Europa buduje następcę Rusłana. Polska uczestniczy w programie ESOCA

Europejski przemysł lotniczy w ramach programu ESOCA pracuje nad zbudowaniem następcy największego samolotu transportowego świata, jakim jest obecnie An-124 Rusłan. W pracach nad przyszłościową maszyną biorą udział także Polacy.

An Antonov An-124-100 is taking off from Barcelona Airport in Barcelona, Spain, on March 25, 2024, after delivering one of the sailboats that will participate in the upcoming edition of the America's Cup, set to take place in the Catalan capital between August and October. (Photo by Urbanandsport/NurPhoto via Getty Images)An-124 Rusłan
Źródło zdjęć: © GETTY | NurPhoto
Łukasz Michalik

Oto #HIT2024. Przypominamy najlepsze materiały mijającego roku.

An-124 Rusłan, po zniszczeniu przez Rosjan jedynego egzemplarza samolotu An-225 Mrija, to obecnie największy samolot transportowy świata. Konstrukcja została opracowana w Związku Radzieckim na przełomie lat 70. i 80., a seryjna produkcja ruszyła w 1985 r.

Rusłan ma kadłub o długości 69 metrów, rozpiętość skrzydeł przekraczającą 73 metry i może przenosić ładunki o masie nawet 135 ton (rekord świata z lat 1993-2009). Ich załadunek i rozładunek ułatwia wielka ładownia, wyposażona w suwnice zdolne do przenoszenia 20-tonowych obciążeń.

Następca samolotu An-124 Rusłan

Choć samoloty An-124 nadal spełniają swoje zadania, problemem okazuje się ich niewielka dostępność. Pojedyncze egzemplarze latają w barwach kilku państw, jednak większością floty tych maszyn dysponują Rosja i Ukraina.

Ponieważ wynajmowanie rosyjskich samolotów jest ze względów politycznych niemożliwe, a ukraińskie i rosyjskie samoloty na skutek wyeksploatowania i braku możliwości właściwego serwisowania stają się coraz mniej dostępne, Europa stoi przed koniecznością opracowania własnego, ciężkiego samolotu transportowego.

Przeznaczeniem nowej maszyny będzie przede wszystkim strategiczny transport wojska, a w celu opracowania własnej maszyny o takich możliwościach Komisja Europejska uruchomiła program ESOCA (European eco-System for Outsized Cargo Airlift).

Program ESOCA i polskie firmy

Jego filarami są dwa europejskie koncerny lotnicze Airbus i Leonardo, ale udział biorą także liczne podmioty z wielu różnych krajów, jak Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia i Niemcy. W prace zaangażowany jest także podmiot z Polski - Sieć Badawcza Łukasiewicz-Instytut Lotnictwa.

Jak zauważa serwis Defence 24, uruchomienie europejskiego programu wpisuje się w wielką zmianę możliwości przemysłu lotniczego: państwa postsowieckie, jak Rosja i Ukraina, mają stopniowo tracić możliwość budowy dużych samolotów transportowych, a kompetencje w tym zakresie przejmie zachód Europy.

Wybrane dla Ciebie
Ostateczny koniec życia na Ziemi. Komputer NASA wskazał konkretny rok
Ostateczny koniec życia na Ziemi. Komputer NASA wskazał konkretny rok
Ile Krabów zniszczyli Rosjanie? Liczby stanowią jasno
Ile Krabów zniszczyli Rosjanie? Liczby stanowią jasno
Zmarszczki na palcach po kąpieli. Co mówią o naszym zdrowiu?
Zmarszczki na palcach po kąpieli. Co mówią o naszym zdrowiu?
Nowy użytkownik myśliwców JAS 39 Gripen. To kraj spoza NATO
Nowy użytkownik myśliwców JAS 39 Gripen. To kraj spoza NATO
Polska broń na eksport. Nabywcy pozostają tajemnicą
Polska broń na eksport. Nabywcy pozostają tajemnicą
Cios w Rosję. Ukraińcy sparaliżowali Kolej Transsyberyjską
Cios w Rosję. Ukraińcy sparaliżowali Kolej Transsyberyjską
Zaporoska Elektrownia Jądrowa. Straciła główną linię zasilania
Zaporoska Elektrownia Jądrowa. Straciła główną linię zasilania
Jak wygląda? Naukowcy sprawdzają co kryje wnętrze Księżyca
Jak wygląda? Naukowcy sprawdzają co kryje wnętrze Księżyca
Niepokojące dane. Mikroplastik może wspierać transmisję wirusów
Niepokojące dane. Mikroplastik może wspierać transmisję wirusów
Spektakularny wyczyn. Naukowcy ustalili położenie komety... z Marsa
Spektakularny wyczyn. Naukowcy ustalili położenie komety... z Marsa
Stare wycofano, nowych nie ma. Polska marynarka wojenna bez śmigłowców pokładowych
Stare wycofano, nowych nie ma. Polska marynarka wojenna bez śmigłowców pokładowych
Rosjanie rozwijają sprzęt. Ukrainiec: tempo jest alarmujące
Rosjanie rozwijają sprzęt. Ukrainiec: tempo jest alarmujące