Europa buduje następcę Rusłana. Polska uczestniczy w programie ESOCA

Europejski przemysł lotniczy w ramach programu ESOCA pracuje nad zbudowaniem następcy największego samolotu transportowego świata, jakim jest obecnie An-124 Rusłan. W pracach nad przyszłościową maszyną biorą udział także Polacy.

An Antonov An-124-100 is taking off from Barcelona Airport in Barcelona, Spain, on March 25, 2024, after delivering one of the sailboats that will participate in the upcoming edition of the America's Cup, set to take place in the Catalan capital between August and October. (Photo by Urbanandsport/NurPhoto via Getty Images)An-124 Rusłan
Źródło zdjęć: © GETTY | NurPhoto
Łukasz Michalik

Oto #HIT2024. Przypominamy najlepsze materiały mijającego roku.

An-124 Rusłan, po zniszczeniu przez Rosjan jedynego egzemplarza samolotu An-225 Mrija, to obecnie największy samolot transportowy świata. Konstrukcja została opracowana w Związku Radzieckim na przełomie lat 70. i 80., a seryjna produkcja ruszyła w 1985 r.

Rusłan ma kadłub o długości 69 metrów, rozpiętość skrzydeł przekraczającą 73 metry i może przenosić ładunki o masie nawet 135 ton (rekord świata z lat 1993-2009). Ich załadunek i rozładunek ułatwia wielka ładownia, wyposażona w suwnice zdolne do przenoszenia 20-tonowych obciążeń.

Następca samolotu An-124 Rusłan

Choć samoloty An-124 nadal spełniają swoje zadania, problemem okazuje się ich niewielka dostępność. Pojedyncze egzemplarze latają w barwach kilku państw, jednak większością floty tych maszyn dysponują Rosja i Ukraina.

Ponieważ wynajmowanie rosyjskich samolotów jest ze względów politycznych niemożliwe, a ukraińskie i rosyjskie samoloty na skutek wyeksploatowania i braku możliwości właściwego serwisowania stają się coraz mniej dostępne, Europa stoi przed koniecznością opracowania własnego, ciężkiego samolotu transportowego.

Przeznaczeniem nowej maszyny będzie przede wszystkim strategiczny transport wojska, a w celu opracowania własnej maszyny o takich możliwościach Komisja Europejska uruchomiła program ESOCA (European eco-System for Outsized Cargo Airlift).

Program ESOCA i polskie firmy

Jego filarami są dwa europejskie koncerny lotnicze Airbus i Leonardo, ale udział biorą także liczne podmioty z wielu różnych krajów, jak Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia i Niemcy. W prace zaangażowany jest także podmiot z Polski - Sieć Badawcza Łukasiewicz-Instytut Lotnictwa.

Jak zauważa serwis Defence 24, uruchomienie europejskiego programu wpisuje się w wielką zmianę możliwości przemysłu lotniczego: państwa postsowieckie, jak Rosja i Ukraina, mają stopniowo tracić możliwość budowy dużych samolotów transportowych, a kompetencje w tym zakresie przejmie zachód Europy.

Wybrane dla Ciebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach
Rosjanie zaniepokojeni. Wiodące zakłady zbrojeniowe szykują zwolnienia
Rosjanie zaniepokojeni. Wiodące zakłady zbrojeniowe szykują zwolnienia
Sprzedają broń Polsce. Rezygnują ze współpracy z Ukrainą
Sprzedają broń Polsce. Rezygnują ze współpracy z Ukrainą
Jedna bitwa, dwa cele. Rosyjskie wozy poszły z dymem
Jedna bitwa, dwa cele. Rosyjskie wozy poszły z dymem
Nowa kometa ATLAS! Przetrwała przelot w pobliżu Słońca
Nowa kometa ATLAS! Przetrwała przelot w pobliżu Słońca
Samolot na ulicach Warszawy. Pojawił się pod osłoną nocy
Samolot na ulicach Warszawy. Pojawił się pod osłoną nocy
"Koniec służby". Ostatnie lądowania śmigłowców
"Koniec służby". Ostatnie lądowania śmigłowców