwa razy tyle za ich utrzymanie). Przekłada się to na kwotę ponad pół miliarda dolarów za sztukę.

Pomimo wielu problemów, F-35 uważany jest za najskuteczniejszy samolot myśliwski w historii. Komputer każdego egzemplarza łączy się z innymi F-35, wysyła i odbiera od nich informacje o celach, zagrożeniu, pogodzie i warunkach. Dostaje także dane z satelitów, dronów oraz stacji naziemnych. Dzięki temu samoloty te mają niespotykany dotąd ogląd pola walki, co daje pilotom niesamowitą przewagę i możliwość atakowania celów daleko poza zasięgiem wzroku lub własnych radarów pokładowych.

F-35 są tak "inteligentne", że młodzi i niedoświadczeni piloci za ich sterami radzą sobie lepiej niż weterani w starszych maszynach. Natomiast według prezydenta Stanów ZjednoczonychF-35 są niewidzialne i nie można ich zobaczyć nawet stojąc obok. Faktycznie F-35 są zbudowane w technologii Stealth, ale nie oznacza to, że nie widać ich gołym okiem. Są natomiast trudno wykrywalne przez radary, co daje im kolejną przewagę na polu bitwy.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (35)