Tyle zostało z największego samolotu świata. Te zdjęcia mówią wszystko

Ukraiński portal Avianews opublikował zdjęcia pokazujące postępy prac przy rozbiórce An-225 Mrija. Sprawne części z tej imponującej konstrukcji zniszczonej przez Rosjan mogą zostać wykorzystane w innych samolotach lub w nowej wersji An-225 Mrija, gdyby w przyszłości zapadła decyzja o jej budowie.

An-225 Mrija, zdjęcie ilustracyjne.An-225 Mrija, zdjęcie ilustracyjne.
Źródło zdjęć: © Getty Images
Mateusz Tomczak

An-225 Mrija cieszył się mianem największego samolotu na świecie. Powstał tylko jeden egzemplarz, który został zniszczony na lotnisku Hostomel w początkowej fazie rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Chociaż wybrane elementy przetrwały atak najeźdźców, eksperci stwierdzili, że An-225 Mrija nie kwalifikuje do remontu.

An-225 Mrija rozbierany na części

Rozbiórką pozostałości po An-225 Mrija zajmują się specjaliści z przedsiębiorstwa Antonow. Usuwają ocalałe części z największego samolotu na świecie, których wbrew pozorom nie brakuje.

Nadal można dostrzec zarysy całej konstrukcji. Rosjanie uderzyli w przednią część samolotu. Rozprzestrzeniający się ogień zniszczył cały kokpit wraz z wyposażeniem, część dziobową kadłuba, jeden z silników, a także podwozie i część skrzydeł.

An-225 Mrija napędzało sześć silników Łotariew D-18T. Trzy z nich udało się już odzyskać. Są sprawne, dwa zostały nawet wykorzystane jako części zamienne do samolotów An-124. Maxim Sanotsky, zastępca dyrektora generalnego w Antonov, powiedział dziennikarzom, że ma to swoją symbolikę, ponieważ samoloty An-124 służą także do transportu broni wykorzystywanej przeciw Rosjanom.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak duży był samolot An-225 Mrija?

Najlepiej zachował się ogon An-225 Mrija, co doskonale widać na zdjęciach opublikowanych przez portal Avianews. Z racji faktu, że silniki już wykorzystano, to właśnie elementy z tylnej części An-225 Mrija są obecnie rozpatrywane jako te, które mogłyby pomóc w budowie nowej wersji tego samolotu.

An-225 Mrija mierzył aż 84 m długości, a jego rozpiętość skrzydeł przekraczała 88 m. Był w stanie latać z maksymalną prędkością 850 km/h i osiągać pułap do 10 tys. m.

Imponująca maszyna postała w 1988 r., od 2001 r. była wykorzystywana komercyjnie do transportu różnego rodzaju ładunków. Na jej pokładzie można było umieścić nawet 250 tys. kg. Najcięższy ładunek był transportowany podczas lotu z Pragi do Taszkentu w 2004 r. Na pokład załadowano 247 tys. kg.

Wybrane dla Ciebie

Nie chcą Leopardów 2. Sąsiad Polski stawia na lekkie czołgi
Nie chcą Leopardów 2. Sąsiad Polski stawia na lekkie czołgi
Ukraińscy snajperzy z nową bronią. Pomoc Amerykanów ma drugie dno
Ukraińscy snajperzy z nową bronią. Pomoc Amerykanów ma drugie dno
Berlin zdecydował. Nowa fabryka amunicji poza granicami kraju
Berlin zdecydował. Nowa fabryka amunicji poza granicami kraju
Amerykanie wydali zgodę. Tym będą strzelać niemieckie F-35A
Amerykanie wydali zgodę. Tym będą strzelać niemieckie F-35A
Dotarły. Nowe wyrzutnie rakietowe w polskiej armii
Dotarły. Nowe wyrzutnie rakietowe w polskiej armii
Potężne pociski. Zełenski poprosił Trumpa o dostawy
Potężne pociski. Zełenski poprosił Trumpa o dostawy
Ochotnicza Brygada "Chartija" z nowym sprzętem. Jest to koszmar Rosjan
Ochotnicza Brygada "Chartija" z nowym sprzętem. Jest to koszmar Rosjan
Dolina Dolnej Odry oficjalnie parkiem narodowym. Sejm dał zielone światło
Dolina Dolnej Odry oficjalnie parkiem narodowym. Sejm dał zielone światło
Odkrycie skarbu w ruinach Hippos nad Jeziorem Galilejskim. Ma 1400 lat
Odkrycie skarbu w ruinach Hippos nad Jeziorem Galilejskim. Ma 1400 lat
Świat pożąda tej broni. Ukraina będzie ją sprzedawać
Świat pożąda tej broni. Ukraina będzie ją sprzedawać
Infinite Machine P1. "Cybertruck wśród skuterów" wkrótce na drogach
Infinite Machine P1. "Cybertruck wśród skuterów" wkrótce na drogach
Mini wahadłowiec Dream Chaser. Miał latać na ISS
Mini wahadłowiec Dream Chaser. Miał latać na ISS